Voor 2019 heeft Ford de Mondeo een facelift gegeven. Tevens is er belangrijk nieuws op het gebied van de hybride: die is nu ook leverbaar als Wagon.

Straks alleen nog maar hybride

Als autofabrikant kun je eigenlijk niet zonder een hybride uitvoering van ieder type, zeker als het gaat om de wat grotere auto’s. Het imago van de diesel en de benzine-grootverbruiker is dusdanig aangetast, dat ze zeker in de zakelijke markt nauwelijks meer aftrek vinden.

Ford leverde de Mondeo HEV al vanaf de introductie van de huidige generatie, maar gek genoeg alleen als sedan. Met de facelift versie van de Mondeo is dat echter anders en is ook de Wagon leverbaar als hybride, wat een slimme zet is. Het 1,4 kWh accupakket neemt namelijk best wel wat ruimte van de kofferbak in beslag, waardoor je in de sedan opbergmogelijkheden te kort komt. In de ruimere Wagon speelt dat veel minder een rol.
Ford Mondeo HEVFacelift

De nieuwe voorkant van de Mondeo, met nieuwe grille, kleinere mistlampen en strakke LED-lampen ziet er goed uit. Het maakt een toch al indrukwekkend front net weer even wat moderner. Aan de achterzijde zien we nieuwe LED-lichtunits en een nieuwe achterklep.

In het interieur is volgens Ford meer aandacht besteed aan de afwerking, maar om dat te zien moet je wel erg goed kijken. Dat betekent niet dat het slecht in elkaar zit, verre van. Er is alleen vrij weinig verschil te zien met het vorige model.
Ford Mondeo HEVAandrijving

De Mondeo HEV wordt aangedreven door een 2.0-liter benzinemotor in combinatie met een elektromotor, die samen 187 pk op de weegschaal brengen. Via een Continu Variabele Transmissie (CVT) wordt de kracht overgebracht op de voorwielen. 

Volgens Ford zou je hiermee een theoretisch verbruik moeten kunnen behalen van zo’n 1 op 22, wat in de praktijk neerkomt op 1 op 18. Overigens nog steeds niet slecht voor een meer dan 1.500 kilo zware stationwagon.

Het samenspel tussen brandstof en elektrisch rijden gebeurt naadloos, waarbij je soms niet eens merkt dat de benzinemotor bijspringt. Een soepele en verfijnde aandrijving dus, mits je niet te veel acceleratie van de auto vraagt. Trap je het gas diep in, dan zet de CVT een hoog toerental met bijhorend geluid in, zonder de versnelling die je zou verwachten.
Ford Mondeo HEV

Fijn rijden

De Ford Mondeo is een fijne auto om mee te rijden met een mooi evenwicht tussen sportief en comfortabel. In snelle bochten staat hij z’n mannetje, helt nauwelijks over en communiceert – zeker voor een dergelijke grote auto – erg goed over wat er met de voorwielen gebeurt.

Maar wij hij in excelleert is het afleggen van grote afstanden met groot gemak. Het comfort van het onderstel, een goede geluidsisolatie en een stille aandrijflijn – mits je het gas niet te diep intrapt – maken het een echte kilometervreter.

Ruimte

Een Mondeo Wagon koop je voornamelijk omdat je veel ruimte wilt en dat krijg je deels ook. Zowel voor- als achterin heb je als volwassene voldoende plek voor je benen, waarbij de auto een prettig ruimtelijk gevoel biedt.

Jammer is wel dat je door het genoemde accupakket flink wat laadruimte kwijtraakt. Waar de Mondeo Wagon TDCi 525 liter biedt, blijft er bij de hybride onder de rolhoes van de bagageruimte nog maar 403 liter over. Gelukkig zitten er onder de vlakke laadvloer nog een aantal extra opbergvakken waar je wat kleinere spullen in kwijt kan.
Ford Mondeo HEVLuxe

De hybride modellen zijn leverbaar in twee uitvoeringen: de Titanium en de nog luxere Vignale, waarbij ik met de eerste variant op stap ging. Hoewel dit het instapmodel is, zit hij barstensvol luxe. Elektrische voorstoelen, 8 inch infotainmentscherm met onder andere Apple CarPlay en Android Auto, ambiance verlichting, dual zone airco, noem het maar op!

Ook op het gebied van moderne rijhulpmiddelen kom je niks tekort met verkeersbordherkenning, adaptieve cruise control, nu zelfs met Stop&Go, Lane Departure Warning, dodehoek sensor, automatische noodstop en automatisch inparkeren, het zit er allemaal standaard op. Je vindt zelfs airbags in de veiligheidsgordels. Het enige wat de Mondeo mist en ook niet leverbaar is, is een Head Up display.
Ford Mondeo HEVConclusie

Zoek je een ruime auto, met evenwichtige rijeigenschappen en een zuinig verbruik, dan is de Ford Mondeo HEV Wagon een auto om te overwegen. Met zijn nieuwe facelift, is het een erg fraaie verschijning en hij biedt een prettige moderne hybride aandrijflijn; tevens de goedkoopste op de lijst. Je rijdt al een Ford Mondeo HEV Wagon vanaf 36.690,- euro voor de Titanium en vanaf 42.550,- euro voor de Vignale.

Ford Mondeo HEV Wagon Titanium

Motor: 1.999 cc viercilinder benzine icm elektromotor
Vermogen: 187 pk
Koppel: 300 Nm
Transmissie: CVT
Aandrijving: voorwiel
Topsnelheid: 187 km/u
Acceleratie 0-100 km/u: 9,2 seconden
Gewicht voor wegenbelasting: 1.516 kilogram
Gemiddeld gemeten verbruik: 1 op 18
CO2-uitstoot: 101 g/km
Energielabel: A
Prijs vanaf : 36.690,- euro
Prijs testauto: 43.490,-  euro

Deel.

Over de schrijver

Yuri Van Koeveringe

Als enthousiaste liefhebber van alles met twee en vier wielen volgt Yuri van Koeveringe (1978) al sinds lange tijd actief al het auto- en motornieuws. Met een stiekeme voorkeur voor al het moois dat uit Italië komt, schrijft hij artikelen over allerlei aspecten van het auto- en motornieuws en test hij zowel auto's als motoren. In het dagelijks leven rijdt hij in een Fiat 500, een 40-jaar oude Jeep Wagoneer en op een Ducati Multistrada.

Laat een reactie na: