De nieuwe Ford KA+ is vanaf half oktober bij de dealers te verkrijgen. Wij kregen kort de gelegenheid de auto aan de tand te voelen.
De KA+ is volgens Ford geen opvolger of een hogere uitvoering van de oude KA, maar een compleet nieuw model. De KA+ opereert in het B-segment waar Ford ook de Fiesta heeft. Echter is de Fiesta iets groter en aan de bovenkant van het B-segment gepositioneerd en de KA+ aan de ‘onderkant’,
B-segment shoppers kiezen voor prijs
Autorijders die shoppen voor auto’s in het instap B-segment, kiezen primair voor de prijs. Daar heeft Ford op ingespeeld door de KA+ vanaf 12.995 euro aan te bieden wat ten opzichte van de concurrentie erg gunstig is. Denk bijvoorbeeld aan de Hyundai i20, Kia Rio, Suzuki Swift en de Dacia Sandero.
De sterke punten van de KA+ zijn duidelijk de (hoofd)ruimte, gevolgd door een aantal typische Ford kenmerken zoals weggedrag en Ford-technologie. De doelgroep waar Ford zich op richt zijn pragmatische kopers die behalve voor prijs heel duidelijk gaan voor verbruik en betrouwbaarheid.
Opvallend stil
De KA+ is leverbaar in twee benzine-uitvoeringen, de Trend Essential met 70 pk en de Trend Ultimate met 85 pk. De motor is de Ford Duratec Ti-VVCT met de 105 Nm voor de 70 pk en 112 Nm voor de 85 pk motor. Door deze twee uitvoering is het voor de kopers lekker overzichtelijk. Ford verwacht dat de meeste Ford KA+’s uiteindelijk in de Ultimate uitvoering bij de dealer de deur uitrijden.
Onze test rit was te kort om een hele goede indruk te krijgen van de KA+. Wat opvalt is de rust aan boord. De KA+ is erg stil, volgens Ford is het geluidsniveau lager dan die van de concurrentie. Het interieur is keurig afgewerkt en de gebruikte materialen zijn zonder meer goed. Een goede zitpositie is zo gevonden. Motorisch gezien is de 85 pk benzinemotor voldoende. Of de 70 pk dat ook doet weten we niet.
Waar voor zijn geld
Het is niet te merken dat de KA+, in India gebouwd wordt. Ford heeft diverse aanpassingen gedaan voor de Europese markt. Denk daarbij aan nieuwe veren en dempers, een 10 millimeter verlaagd onderstel, andere stuurbekrachtiging en een stijver subframe aan de voorkant. Ook in het interieur zijn de materialen beter afgestemd op de Europese markt.
Met een introductie aanbieding vanaf 12.995 euro inclusief één jaar Allrisk autoverzekering, biedt de Ford KA+ veel waar voor zijn geld. De concurrentie in het B-segment kan op zijn tellen gaan passen.