Opgestoken duimen, bewonderende blikken en veel complimenten vielen mij ten deel. De Ford Focus ST in de kleur met de geweldig naam “Tangerine Scream” is duidelijk een blikvanger.
Waar BMW momenteel adverteert met de leus ‘Wanneer keek U voor het laatst om?’, daar had ik de gehele testperiode van de Ford Focus ST last van! Man, wat een plaatje, wat een genot voor het oog!
Van nul naar honderd in 6,5 seconden
Ik reed de Focus ST met de 250 pk sterkte 2.0-liter viercilinder benzine EcoBoost motor. Dit blok zorgt voor een acceleratie van nul naar honderd kilometer per uur in 6,5 seconden. Er is ook nog een Focus ST met een 185 pk sterke 2.0-liter TDCI dieselmotor met 20 procent bijtelling. Beide versies zijn uitgerust met Auto-Start-Stop, waarmee het brandstofverbruik van de EcoBoost zes procent lager geworden is.
Het maximum vermogen van 250 pk wordt bereikt bij 5.500 toeren per minuut. Het maximumkoppel van 360 Nm is beschikbaar tussen 2.000 en 4.500 toeren per minuut. De topsnelheid is 248 kilometer per uur. En dit brede bereik is erg lekker. De topsnelheid is 248 kilometer per uur. De geweldige prestaties van de EcoBoost motor zijn het effect van turbocompressie, Twin-independent Variable Cam Timing (Ti-VCT) en directe inspuiting.
Een hele belevenis
Rijden in de Focus ST is een hele belevenis. Zorg bij het vol accelereren wel dat je de beide handen goed aan het stuur hebt. Je voelt dat de voorbanden zoeken naar grip en enige moeite hebben om alle pk’s op de weg te krijgen. Het stuur ‘trekt’ en als je er niet op verdacht bent, zit je zo op de andere weghelft. Gelukkig zorgen de GoodYear Eagle banden in de maat 235/40/R18 voor perfecte grip.
En er zijn genoeg systemen aan boord die de acties van de bestuurde waarnemen. Dankzij Electronic Torque Vectoring Control (TVC) zijn bochten bijna kinderspel. Met TVC wordt het koppel variabel over de voorwielen verdeeld. Met de Focus ST kun je daarom als het ware van bocht tot bocht dansen, geen moment heb je het gevoel dat je te hard de bocht in gaat, zo vloeiend gaat het.
En als je de bocht wat te hard ingaat, weet je dat de Focus ST je de zekerheid geeft dat je er wel doorheen komt. Wat een genot is het als je binnenweggetjes pakt, de ST is daar helemaal in zijn element. Rechtdoor is ook niet verkeerd, maar het ware potentieel komt echt tot uiting in de bochten. Mede door een sportophanging en voor en achter sportieve schokdempers.
Af en toe word je wel behoorlijk door elkaar wordt geschud op wegen die niet al te best zijn.
Af en toe word je wel behoorlijk door elkaar wordt geschud op wegen die niet al te best zijn. En dit levert op enig moment ook wel een mate van vermoeidheid op. Het onderstel is zo communicatief dat ik zelfs meende te voelen wat kop of munt was toen ik over een Euro heen reed. Puntje van kritiek, de Focus ST heeft een enorme draaicirkel, even keren op de weg zoals je geleerd hebt tijdens je rijles (in drie keer steken) is er niet bij.
Interieur zeer Ford-achtig
Het interieur ziet er zeer Ford-achtig uit. Het afgeplatte stuur ligt fijn in de hand en zodra je het contact aanzet verschijnen de letters ST in het dashboard zodat je weet waar je mee op pad bent. De lederen Recaro sportstoelen zitten geweldig als je eenmaal de juiste positie hebt gevonden. Helaas is door de dikte van de stoelen de beenruimte achterin wat aan de krappe kant. Ook mis ik een armsteun achterin.
Net boven het dashboard zijn ten opzichte van de gewone Focus drie extra meters toegevoegd. Een voor de turbocompressordruk, een olietemperatuurmeter en de oliedrukmeter. Bediening van de knoppen, die allemaal binnen handbereik zijn, is zonder meer goed te noemen. Het Ford-connectiviteitsststeem SYNC2 is een grappig ding. Hiermee kun je met je stem je mobiele telefoon en de audio en navigatieapparatuur bedienen. Samen met onder andere speciale ST-pedalen is het interieur helemaal op sportiviteit ingericht.
De sportieve uitstraling wordt aan de buitenkant benadrukt door een grote achterspoiler op het dak.
De sportieve uitstraling wordt aan de buitenkant benadrukt door een grote achterspoiler op het dak. De grote dubbele zeskantige uitlaat is bijna niet te missen. De ST ligt ook lager op de weg dan de standaard Focus en hij lijkt breder mede door de grille, die breder is en spitser toeloopt en de bumper aan de voorkant. De Racing red remklauwen maken het helemaal af.
Conclusie
Deze Ford Focus ST is een hele prettige auto om te rijden en voor dagelijks gebruik zelfs een hele fijne gezinsauto. Wil je echter ‘los’ gaan met de ST, dan wordt het fissa. Dit is een ‘hot hatch’ waar je blij van wordt. Wel opletten want de politie heeft je zo in de smiezen, deze Ford Focus ST in de kleur Tangerine Scream schreeuwt om aandacht. De EcoBoost motor is een pareltje, elk moment heb je koppel genoeg en acceleraties blijven een feest.
Technische gegevens:
Brandstof: Benzine
Energielabel: D
Bijtelling: 25 %
CO2 uitstoot: 158/g/km gecombineerd
Cilinderinhoud: 1.999 cc
Cilinders: 4
Max. vermogen: 184 kW / 250 pk bij 5.500 t.p.m.
Max. koppel: 360 Nm. Bij 2.000 – 4.500 t.p.m.
Acceleratie: 0-100 km/h: 6,5 sec
Maximumsnelheid: 248 km/h
Transmissie: 6 MT
Gewicht: 1.225 kg
Prijs basisuitvoering € 39.260,-
Prijs gereden uitvoering: € 42.805,-
Gereden test kilometers: 682
Plus
+ Kleur
+ Dagelijks gebruik
+ Fijne motor
+ Geweldige rijeigenschappen
Min
– Draaicirkel
– Ruimte voor de benen van passagiers