Omdat er steeds meer mensen gaan fietsen is er ook steeds vaker irritatie tussen automobilisten en fietsers. Nu de infrastructuur alle verschillende soorten weggebruikers maar amper kan bijbenen, start Ford een nieuwe campagne waarmee ze de veiligheid willen verbeteren en vervuiling en opstoppingen in het verkeer willen verminderen.
Hiervoor heeft Ford een naar eigen zeggen baanbrekende virtualreality-ervaring ontwikkeld. Met ‘WheelSwap’ kunnen automobilisten door de ogen van fietsers zien hoe eng het kan zijn wanneer ze krap inhalen, van richting veranderen zonder het aan te geven en hun portier openen zonder op fietsers te letten. In een andere versie kunnen fietsers ervaren hoe het is voor automobilisten als zij met hun fiets door rood rijden, eenrichtingsstraten aan de verkeerde kant inrijden en onverwacht van richting veranderen.
Meer dan 1.200 mensen hebben deelgenomen aan het eerste onderzoek in vijf Europese landen. De 70 procent daarvan die ‘WheelSwap’ had ervaren, hield na het zien van de film meer rekening met de autorijdende en fietsende tegenhanger dan de andere deelnemers. Bovendien was 91 procent van plan zijn gewoonten op de weg te veranderen. En na slechts twee weken na het ervaren van ‘WheelSwap’, had al 60 procent van de deelnemers zijn gedrag aangepast tijdens dagelijkse ritten.
In Europa zijn er 250 miljoen fietsers, bij 1 op de 12 dodelijke ongevallen is een fietser betrokken. Veel steden stimuleren fietsen, omdat het bewezen voordelen biedt voor de gezondheid, voor de luchtkwaliteit en voor de doorstroming van het verkeer.