De Fiat 500X is een leuk vormgegeven Italiaanse crossover met prettige rijeigenschappen, zo bleek uit een test van alweer twee jaar geleden. Het model bestaat nog steeds vrijwel ongewijzigd, er is echter wel een nieuwe aandrijflijn: de 1.6 Multijet diesel gecombineerd met een DCT semiautomatische versnellingsbak.
Vriendelijk zeg!
De 500X bevindt zich in het populaire B-segment compacte crossovers, waar inmiddels bijna alle merken wel een auto in hebben. De Fiat valt hierin vooral op door zijn vriendelijke uitstraling gecombineerd met een goede vleug typische Italiaanse elegantie. Duidelijk is dat hij in Cinquecento-familie thuis hoort, zonder eruit te zien als een opgeblazen versie van de kleine retro 500, hij heeft een eigen gezicht.
Overigens kan ik iedereen de kleur Blue Jeans aanraden, waarmee mijn testauto voorzien was. Het staat de auto erg goed en combineert prima met de bruine lederen bekleding, die het verder uitermate sympathieke interieur opfleurt. Inmiddels heeft de 500X een update qua infotainment systeem die niet alleen duidelijker en beter werkt, maar ook een beduidend groter scherm heeft.
Nieuwe aandrijflijn
Maar het echte nieuws is de 1.6 Multijet diesel in combinatie met de DCT semiautomatische versnellingsbak. Hiermee wordt 120 pk en 320 Nm gekoppeld aan een razendsnel schakelende bak met dubbele koppeling. En dat blijkt in de praktijk een zeer fijne combinatie te zijn.
De diesel voelt krachtig aan, zeker onder in de toeren, maar heeft desondanks een zeer gunstig verbruik. Tijdens de testweek haalde ik een gemiddelde van 1 op 16,5 ondanks een af en toe sportieve rijstijl.
In welke bui ben jij?
Waar Alfa een DNA knop heeft, biedt Fiat in de 500X een Drive Mood Selector. Met deze draaiknop kun je het karakter van de motor, de remmen en de zwaarte van het stuur aanpassen. In Auto modus krijg je een fijn gemiddelde met een zuinig verbruik en in de Sportstand is de motor aanzienlijk scherper en voelt de auto een stuk sneller.
In de Cross Plus-versie waar ik mee op pad ging, heb je tevens de Traction stand, die je moet redden wanneer er weinig grip is. Dit suggereert tevens dat je met de voorwiel aangedreven variant ook offroad kan, maar daar moet je je niet al te veel van voorstellen. Wil je echt van de gebaande paden af, kies dan altijd voor de 500X 4×4, die met de vierwielaandrijving van de Jeep Renegade een heel eind komt.
Solide
De 500X voelt aan alsof hij een stuk groter is dan hij er uit ziet. Daarmee bedoel ik absoluut niet dat hij log is, verre van. De auto stuurt goed en makkelijk, maar ik doel hier vooral op het solide gevoel dat de Fiat je geeft.
De 500X heeft voldoende ruimte, hoewel het zeker geen ruimtewonder is. De elegant aflopende daklijn haalt wel wat kofferbakruimte weg. Zeker als je de Fiat vergelijkt met zijn Amerikaanse broertje de Renegade, die met zijn hoekige achterkant veel meer ruimte biedt.
Conclusie
De Fiat 500X was al een aantrekkelijke auto in het crossover B-segment en met de nieuwe diesel-DCT combinatie is dit alleen maar beter geworden. De zuinige diesel heeft absoluut geen moeite om de Fiat rap te versnellen, geholpen door de snelle automaat. En qua design kan de auto zeker nog wel een paar jaar mee. Voor de zeer rijk aangeklede testauto betaal je 38.745 euro, maar je rijdt al een 500X voor 22.085 euro.
Informatie
Merk: Fiat
Model: 500X
Type: Cross Plus
Brandstof: Diesel
Cilinderinhoud: 1.598 cc viercilinder
Vermogen: 120 pk
Koppel: 320 Nm
Topsnelheid: 186 km/h
0-100: 10,5 seconden
Versnellingsbak: DCT semi-automaat
Prijs vanaf: 38.745,- euro
Prijs gereden model: 22.085,- euro