Fiat heeft hun vriendelijke 500X naar de gym gestuurd met als resultaat het nieuwe topmodel: de Fiat 500X Sport. Maar is deze nu ook echt sportief geworden? Wij zochten het voor jullie uit.
Ziet er strak uit
Dat hier een andere versie staat, is direct duidelijk. Agressievere bumpers, sideskirts, brede wielkastranden en een dubbele uitlaat geven duidelijk de sportieve inborst van deze nieuwe telg weer. Allemaal gedaan met een typisch Italiaans gevoel voor stijl.
Daarnaast ligt de auto 13 millimeter dichter op het asfalt. Dat lijkt in eerste instantie niet zo gek veel, maar in de praktijk draagt het subtiel, maar gedegen bij aan een andere uitstraling. Het geheel wordt verder afgemaakt door de heerlijke kleur Rosso Seduzione en titaniumkleurige handgrepen. Zonder twijfel is deze Sport de allermooiste van de 500X’en.
En ook het interieur stelt niet teleur. Als toevoeging op het inmiddels bekende dashboard, zien we tal van verschillende alcantara details en titaniumkleurige accenten. Maar het fijnste is het prachtige aan de onderkant afgeplat sportstuur dat ook nog eens heerlijk in de hand ligt. Fijn!
Alleen maar show?
Nee, gelukkig heeft Fiat meer gedaan dan de auto alleen een sportief jasje geven. Zo is het onderstel stevig aangepakt met hardere demping en vering en zoals Fiat het noemt, ‘een aangepaste wielgeometrie’. Dit moet zorgen voor 26% minder kans op onderstuur en 17% minder kans op overstuur, alhoewel je het voor het laatste sowieso wel heel erg bont moet maken.
En ook de stuurinrichting is opnieuw vormgegeven voor meer precisie, directheid en een betere responsiviteit bij het insturen van een bocht. Kortom, de Italianen hebben er serieus werk van gemaakt.
Maar doet het ook wat?
Jazeker, al bij de eerste bochten merk je dat de 500X Sport veel strakker en directer instuurt en meer informatie verschaft via het stuurwiel. En bij hogere snelheden blijft onderstuur beduidend langer uit dan bij zijn minder sportieve broeders en zusters.
Dat dit gepaard gaat met minder comfort zal de lezer niet verbazen. Het onderstel is immers niet adaptief. Maar heel erg oncomfortabel wordt de auto gelukkig nooit.
De sportieve motor
Onze testauto was voorzien van de inmiddels bekende 1.3-liter FireFly turbobenzine met 150 pk en 270 Nm. Nu zijn dit niet extreem sportieve waarden, maar het is voldoende de 500X vlot van zijn plek te krijgen. Gek genoeg is de Sport ook verkrijgbaar met de veel minder krachtige 1.0-liter met slechts 115 pk, die het meer zal moeten hebben van zijn atletische uiterlijk dan zijn prestaties.
De 1.3-liter wordt standaard geleverd met een automatische zesversnellingsbak met dubbele koppeling. Hoewel in de automatische stand soepel en comfortabel, lijkt hij soms een eigen leven te leiden en schakelt op en neer op momenten dat wij het niet zouden doen. En in de handmatige stand zou hij van ons een stuk sneller mogen in een auto met de toevoeging Sport. Helaas is de handbak uit de 1.0 niet leverbaar op deze snelste versie.
Modern
Uiteraard is de nieuwe 500X Sport voorzien van alle moderne rijassistentiesystemen, zoals adaptieve cruise control, dodehoeksensor, verkeersbordherkenning en rijbaanbewaking.
En ook qua infotainment zul je weinig te kort komen met onder andere Apple CarPlay en het helaas nog niet in ons land (officieel) actieve Android Auto.
Conclusie
Heeft Fiat met de 500X Sport echt een sportieve auto neergezet? Dat was de vraag die ons tijdens de test van deze nieuwe auto bezighield. En het antwoord daarop is niet helemaal eenduidig. Ja, hij ziet er sportief uit en nee, het is zeker niet alleen show. Het onderstel en de stuurinrichting zijn serieuze sportieve upgrades, die het rijden en sturen in deze auto tot een veel hoger niveau tillen. De 150 pk van de 1,3-liter turbo is voldoende, maar de soms (te) trage automaat had wat ons betreft net even dat stukje extra sportiviteit mogen hebben. Je rijdt al een Fiat 500X Sport vanaf 28.590,- euro, voor ons aangeklede testauto betaal je 31.950,- euro.
Fiat 500X Sport
Motor: 1.332 cc viercilinder FireFly turbobenzine
Vermogen: 150 pk bij 5.500 tpm
Koppel: 270 Nm bij 1.750 tpm
Transmissie: 6 v., DCT-automaat
Aandrijving: voorwiel
Topsnelheid: 200 km/u
Acceleratie 0-100 km/u: 9,1seconden
Gewicht (leeg): 1.295 kilogram
Gemiddeld gemeten verbruik: 1 op 13,5
CO2-uitstoot: 128 g/km
Energielabel: D
Prijs vanaf: 28.590,- euro
Prijs testauto: 31.950,- euro