Het eerste dat opvalt als je wegrijdt met de Ford S-MAX, is hoe zacht en soepel het onderstel van deze auto is. Hobbels worden soepel gladgestreken, kuilen lijken op spekkies of donzen dekbedden. Een zweem van rust en onthaasting overvalt me. Hier kan ik me wel een weekje in vermaken. De Ford S-MAX TDCi 180pk Titanium is Relaxen met een hoofdletter R.
De eerste kilometers in de S-MAX vraag ik me soms zelfs af of het onderstel niet té soft is. In bochten geeft de zachte vering in eerste instantie namelijk niet echt een enorm vertrouwd gevoel. Maar naarmate de kilometers verstrijken, voel je dat de assistentiesystemen hun werk goed doen en de S-MAX veilig door droge en natte bochten begeleiden. Bovendien ga je in een comfortabele auto als de S-MAX vanzelf rustig rijden, waardoor je je om bochten en wegligging totaal geen zorgen meer hoeft te maken.
Heerlijke automaat
De zestraps-automaat is al even soepel als het onderstel. Het op- en terugschakelen doet de bak nauwelijks merkbaar. Als je langzamer wil gaan rijden, maar de rem niet hoeft of wil gebruiken, schakel je met de flippers aan het stuur terug en vertraagt de auto flink. Omschakelen naar de Sport-modus maakt de TDCi een stuk pittiger, maar ook iets nerveuzer. De motor reageert dan al op kleinste aanraking van het gaspedaal. De S-MAX TDCi met automaat heeft twee duidelijk verschillende gezichten.
De tweeliter dieselmotor is sterk en stil. Ook als je het gaspedaal flink intrapt hoor je ‘m, mede door de goede geluidsisolatie, nauwelijks. Het enige minpuntje dat ik kan vinden in de motor/versnellingsbakcombinatie is een lichte resonantie rondom de 1.800 toeren per minuut. Het is dan net of de versnellingsbak tussen twee versnellingen twijfelt en een versnelling te hoog zit. Deze situatie komt voornamelijk voor rond de zestig kilometer per uur.
Veel glas
De Ford S-MAX blinkt uit in glasgebruik. Het immense voorraam, het gigantische glazen panoramadak, de driehoeksruitjes tussen de A- en deurstijl. Ze zorgen er samen voor dat je perfect zicht rondom hebt. En als je op de parkeerplaats je stoel in de ligstand zet, heb je een geweldig uitzicht naar de hemel. Het geeft mij een enorm ruimtegevoel. Toch voel ik mij zeker niet bekeken want de ruiten zijn rondom voldoende donker gemaakt.
De ruimte beperkt zich niet tot een gevoel. Als je denkt dat je een ruime auto hebt, moet je de S-Max eens van binnen bekijken. Zowel voorin, maar vooral achterin gaat het er niet meer om of je genoeg ruimte hebt, maar wat je met al die ruimte moet doen. Er is zoveel been- en hoofdruimte, een verlengde limousine is er niets bij. De ruimte op de derde zitrij is alleen geschikt voor de kleintjes onder ons, maar daar is die dan ook speciaal voor gemaakt.
Veel voor veel
De Ford S-MAX wordt door velen gezien als een van de mooiste auto’s in zijn segment. Het is een auto met uitgesproken contouren en bovengemiddelde prestaties. Er is veel ruimte aan boord voor groot, klein en bagage. Het brandstofverbruik voor een auto van dit formaat is zeker niet verkeerd. Als je een beetje je best doet is 6,5 liter diesel op 100 kilometer vrij eenvoudig haalbaar. Ik ben positief verrast en onder de indruk van het onderstel van de S-MAX. Hij doet zijn naam MAX eer aan en is zonder twijfel een MPV (Multi Purpose Vehicle).
De Ford S-MAX 2.0 TDCi 180pk Titanium gedraagt zich als een luxe sedan of stationwagen, heeft de ruimte van een grote SUV en de wegligging van een limousine. Een ander nadeel, en dat is best even schrikken, is de prijs. In de uitvoering waar ik mee heb gereden dan. Vijftigduizend euro is namelijk best een bak geld, hoewel je daar dan wel een diesel en een automatische versnellingsbak voor krijgt. Ben je bereid om met de hand te schakelen en ‘het’ met een 1.5-liter EcoBoost motor te doen, wat overigens een prima motor is, begin je met een startprijs tussen de 37 en 38 duizend euro.
Plus
+ Rijcomfort
+ Ruimte
+ Luxe
Min
– Resonantie rond 60 km/h
– Prijs diesel/automaat
Technische gegevens
Brandstof: Diesel
Cilinderinhoud: 1.997 cc
Vermogen: 180 pk
Koppel: 400 Nm
Acceleratie 0-100 km/h: 9,5 sec.
Topsnelheid: 208 km/h
Gewicht: 1.778 kg
Prijs vanaf: € 37.500,-
Prijs testauto: € 63.065,-
[grwebform url=”https://app.getresponse.com/view_webform_v2.js?u=BJQ3i&webforms_id=395503″ css=”on” center=”off” center_margin=”200″/]