De Fiat Ducato is een oudgediende in de wereld van grote bestelwagens. Al meer dan 35 jaar brengt menig ondernemer zijn spullen rond in deze oersterke Italiaan. Traditioneel was hij voorzien van een sterke diesel, maar tijden veranderen. Steeds meer stadscentra weren diesels en dus levert Fiat de Ducato ook met een motor die op CNG (Groengas) rijdt.
Rijtest Fiat Ducato CNGDe motor

De 140 Natural Power motor in de Ducato is een bijzonder blok. Het is van origine namelijk een dieselblok, dat compleet omgebouwd werd. De 3.0-liter viercilinder turbo werd hiermee geschikt gemaakt voor het rijden op benzine, maar vooral op gas.

De motor levert 136 pk bij 3.500 tpm en 350 Nm bij 1.500 tpm. Het opvallende is dat het blok zich nog altijd gedraagt als een diesel. Hij houdt totaal niet van veel toeren draaien, bij 4.200 tpm grijpt de begrenzer zelfs al in. Maar hij levert ook het typische ‘vroege’ koppel en oersterke gevoel van een diesel.
Rijtest Fiat Ducato CNGHonderden uitvoeringen

De Ducato is in vele verschillende uitvoeringen te krijgen: Enkel cabine, dubbel cabine, pickup, in verschillende hoogte- en lengtematen en zelfs in een 4×4 uitvoering. Onze testauto was een gesloten 3.5T L3H2 bestelbus met enkele cabine.

Een 3.5T L3H2 met een qua pk vergelijkbare 2,3-liter diesel heeft een laadvermogen van 1.525 kilogram en een maximaal trekgewicht van 2.500 kilogram. In de Natural Power gaat het laadvermogen omlaag naar 1.140 kilogram, maar het maximale trekgewicht blijft hetzelfde. De laadruimte van 13 m2 is in zowel diesel als Natural Power dezelfde.
Rijtest Fiat Ducato CNG5 CNG tanks

De Ducato Natural Power is hoofdzakelijk bedoeld om op Groengas te rijden. Hiervoor heeft hij vijf CNG-tanks die volledig onder de laadvloer zijn ingebouwd en hierdoor geen laadruimte innemen. In totaal kan er 36 kilogram gas in opgeslagen worden. Daarnaast heeft hij een kleine benzinetank, die hoofdzakelijk dient om de motor te starten en in geval van nood.

Met 36 kilogram CNG en halfvol beladen, reden wij gemiddeld tussen de 250 en 300 kilometer voordat we een tankstation moesten opzoeken. Dat zijn er gelukkig sinds onze test met de Fiat Doblo CNG een stuk meer geworden. Met tegen de 150 tankstations door heel Nederland hoef je niet heel lang te zoeken om er één te vinden.
Rijtest Fiat Ducato CNGDe voordelen

De voordelen van rijden op CNG zijn er op verschillende vlakken. Ten eerste is het minder vervuilend voor het milieu. Doordat het veel schoner brandt, kun je vergeleken met een diesel je CO2-uitstoot met bijna 75 procent verminderen en is de uitstoot van NOx en fijnstof praktisch niets. Dat is ook de reden dat bestelwagens op CNG ook in de toekomst alle stadscentra in mogen. Daarnaast kan een groot deel van het gas op een groene manier geproduceerd worden.

Tevens is Groengas een stuk goedkoper dan benzine en diesel. Een kilo gas kost op het moment van schrijven 1,184 eurocent, waarmee een volle tank rond de 40 euro ligt. Hoewel het iets minder zuinig rijdt dan diesel, zorgt de lage prijs toch voor een brandbesparing van circa 20 procent ten opzichte van diesel en 50 procent ten opzichte van benzine. Daarnaast bestaan er ook de nodige provinciale en gemeentelijke subsidieregelingen voor hen die op CNG overstappen.
Rijtest Fiat Ducato CNGHoe rijdt het?

Zoals gezegd biedt het motorblok voldoende kracht en rijdt soepel met de handgeschakelde versnellingsbak. Zowel beladen als leeg is de wegligging bijzonder goed. Het blijft bijzonder hoe fabrikanten dergelijk grote auto’s zo goed op de weg weten te houden. En de zeer hoge zit is ideaal in het drukke verkeer.

De cabine van de Ducato is netjes met een klein maar goed functionerend infotainmentsysteem en bediening op het stuur. Verschillende elektronische systemen waarborgen de veiligheid, zoals Traction Control, Load Adaptive Control, Hill Descent Control, Lane Departure Warning en Overhelbeveiliging.
Rijtest Fiat Ducato CNGConclusie

De Fiat Ducato Natural Power biedt een groot aantal voordelen. Hij rijdt goedkoper, is beter voor het milieu en is welkom in ieder stadscentrum. En dat zonder in te leveren op comfort en kracht. Vergeleken met de diesel lever je wel iets in op laadvermogen, maar het maximale trekgewicht is hetzelfde. Je moet ook wat vaker tanken, maar met steeds meer tankstations in ons land wordt dat steeds eenvoudiger. Je rijdt een Fiat Ducato al vanaf 18.550,- euro (ex BPM ex BTW) en een Ducato Natural Power vanaf 33.250,- euro (ex BPM ex BTW). Voor onze van een aantal extra opties voorziene testauto betaal je 40.363,- euro (ex BPM ex BTW).

Fiat Ducato Natural Power 3.5T L3H2

Brandstof: CNG en benzine
Cilinderinhoud: 2.999 cc viercilinder
Vermogen: 136 pk
Koppel: 350 Nm
Topsnelheid: 155 km/h
Versnellingsbak: Handgeschakelde zesversnellingsbak
Gewicht: 2.335 kg
Laadvermogen: tot 2.360 kg
Laadruimte: 13 m3
Trekvermogen 2.500 kg
Prijs vanaf: 18.850,- euro (ex BPM ex BTW)
Prijs vanaf CNG: 33.250,- euro (ex BPM ex BTW).
Prijs testauto:40.363,- euro (ex BPM ex BTW)

Deel.

Over de schrijver

Yuri Van Koeveringe

Als enthousiaste liefhebber van alles met twee en vier wielen volgt Yuri van Koeveringe (1978) al sinds lange tijd actief al het auto- en motornieuws. Met een stiekeme voorkeur voor al het moois dat uit Italië komt, schrijft hij artikelen over allerlei aspecten van het auto- en motornieuws en test hij zowel auto's als motoren. In het dagelijks leven rijdt hij in een Fiat 500, een 40-jaar oude Jeep Wagoneer en op een Ducati Multistrada.

Laat een reactie na: