Een Fiat Punto met 1.248 cc dieselmotor uit bouwjaar 2010 staat in het autobedrijf omdat de motor tijdens het rijden inhoudt. De motorregeleenheid staat in noodloop, er is een foutcode en het probleem lijkt te worden veroorzaakt door de turbo. Echter is ook in de autotechniek niet alles wat het lijkt, en is een probleem vaak veel minder groot dan wordt aangenomen.

Gegevens Fiat Punto in dit artikel:

Merk: Fiat
Model: Punto
Bouwjaar: 2010
Type: 1.3 MultiJet 62 KW
Motorcode: 199B4000
Brandstof: diesel
Klacht: motor houdt in
Foutcode: P2563 – Positiesensor circuit turbo buiten bereik

Allereerst wordt het motormanagementsysteem gecontroleerd op storingen. De monteur sluit de diagnoseapparatuur aan, controleert het geheugen van de ECU en constateert foutcode P2563 met omschrijving: ‘Positiesensor circuit turbo buiten bereik’.

Variabele turbo (VTG)

Omdat de monteur het vermoeden heeft dat de storing door de vacuümklep van de variabele turbo (VTG) wordt veroorzaakt, wordt de klep uit voorzorg vervangen door een nieuwe. De foutcode wordt gewist, de auto houdt niet meer in en het probleem lijkt opgelost te zijn. Dit is echter van korte duur. Niet veel later komt de storing terug.

De monteur loopt hier vast en neemt contact op met de Automotive Techline van onderdelenimporteur Mijngrossier. De diagnose gaat verder en zet koers naar de positiesensor die bovenop de actuator van de variabele geometrie van de turbo gemonteerd is. Door met een vacuümpomp de actuator te bedienen, kan gecontroleerd worden of de variabele turbogeometrie goed functioneert en positiesensor (de juiste) terugkoppeling naar de regeleenheid geeft.

De variabele turbogeometrie blijkt goed te functioneren omdat -zowel bij stilstaande als rijdende auto- de positie van de schoepen heel mooi van dicht (nul) naar 13 millimeter open gaan. Ook wordt de turbodruk gemeten en geconstateerd dat deze voldoende is. Tijdens een nieuwe proefrit rijdt de auto wederom tijdelijk storingsvrij, maar ineens komt de storing toch weer terug.

Op het moment dat de storing terug is, wordt geconstateerd dat de uitslag van de variabele schoepen op volledig staat. Ook ziet de monteur dat de vacuümklep door de ECU wordt aangestuurd. De monteur twijfelt of de turbo goed functioneert, waarop de helpdesk adviseert om de gangbaarheid van de schoepen van de variabele turbo manueel en visueel te controleren.

Tip: De schoepen van de variabele turbo kunnen met behulp van een schroevendraaier of tang manueel worden gecontroleerd. In veel gevallen gaat de variabele geometrie zwaarder of helemaal vastzitten door vervuiling. Door de schoepen te bewegen, kun je voelen of ze vast zitten of dat er zware punten in zitten.

Let op: laat het moertje van het vacuüm-potje op zijn positie zitten anders moet deze na de controle opnieuw afgesteld worden.

Vacuüm

Om onbekende reden volgt de monteur het advies van de helpdesk echter niet op en besluit de turbo naar een specialist te sturen om hem te controleren. De specialist controleert de turbo grondig en verklaart deze in orde. De monteur monteert de turbo weer, echter is het probleem nog steeds niet opgelost, de storing is nog steeds aanwezig. Ook kan de positiesensor na dé- en montage van de turbo niet meer ingeleerd worden.

Fiat Punto diesel uit 2010 houdt in door lekkage in vacuüm-circuit

Lees meer technische artikelen op Driving-Dutchman

De monteur neemt opnieuw contact op met Automotive Techline. Een nieuwe controle leert dat tijdens stationair draaien na enige tijd het vacuüm wegvalt waarna de storing zich voordoet. Op basis van dit fenomeen adviseert Automotive Techline om het hele vacuüm-circuit goed te controleren en om desnoods rechtstreeks een bypass te maken naar de elektronisch aangestuurde vacuümklep.

Buffervat

Foutcode P2563 (Positiesensor circuit turbo buiten bereik) ontstaat op basis van een onjuiste positie, waardoor de regeleenheid de vacuümklep niet aanstuurt. Omdat de klep niet aangestuurd wordt, wordt de foutcode gegenereerd, stopt de aansturing naar de klep en gaat het motormanagement in noodloop.

De monteur controleert het vacuümsysteem en komt uit bij een vacuüm-buffervat. Het buffervat wordt gecontroleerd en blijkt lek te zijn. Nadat het buffervat vernieuwd en de foutcode gewist is, wordt een flinke proefrit gemaakt. De storing blijft weg en het probleem is hiermee opgelost.

Deel.

Over de schrijver

Rob Blom

Rob Blom is gek op alles wat wielen heeft. Hij is zijn carrière begonnen als automonteur en via automotive en automotive aftermarket bedrijven in de mediawereld terechtgekomen. Nu is hij Driving-Dutchman en helpt hij automotive bedrijven bij de promotie van hun producten en diensten. Rob heeft een passie voor autoracen, klassieke auto's en (V-Twin) motoren, snelle sportwagens en vierwielaandrijving. Privé heeft Rob op dit moment een KTM 990 Adventure en een Hyundai H200 om hem van A naar B te vervoeren.

Laat een reactie na: