Samenvatting
De nieuwe Fiat 500X heeft een bijzonder leuke toevoeging: een stoffen cabrio dak. De eerste uitvoering waarop deze te zien is, is het nieuwe topmodel, de ‘Yacht Club Capri’. Met zijn cabriodak, een bijzondere kleur, een ‘op de zeilsport’ geïnspireerd interieur én een compleet nieuwe aandrijflijn, belooft dit een heerlijke auto te zijn. Tijd dus voor een uitgebreide test.
Onderscheidend?
De 500X bevindt zich in een overvol, niet altijd even spannend segment met concurrenten uit Duitsland, maar vooral uit Azië. Fiat tracht zich hierin te onderscheiden met precies dát waarin ze in Italië nog altijd meester zijn: stijl en flair. Daarom krijgt deze nieuwe, meest extravagante uitvoering ook de naam mee van de jachtclub op het prachtige, zij het wat toeristische eiland Capri.
Het belangrijkste punt van de nieuwe 500X is de stoffen kap, dat over de gehele lengte van de auto open kan. Nu horen we u denken, er zijn toch tal van auto’s met een panoramadak dat flink open kan? Wat voegt dit dan toe? De keuze voor een stoffen exemplaar geeft precies dát wat auto’s in dit segment wel kunnen gebruiken: iets speciaals. Daarnaast kan het ook een stuk verder open dan de meeste panoramadaken, waardoor je echt het gevoel hebt met een cabrio op pad te zijn.
De Yacht Club Capri is de eerste met dit bijzonder dak, maar niet de enige. Op korte termijn zullen alle Fiat’s 500X ermee verkrijgbaar zijn tegen een meerprijs van 3.000,- euro.
Het zoete zeilleven
Fiat noemt deze nieuwe toevoeging het Dolce Vita dak, een insteek die ze over de rest van deze auto hebben doorgevoerd. Zo is de door ons gereden introductieversie voorzien van de mooie, diepe ‘Blue Venezia’ lak, afgewerkt met geborstelde chromen accenten. Een zeer fraaie verschijning hoewel voor ons de ‘meegespoten’ velgen niet per se hadden gehoeven.
Binnenin is de jachtclub-sfeer goed te voelen in de witte, soft Touch stoelen voorzien van mooie geborduurde 500 logo’s en het mahoniehout op het dashboard met een dikke laag blanke boot lak. Met smaak gedaan en een prettige plek om in te verblijven
Hybride
Onder de motorkap bevindt zich de nieuwe aandrijflijn: een combinatie van een 1,5-liter turbomotor (130 pk en 240 Nm), een 48-volt elektromotor en een nieuwe 7-traps automaat. Samen moeten die zorgen voor een laag verbruik, zonder in te leveren op kracht en souplesse. Deze aandrijflijn is standaard (en de enige optie) op alle 500X’en.
In basis is het prima motorisering, die in de meeste gevallen soepel rijdt en voor prima prestaties zorgt. De automaat is buitengewoon vloeiend en de samenwerking tussen brandstof en elektrisch werkt meestal goed. Alleen bij zeer lage snelheden lijkt de auto wat moeite te hebben met de keuze tussen elektrisch of hybride. De brandstofmotor schakelt dan steeds aan en uit, wat vloeiend rijden lastig maakt.
Het is dus mogelijk volledig elektrisch te rijden, maar niet langer dan 3 kilometer en niet sneller dan 20 km/u. Dat heeft alles te maken met het feit dat dit een bescheiden, niet plugin hybride is. En dat zie je ook terug in het verbruik, want een gemeten gemiddelde van 1 op 16,5 is nou ook weer niet schrikbarend zuinig.
Wegligging
Waar we wel weer erg over te spreken zijn is de wegligging. Met een stuk meer gevoel en karakter dan veel van zijn concurrenten, stuurt de 500X heerlijk. Je kunt met flinke snelheden een bocht nemen, waarbij hij kalm en rustig zijn lijn volgt. En ook qua comfort scoort hij wat ons betreft een ruime voldoende
Lange stukken op de snelweg zijn geen probleem, hoewel je wel rekening moet houden met een stuk meer windgeluid door het stoffen dak. Het is niet dat je nu een enorme herrie hoort, maar uiteraard is hij minder stil dan een dicht dak.
Modern
Uiteraard is de auto voorzien van alle moderne rijhulp- en veiligheidssystemen, zoals Autonomous Emergency Brake, Attention Assist, Blind Spot Assist, Adaptive Cruise Control, Adaptive High Beam, enzovoorts.
Het infotainmentsysteem is verder compleet, uiteraard met Android Auto en Apple Carplay, hoewel het 7 inch scherm wel ietsje groter had gemogen.
Conclusie
De Fiat 500X ‘Yacht Club Capri’ met zijn nieuwe stoffen dak is wat ons betreft een welkome nieuwkomer. Met een vanafprijs van 39.990,- euro is hij niet de goedkoopste, maar je krijgt er wel een hoop luxe en stijl voor terug. Maar het allerbelangrijkste, met het cabriodak en de Italiaanse vormgeving rijd je wat ons betreft in iets onderscheidend. En dat is in dit overvolle en vaak oersaaie segment iets unieks.
Fiat 500X ‘Yacht Club Capri’
Aandrijving 1,5-liter benzine viercilinder+ 48V elektromotor, 130 pk en 240 Nm
Versnellingsbak 7-traps automaat, voorwielaandrijving
Gewicht in kg 1.4800
Gemeten verbruik 1 op 16,50
0-100 in sec 9,40
Top in km/h 1940
Vanafprijs rijklaar in euro 39.990,-