Groot en zwaar kan weer, zo lang je maar zorgt voor een zuinige aandrijflijn. Een plug-in hybride bijvoorbeeld. Die is niet alleen goedkoop in de brandstof, maar wordt door de overheid ook nog eens minder belast. En dan ineens zijn voorheen in ons land onbetaalbare giganten, wel aantrekkelijk. Zoals de Ford Explorer PHEV, die met een vanafprijs van 78 duizend niet goedkoop, maar betaalbaarder dan ooit en een echte ruwe bolster met veel pit is.
Over zijn uiterlijk zijn velen het met elkaar (en ons) eens: de grootgeschapen SUV is met zijn imposante verschijning en Amerikaanse designkenmerken een lust voor het oog. Met een beetje fantasie doet hij zelfs een beetje denken aan de Chevrolet Suburban en GMC Yukon SUV’s waarmee Amerikaanse presidenten geëscorteerd werden en worden.
Ford Explorer: waarom niet?
Boven alles heeft Ford de Explorer vooral zijn eigen identiteit gegeven met sterke kenmerken die we al jaren kennen van Ranger en Raptor. Achter de imposante neus ontvouwt zich een prachtige mengeling van een hoge ruime SUV, een stoere terreinwagen en de sportieve looks van een stationwagen.
Echter, waar 95 procent van de Explorer design-technisch volledig klopt, kunnen we helaas geen credits geven aan de achterkant van de auto. Vooral de uitstekende achterlamp units kunnen ons niet bekoren. Gelukkig maken vier grote wielen en evenveel veelbelovende uitlaten weer iets goed.
Ook imposant is het interieur van de Ford Explorer dat qua ruimte niet onderdoet voor de grote jongens uit bijvoorbeeld Duitsland of Japan. Nee, de Explorer is geen Range Rover Sport P400e HSE, BMW X6 of Land Rover New Defender 110, maar komt er wel heel dicht bij in de buurt. Alleen dan een stuk voordeliger. Allemaal dankzij het feit dat Ford veel aandacht heeft besteed aan het ontwerp, de materialen, waardoor het geheel zeer degelijk aanvoelt en er kwalitatief hoogwaardig uitziet.
Ruwe bolster, veel pit
Zoals gezegd, heb staat de Explorer in de lijst vanaf 78 duizend euro. Daarvoor krijg je een rijk uitgeruste auto die van alle luxe en gemakken is voorzien en die enorm veel ruimte en kwaliteit biedt. Toch moet het prijsverschil met de ‘big three’ ergens vandaan komen. De Explorer is namelijk niet geheel geruisloos. Omdat het onderstel aan de stugge kant is, kan je op wegen met een slecht wegdek hier en daar nog wel eens een rammeltje of een bonkje horen. Echter bepaalt dit deels ook weer wel het ruwe gevoel dat de Explorer ons geeft.
Want ruw, misschien zelfs wel rauw, is de Explorer zeker. Mede dankzij de heerlijke 3-liter V6 benzinemotor die de Amerikaanse verkenner samen met een elektromotor binnen zes seconden van 0 naar 100 torpedeert, is hij alles behalve soft. En bij ons tovert de 825 Nm koppel die door de 10-traps automatische versnellingsbak naar de wielen wordt getransporteerd telkens als we het gaspedaal intrappen voor een brede grijs en – boven alles – een héél goed gevoel.
En fine tuning is ook niet altijd alles, het mag soms best wel een beetje ruig, rauw en ruw zijn. Back to basic, keep it simple en wat al nog niet meer. Het zorgt er in het geval van de Ford voor dat wij weer hebben kunnen genieten van autorijden.
Conclusie Ford Explorer 3.0 V6 EcoBoost PHEV ST-Line
Geen finetuning die we kennen uit de premium segmenten, maar wel rauwe Amerikaanse randjes die de Explorer stoer én begeerlijk maken. Hij heeft veel, is netjes, niet te patserig, een stoere uitstraling, kan zonder problemen van het pad af, trekt met het grootste gemak 2.500 kilo en is dankzij de hybride aandrijving ook nog niet eens uitzonderlijk dorstig voor zo’n grote en sterke auto. Wij zeggen: Ford Explorer PHEV; gewoon lekker. Niks meer aan doen.
Motor: 3.000 cc V6 benzinemotor
Vermogen (gecombineerd): 457 pk
Koppel (gecombineerd): 825 Nm
Transmissie: automatisch, 10-traps
Topsnelheid: 230 km/h
Acceleratie 0-100 km/h: 6 seconden
Trekgewicht geremd: 2.500 kg
Trekgewicht ongeremd: 750 kg
Gewicht voor wegenbelasting: 2.466 kilogram (PHEV = 50% korting)
Prijs vanaf: 78.000,- euro