Vaak laat ik familieleden de prijs raden van een testauto. Steevast wordt de prijs te laag geschat. In het geval van de Ford Mondeo Vignale maakt het uit hoe ik de vraag stel. Die Mondeo die ik vorige week had? Veel te laag geschat. Die luxe Vignale waarin ik reed? Nee hoor, je zit € 20.000 te hoog! Kijk even naar de video hieronder, vorm je eigen eerste indruk en lees dan wat ik van de Vignale vind.
De introductie toont aan dat positionering belangrijk is. Ford heeft een tamelijk moeizame geschiedenis als het op luxemerken aankomt. Het (sub)merk Edsel, in 1958 gepresenteerd als car of the future, is hét schoolvoorbeeld van een commercieel fiasco als gevolg van verkeerde positionering. Ford’s kracht is het produceren van auto’s voor de massa, dat behoeft geen toelichting.
Eerste indruk uitermate positief
Maar nu is er dus de Vignale. Binnenkort ook als Kuga en Edge. Nu al in S-MAX en Mondeo uitvoering. Een nieuw luxemerk onder de vlag van Ford, of de premium-uitvoering van bestaande modellen? Kies zelf maar. Ford heeft het over ‘een nieuwe expressie, die design met een unieke eigendomservaring combineert’. Marketingtaal of niet, de eerste indruk bij het zien van de Mondeo Vignale is uitermate positief. Het is direct duidelijk dat hier geen gewone Mondeo staat door de extra chromen details, grille met honingraatstructuur en Vignale badges op zij- en achterkant. De opvallende Vignale Nocciolo Brown metaallak maakt het plaatje aan de buitenzijde meer dan af.
Aan de binnenzijde wordt de lijn doorgetrokken. De met crème geperforeerd leder overtrokken in alle richtingen elektrisch verstelbare stoelen zijn niet alleen voorzien van verwarming en ventilatie, maar bieden ook een uitgebreid massageprogramma en 11 individueel in te stellen luchtkussens (elk in 10 standen). Als je daar geen goede zitpositie in kunt vinden, dan is het niet Ford’s schuld…
Antwoordapparaat uit de jaren ‘90
In het interieur is het premium karakter doorgetrokken in met leder overtrokken dashboard en middenconsole. Fraai, maar ook een contrast met andere onderdelen als de wat minder solide aanvoelende kunststof sierdelen met alu-afwerking op het stuur, rondom de middenconsole en boven het dashboardkastje. Het door Sony geproduceerde vlekgevoelige en wat laag geplaatste touchscreen functioneert intuïtief en reageert snel, maar is qua resolutie en bedieningsgemak niet baanbrekend. Ondanks updates die het systeem goed gedaan hebben (zoals meer geavanceerde spraakcommando’s voor bediening van navigatie-, radio- en mediafuncties), doen de knoppen onder het scherm me nog altijd denken aan een antwoordapparaat uit de jaren ’90.
De ruim 200 pk sterke motor is de lichtste benzinemotor, maar biedt meer dan voldoende vermogen voor het ruim 1500 kilo zware bakbeest. Ik heb geen moment de behoefte gehad aan meer; laat de 240 pk sterke variant maar voor wat hij is. De Vignale is uitermate comfortabel geveerd, waardoor je je route haast zwevend aflegt en ook steile drempels zonder enig ongemak passeert. Nadeel is dat het weggedrag in snelle bochten ook wat zweverig wordt.
De keuze voor comfort past echter uitstekend bij deze auto en is een logische. De automaat met zes verzetten is niet de meest verfijnde ooit en reageert bij een sportieve rijstijl soms net te traag, maar ook hier geldt dat hij prima in het plaatje van comfort past. De Vignale gaat tijdens de testweek gaandeweg aanvoelen als een tweede huiskamer. Met een fenomenale isolatie: Ford zorgt met actieve ruisonderdrukking dat je je reis aflegt zonder storende buitengeluiden als banden- of windgeruis. Het treft dat ik thuis ook goede stoelen heb, want anders…
Is de Ford Vignale premium?
Die unieke eigendomservaring? Daarmee zit het wel goed. Het is duidelijk, waar je ook kijkt, dat je niet in een huis-tuin-en-keuken Mondeo zit. Ook omstanders valt dat direct op. Maar is dat genoeg om de typische ‘premium’ kopers naar de Ford-dealer te lokken? Met de Vignale-lijn slaat Ford een interessante richting in, en de Mondeo Vignale bewijst voor mij dat het concept werkt. Natuurlijk hoeft dit geen auto voor de massa te worden, maar het is wel zaak dat Ford potentiële kopers van de Duitse drie, Volvo, Lexus of Jaguar in de showroom krijgt. Merken waarop Vignale op voorhand een achterstand heeft.
Peinzend en wegzinkend in de bestuurdersstoel vergeet ik haast de rijke standaarduitrusting van de Ford Mondeo Vignale. Met een beperkt aantal opties toegevoegd is er werkelijk niets dat ontbreekt. Voor een prijs vanaf 45.570 euro heb je een uitrusting waarvoor je bij vergelijkbare modellen van de zojuist genoemde merken aanmerkelijk meer kwijt bent. Duur? Voor een Mondeo wellicht. Voor een Vignale zeker niet. Dát moet de boodschap zijn!
Plus
+ Prijs-kwaliteitverhouding
+ Zitcomfort
+ Standaarduitrusting
+ Geluidsisolatie
Min
– Mondeo ‘restjes’
– Infotainment systeem: plaatsing en bediening
Informatie
Merk: Ford
Model: Mondeo
Type: Vignale 2.0 EcoBoost
Prijs vanaf: € 45.570 (Mondeo Vignale HEV)
Prijs testauto: € 54.065
Motor: viercilinder, 203 pk
Versnellingsbak: Automaat
Brandstof: Benzine
Opgegeven verbruik: 7,3 l /100km
CO2-uitstoot: 171 g/km
Energielabel: E
Euro NCAP sterren: 5
Topsnelheid: 232 km/h
Carrosserie: Sedan
Aantal zitplaatsen: 5
Laadvolume: 516 liter