Modellen die een avontuurlijke suggestie wekken zijn de laatste jaren steeds populairder geworden. En ook Ford volgt deze trend met de nieuwe Focus Active, een auto die een jong en dynamisch publiek moet aanspreken. Of deze auto zijn naam eer aan doet, zochten wij tijdens een test voor jullie uit.
Test Ford Focus ActiveStaat hem best goed

Hoewel veel ‘avontuurlijke’ versies de plank misslaan door een overdaad een zwart plastic en te hoog op de wielen staan, is de Focus Active goed gelukt. Er is smaakvol omgesprongen met de kunststof beschermranden. En ook de iets hogere grondspeling heeft nauwelijks een negatieve invloed op de lijnen van de fraaie Focus.

De speciale velgen staan hem goed en de jeansachtige bekleding voelt niet alleen prettig aan, maar schijnt ook nog eens veel makkelijker schoon te maken te zijn. Speciaal voor de minder propere avonturiers. Al met al is de Focus Active een mooie en vooral stoer uitziende auto.
Test Ford Focus ActiveDe weg af

Een wat ruiger uiterlijk is mooi en aardig, maar de auto moet op z’n minst wel iets kunnen als je het asfalt verlaat. Hoewel vierwielaandrijving ontbreekt – het zou wel een leuke optie zijn – zorgt de hogere grondspeling dat je je een stuk minder zorgen hoeft te maken als je het bospad opzoekt.

Tevens heeft Ford de Active een paar extra rijmodi meegegeven, zoals Slippery en Trail, die de traction control, koppelreactie en besturing aanpassen aan wat meer opwindende omstandigheden. Echt offroad-werk moet je de auto niet laten doen, maar dat hij buiten de gebaande paden een stuk meer in zijn mars heeft dan een gewone Focus, merk je al bij de eerste meters. De auto blijft een hoge mate van comfort bieden en lijkt aanzienlijk meer grip te hebben op zowel zand als modder.
Test Ford Focus ActiveHet gladde asfalt

Een hogere vering betekent een minder strakke wegligging. Gelukkig heeft de Focus standaard al zo’n goede wegligging dat zelfs iets minder scherp nog steeds bovengemiddeld goed is. De auto helt iets meer over dan een gewone Focus, maar zonder storend te worden.

Bijkomend voordeel is dat de auto net even dat stukje extra comfort biedt, zeker bij minder goede wegdekken. En je kunt wat harder over verkeersdrempels. Zelfs handig in de stad dus.

Het interieur

Van binnen is de Active, op zijn speciale bekleding na, hetzelfde als de andere Focussen. Een rijk aangekleed dashboard met alles wat je verlangt van een moderne auto. Het is wellicht niet de meest wild vormgegeven plek, maar het zit wel steengoed en doorgaans logisch in elkaar.

De stoelen bieden fijne steun, het stuur ligt lekker in de hand en alle functies zijn onder handbereik. Ruimte heb je over het algemeen genoeg, zowel voor als achterin en ook de achterbak is met 575 liter (1.620 liter met neergeklapte bank) ruim voldoende voor de meeste mensen.
Test Ford Focus ActiveDe motor

De 1.5-liter driecilinder EcoBoost is in zijn laatste vorm een bijzonder fijne motor. Met 150 pk en 240 Nm heb je altijd voldoende kracht onderin met bovenin een extra kick. De handgeschakelde zes-versnellingsbak, gekoppeld aan een lichte maar goed te doseren koppeling, schakelt precies en soepel, zoals je mag verwachten.

Als je de schakelindicator volgt, valt op hoe vroeg de auto al een versnelling wil opschakelen. Je denkt aanvankelijk dat dit overdreven is, maar de EcoBoost motor heeft hier geen enkele moeite mee. Mede daarom wisten wij een uitstekend verbruik van 1 op 15 te halen tijdens onze test.
Test Ford Focus Active

Conclusie

Ben je op zoek naar een echte offroad auto, dan is de Ford Focus Active niets voor jou. Maar ben je in de markt voor een stoere auto, die niet bang is voor wat modder, hobbels en kuilen, dan is dit een bijzonder goede keuze. Hij ziet er leuk uit zonder overdreven stoer te willen zijn, is rijk uitgerust en rijdt ook op asfalt bijzonder comfortabel. Tel daarbij alle moderne voorzieningen van de Focus op en je hebt een zeer aantrekkelijk pakket.
Test Ford Focus Active

Ford Focus Active

Motor: 1.498 driecilinder in lijn, benzine
Vermogen: 150 pk bij 6.000 tpm
Koppel: 240 Nm bij 1.600 tpm
Transmissie: handgeschakelde zes-versnellingsbak
Topsnelheid: 206 km/h
Acceleratie 0-100 km/h: 9,1 seconden
Gewicht voor wegenbelasting: 1.269 kilogram
Gemiddeld gemeten verbruik: 1 op 15
CO2-uitstoot: 121 g/km
Energielabel: C
Prijs vanaf: 27.510,- euro

Deel.

Over de schrijver

Yuri Van Koeveringe

Als enthousiaste liefhebber van alles met twee en vier wielen volgt Yuri van Koeveringe (1978) al sinds lange tijd actief al het auto- en motornieuws. Met een stiekeme voorkeur voor al het moois dat uit Italië komt, schrijft hij artikelen over allerlei aspecten van het auto- en motornieuws en test hij zowel auto's als motoren. In het dagelijks leven rijdt hij in een Fiat 500, een 40-jaar oude Jeep Wagoneer en op een Ducati Multistrada.

Laat een reactie na: