In januari 1988 introduceerde Fiat de ‘moderne’ Tipo die tot 1995 werd geproduceerd. Na een sabbatical van maar liefst 21 jaar, haalden de Italianen de opvolger van de Ritmo in 2016 opnieuw uit de mottenballen. En dit jaar bestaat de ‘moderne’ Tipo precies 30 jaar. Tijd voor een Italiaans feestje in Fiat-hoofdstad Turijn.
De Tipo werd in 1989 uitgeroepen tot auto van het jaar. Volgens Fiat omdat hij uitblonk in handelbaarheid, prestaties, ergonomie, comfort en veiligheid. Hij werd geprezen om zijn functionaliteit, eenvoud en karakter. Onder het genot van een heerlijk glas Italiaanse Bellofresco dat in Nederland door Toine Damo geïmporteerd wordt kun je daar uren heerlijk over discussiëren.
Aan de nieuwe Tipo zoals zoals we die nu kennen, is een team van 2.000 experts bezig geweest om ‘m te ontwikkelen. Om de auto te optimaliseren, werden bijna negen miljoen testkilometers onder meest extreme omstandigheden afgelegd. Wij reden eind 2016 in Nederland al met de eerste nieuwe Tipo en recentelijk nog met de S-Design die leuker en beter is dan je misschien denkt.
Maar Nederland is Italië niet, er zijn wat meer heuvels en bergen. En een Italiaans feestje is nou eenmaal niet compleet als je niet van Italië hebt kunnen genieten. Vandaar dat Fiat ons los liet om de Tipo aldaar uit te proberen. We reden ermee van Pessione waar we bij Martini van een lunch, Gallery Tour en Vermouth Masterclass genoten en onze eigen Martini mochten mixen, naar Turijn, waar nog steeds het hoofdkantoor van Fiat gehuisvest is.
Naar Lingotto, dé Fiat fabriek!
Zoals je mag verwachten past de Fiat Tipo perfect in het Italiaanse verkeer. We reden met de soepele 110 pk sterke 1.6-liter turbodiesel met automatische versnellingsbak en de 120 pk sterke 1.4-liter benzinemotor met handgeschakelde versnellingsbak. Ook in de heuvels rond Turijn doen beide Tipo’s het goed, ze voelen er zich prima thuis.
De beroemde voormalige Fiat fabriek Lingotto ligt even buiten het centrum. Hij werd in 1922 geopend en was tot 1927 de grootste fabriek ter wereld. De lopende band doorkruiste vijf verdiepingen.
Hoe hoger je kwam, hoe completer de auto’s. Op het dak aangekomen maakten de nieuwe auto’s hun eerste rit op een 500 meter lange testbaan inclusief kombochten.
Na de proefrit reden de auto’s over de spiraalvormige hellingbaan naar beneden om verkocht te worden. In 1982 reed de laatste Fiat over het dak en werd de fabriek gesloten. Lingotto stond ook onder andere decor voor de film The Italian Job. Tegenwoordig is het een megacomplex met winkelcentrum, expositieruimte én hotel waar wij de nacht doorbrachten.
Italiaanse proefrit 2.0
Maar echter pas nadat we een overheerlijke ‘caffè latte cioccolate’, dat is koffie met chocolade en slagroom in het oudste café in Turijn Caffè Al Bicerin geproefd hadden. Caffè Al Bicerin bestond al in 1763 en is sindsdien een populaire ontmoetingsplek. Dit werd nog eens duidelijk gemaakt toen we het café verlieten en er een rij met zeker 15 mensen stond te wachten om naar binnen te kunnen. Navraag leerde dat dit normaal was en de rij soms nog veel langer was.
De Fiat Tipo is dertig jaar geworden. Als opvolger van de Ritmo, die op zijn beurt de 128 verving, bleek hij volgens Fiat een uitkomst te zijn voor jonge zakenmensen en families die op zoek waren naar een praktische, moderne en elegante auto. De jongste generatie Tipo is gemaakt volgens dat zelfde principe en is weer helemaal van deze tijd en klaar voor de komende dertig jaar. Dan zijn we graag weer op zijn verjaardag aanwezig!