Met een update van zijn grille past de Ford Grand C-Max weer helemaal bij de Ford-familie. Naast uiterlijke wijzigingen is ook het interieur onder handen genomen en is het aanbod van benzine- en dieselmotoren vernieuwd. Een weekje om even comfortabel te ontsnappen aan het hectische gezinsleven?
De voortekenen zijn goed. De in meest luxe Titanium trim uitgeruste Grand C-Max is ook nog voorzien van een tweetal hulp- en veiligheidspakketten. Voor je kind wil je tenslotte het beste, moeten ze bij Ford in navolging van om het even welke babywinkel gedacht hebben. De bruine metaallak Caribou staat de C-Max goed, maar ook de rode kleur van een ander exemplaar op de parkeerplaats oogt fraai. Binnenin valt direct op dat Ford het interieur op een hoger peil heeft gebracht. Goede materialen (de harde plastics rondom de versnellingspook uitgezonderd), een overzichtelijk instrumentarium met knoppen en functies op de plek waar je ze verwacht.
Knoppenbrij behoort definitief tot verleden
De knoppenbrij op de middenconsole behoort bij Ford gelukkig definitief tot het verleden. Toch leeft deze in mindere mate nog altijd voort, maar nu op het touchscreen, dat erg veel icoontjes en kleine knoppen bevat voor minder gebruikte functies die beter in een submenu ondergebracht hadden kunnen worden. Wel goed is de vierdeling die Ford heeft aangebracht in zijn SYNC-multimediasysteem, die je in staat stelt snel te wisselen tussen de functies voor navigatie, radio, telefoon en klimaatbeheersing. De onhandig direct voor het scherm geplaatste rij knoppen druk je tijdens het bedienen van het touchscreen soms ongewild in.
Eigenlijk heb ik in de week rijden met de Grand C-Max maar een echt belangrijk minpunt ontdekt, en dat is dat ik geen goede zitpositie in de stoelen kon vinden. Of dit kwam door het ontbreken van zithoekverstelling of lendensteun, of een gevolg was van de voor mijn beenlengte wat korte zit, weet ik niet. Iets om op te letten bij een proefrit. Ford biedt als alternatief een zesvoudig elektrisch verstelbare bestuurdersstoel (optie).
Met dakkoffer alstublieft
Over stoelen gesproken: in de Grand C-Max kun je kiezen voor een volledig in de laadvloer te verbergen derde zitrij met twee stoelen. Houd er wel rekening mee dat je bij gebruik van beide extra stoelen alleen ruimte overhoudt voor een paar sporttassen of een rechtopstaande niet te dikke koffer. Als dat een probleem is, zorg dan dat je dealer er direct een dakkoffer bij doet, of spaar nog even door voor een S-Max.
De veertien centimeter langere Grand C-Max biedt in vergelijking met zijn kleinere broer als extra’s praktische dubbele schuifdeuren, een langer recht doorlopende daklijn, een (optionele) derde zitrij, een flexibele achterbank waarin de middelste stoel kan wegklappen onder de rechterstoel en de derde zitrij eenvoudiger te bereiken is (video), en nóg meer laadruimte (475 versus 432 liter). Dit alles voor een meerprijs van 1.200 euro (plus 800 euro voor de derde zitrij). Het gemak van de schuifdeuren en de flexibiliteit aan de binnenzijde zouden voor mij de balans in richting van de Grand C-Max doen doorslaan, maar Ford Nederland verwacht dat de reguliere C-Max op basis van ervaringen uit het verleden ook nu weer zo’n 70 procent van de verkopen voor zijn rekening zal nemen.
Vlot, stil en soepel
De stille 1.5 EcoBoost motor met 150 pk waarmee ik reed, komt niets te kort op ’s Neerlands wegen. Het is een fijne vlotte motor die ruim binnen de tien seconden op 100 kilometer per uur zit en ook bij inhaalmanoeuvres snel en voldoende kracht biedt. Mocht je toch meer willen, dan kan dat in de vorm van een 182 pk sterke versie van dezelfde motor. Ook is er 1.0 EcoBoost beschikbaar met naar keuze 100 of 125 pk. Eerstgenoemde lijkt mij wat aan de lichte kant voor de bijna 1.400 kilo zware C-Max maar die aanname doe ik puur op basis van de cijfers op papier.
De zesbak schakelt uitermate soepel en koppelt licht. Dat komt goed uit, want schakellui is de C-Max niet door de korte overbrengingen. Zo probeert de schakelindicator me duidelijk te maken dat ik best bij 70 kilometer per uur al naar de zesde versnelling mag. Op het rijgedrag is niets aan te merken. Ik heb niet eerder in een minivan gereden met zo’n goede wegligging. De C-Max staat op het verlengde onderstel van de Focus, dat al generaties geroemd wordt. Het zorgt ervoor dat je vergeet dat je in een toch bijna 1.65 meter hoge rechthoekige windvanger op weg bent, hoewel je daar al te enthousiast insturend in scherpe bochten wel even aan herinnerd wordt.
Conclusie
Een gebrekkige wegligging is in ieder geval niet langer een argument dat je als huisvader of –moeder kunt gebruiken om de aanschaf van deze Ford Grand C-Max familiewagen te verhinderen. Sterker nog, je moet van goeden huize komen om houdbare redenen te verzinnen waarom je als familieman of –vrouw niet voor een van Ford’s MPV’s zou kiezen in plaats van voor een stukken minder praktische traditionele stationwagon, als het je om ruimte, praktisch gebruiksgemak en comfort gaat.
Technische gegevens:
Brandstof: Benzine
Cilinderinhoud: 1.499 cc
Gem. opgegeven verbruik: 6,3 l/100 km
Vermogen: 150 pk
Koppel: 240 Nm
Topsnelheid: 202 km/h
Versnellingsbak: zes versnellingen handgeschakeld
Gewicht: 1.373 kg
Prijs vanaf: € 21.495 (C-Max) / € 22.695 (Grand C-Max)
Plus
+ Ruimte
+ Wegligging
+ Flexibel in te delen interieur
Min
– Bagageruimte bij gebruik van derde zitrij
– Bereikbaarheid touchscreen
– Standaardstoelen bieden beperkte instelmogelijkheden
Bekijk meer foto’s op onze Facebook pagina.
[grwebform url=”https://app.getresponse.com/view_webform_v2.js?u=BJQ3i&webforms_id=395503″ css=”on” center=”off” center_margin=”200″/]