De Ford Transit is de best verkochte bestelbus. Al jaren leveren de Amerikanen een degelijke bestelwagen in vele vormen die vaak hoog scoort op zaken als ruimte en wegligging. Binnen het huidige gamma van Transits heeft Ford de Custom Sport waarvan ze zelf zeggen dat dit een sportieve wagen is. Maar kan dit, een sportieve bestelwagen?
Een zeer sportief uiterlijk
Aan het uiterlijk zal het in ieder geval niet liggen. Donkergrijs met sportieve Shelby-achtige race strepen, dikke velgen, een sportieve voorbumper, sideskirts en zelfs wielkastverbreders, de Sport Van ziet er zeker sportief uit.
Maar een sportief uiterlijk zegt natuurlijk nog niks, hoe zit het met de motorisering? De Sport is voorzien van een moderne 2.0-liter diesel met 170 pk en 405 Nm. Door een turbo met variabele geometrie zou er nauwelijks sprake moeten zijn van een turbogat, maar in de praktijk is dit toch net even anders waarover zo meer. Het motorblok is verder gekoppeld aan een handgeschakelde zesversnellingsbak, die precies en gemakkelijk schakelt.
Praktisch, ruim en veilig
Hoe sportief een bestelbus ook is, het is en blijft een bestelbus en moet dus veel praktische ruimte bieden. En ook daar stelt de Custom Sport niet teleur. Met een laadruimte van 8,3 kuub en een maximaal laadvermogen van 984 kilo kun je aardig wat kwijt achterin. Heel slim is ook het kleine luikje in het tussenschot met de cabine, waardoor je lange objecten gemakkelijk onder de voorstoelen schuift.
Met de 170 pk sterke diesel heeft de Transit een maximaal trekgewicht van 2.500 kilo. Neem je de af-fabriek trekhaak, dan installeert Ford het zogenaamde Trailer Sway systeem. Dit zorgt er voor dat onder extreme omstandigheden de aanhangwagen niet kan gaan slingeren. Daarnaast is de auto voorzien van vele andere veiligheidsvoorzieningen zoals Side Wind Stabilisation, die zijwaartse wind detecteert en de remmen gebruikt om het voertuig netjes rechtdoor te laten rijden, en Roll Over Mitigation. Dit laatste systeem zorgt er door middel van de ESP voor dat de bestelbus veel minder snel omvalt bij bijvoorbeeld plotselinge uitwijkmanoeuvres.
Elektrische leren verwarmde stoelen in een bus
Het interieur van de Sport, de topuitvoering binnen de Custom-lijn, is luxe en compleet aangekleed. De halflederen stoelen, waarvan de bestuurdersstoel tevens elektrisch verstelbaar is en verwarming heeft, zitten prima en zien er ook nog eens sportief uit.
Op het dashboard zie je zeer veel knopjes van een iets ouder SYNC systeem van Ford. Het functioneert prima en is voorzien van muziek, navigatie en telefoon, maar ziet en werkt net even iets minder goed dan het nieuwe SYNC systeem met het veel grotere scherm, dat we zagen op bijvoorbeeld de Ford Ranger. Volgens de importeur zal dit zeer binnenkort op alle nieuwe Transits worden gemonteerd.
Is ie nou sportief?
Maar één vraag blijft onbeantwoord, is de Sport sportief? Ja, het is verbazingwekkend maar deze bestelbus is echt sportief. De motor is sterk en zorgt voor een prettige acceleratie. Opvallend is wel een duidelijk aanwezig turbogat, maar op de een of andere manier draagt dit bij aan een sportief gevoel. Het is even wachten tot de motor gaat, maar dan knalt ie er ook in. Al die sportiviteit moet echter wel ergens vandaan komen en dat merk je aan het verbruik. Tijdens de test heb ik 75 procent onbeladen gereden, maar kwam toch niet beter uit dan 1 op 12.
Wat heerlijk is aan deze Sport, is de wegligging en het stuurgevoel. De bestelwagen stuurt scherp in en als je netjes en vloeiend rijdt, kun je met veel hogere snelheden bochten nemen dan je in eerste instantie denkt. Ga je in bochten aan het stuur rukken, dan merk je uiteraard dat je met een hoge en zware (1.916 kilo) bestelwagen rijdt en wordt hij wat onrustig.
Conclusie
Het is knap hoe Ford de Transit Custom Sport sportief heeft weten te maken. Een krachtige motor en erg goede wegligging maken van de Sport daadwerkelijk een sportieve bestelwagen. Gelukkig zijn de Amerikanen niet vergeten waar het om gaat bij een bestelbus, dus ook qua ruimte en praktische inzet scoort deze wagen hoog. Voor de geteste Transit Custom Sport met alle opties betaal je wel 29.975 euro ex BPM ex BTW, maar je rijdt al een Transit vanaf 19.995 euro.
Informatie:
Merk: Ford
Model: Transit
Type: Custom Sport
Brandstof: Diesel
Cilinderinhoud: 1.996 cc viercilinder
Vermogen: 170 pk
Koppel: 405Nm
Topsnelheid:158 km/h
Versnellingsbak: Handgeschakelde 6-versnellingsbak
Gewicht: 1.916 kg
Prijs vanaf: 19.995 euro (ex BPM ex BTW)
Prijs gereden model: 29.975,- euro (ex BPM ex BTW)
Laadvermogen: tot 984 kilogram
Laadruimte: 8,3 m3
Trekvermogen: 2.500 kg