Er zijn al vele tests op het internet te lezen over de nieuwe TomTom Rider 550, dus wij zullen in ons verhaal niet heel diep op alle functies in gaan. Nee, wat wij jullie bieden is een uitgebreide gebruikstest, met andere woorden: hoe werkt dit speciaal voor motorrijders ontwikkelde navigatiesysteem in het dagelijkse leven.

Vastmaken

Aan de buitenkant ziet de TomTom Rider 550 er niet heel anders uit dan zijn voorganger de 400. Tsja, wat moet je ook veranderen aan het uiterlijk van een navigatiesysteem? Hij klikt ook op dezelfde houder als de 400, dus mocht je die al hebben: je hoeft weinig aan te passen.

Is dit je eerste systeem, dan zit in de doos alles om de TomTom aan je stuur vast te maken. Heb je clip-ons dan zul je wat creatiever aan de slag moeten gaan. En, zo kwamen wij tijdens de test van een Indian achter, heb je een dik stuur, dan zul je andere bevestigingsmaterialen moeten zoeken.
test tomtom rider 550

Quad-core en smartphone

De grootste verandering ten opzichte van het oude systeem is de nieuwe Quad-core processor. En als dit soort termen je weinig zeggen -wij motorrijders weten vaak meer van cc’s en pk’s dan processors af- het betekent dat de Rider 550 merkbaar sneller is dan de oudere modellen. Menu’s starten sneller op en de TomTom reageert een stuk sneller op input.

Daarnaast kun je nu kaarten via het nieuwe directe WI-FI netwerk van de TomTom zelf updaten, waarbij je weer merkt hoe snel ie is. Om volop gebruik te maken van het systeem koppel je je smartphone en een Bluetooth headset aan de TomTom. Je kunt dan niet alleen de navigatie maar ook de telefoon met je stem bedienen en muziek aanzetten. Dit werkt via Siri of Google Now.

Hij kan zelfs berichtjes en appjes voorlezen. Toch raden wij aan voor dit soort zaken gewoon te stoppen. Motorrijden is al uitdagend genoeg zonder al dit soort afleidingen.

Navigatie

Tot zover de theoretische informatie, maar hoe werkt de 550 in het dagelijks leven. Nog altijd kun je met een handschoen het scherm goed bedienen en de menu’s zijn logisch. Routes zijn makkelijk in te voeren en de aanwijzingen zijn zoals we van TomTom gewend zijn zeer duidelijk.

Een leuke functie is dat de houder zich tevens in een verticale positie laat draaien, wat wij persoonlijk prettiger vinden rijden. Het beeld op het scherm draait dan automatisch mee. Top, althans meestal. Want dit automatische systeem reageert nogal scherp, waardoor hij ook wel eens draait bij bochten, hard optrekken of afremmen. Dan staat ineens je beeld anders dan je zou willen. Gelukkig kun je em in het menu ‘vastzetten’.

De accu van de Rider 550 duurt even voordat hij aan een stopcontact is volgeladen, maar daarna kun je er makkelijk honderden kilometers mee rijden. Het beste is natuurlijk de houder aan te sluiten op de stroomvoorziening van je motorfiets.
test tomtom rider 550

Spannende routes

Leuk op oudere modellen waren de bochtige routes, die tegenwoordig ‘spannende routes’ heten. Hiermee kun je ervoor kiezen om via een voor motorrijders aantrekkelijke route op je bestemming te komen. Erg leuk en werkt meestal prima, hoewel je heel soms wel rare rondjes op een industrieterrein maakt.

Via Mydrive kun je zelf op de computer routes maken en invoeren op de Rider 550, wat ook goed werkt. Tevens kun je, en dit vonden wij erg leuk, je eigen route bijhouden en opslaan voor later of delen met vrienden.
test tomtom rider 550Conclusie

Met de Rider 550 heeft TomTom zijn navigatie voor motorrijders weer net iets beter gemaakt. Vooral de hogere snelheid is een groot voordeel. Het bedienen van je telefoon past in deze tijd van alle multimediale middelen altijd bij de hand hebben, maar had van ons niet gehoeven. Motorrijden is vaak juist ontvluchten van de dagelijks hectiek, maar goed, dit is persoonlijk. De TomTom Rider 550 kost 399,- euro wat best veel geld is, maar wel past bij een dergelijk gebruiksvriendelijk goed systeem

Deel.

Over de schrijver

Yuri Van Koeveringe

Als enthousiaste liefhebber van alles met twee en vier wielen volgt Yuri van Koeveringe (1978) al sinds lange tijd actief al het auto- en motornieuws. Met een stiekeme voorkeur voor al het moois dat uit Italië komt, schrijft hij artikelen over allerlei aspecten van het auto- en motornieuws en test hij zowel auto's als motoren. In het dagelijks leven rijdt hij in een Fiat 500, een 40-jaar oude Jeep Wagoneer en op een Ducati Multistrada.

1 reactie

  1. Eindelijk toch de stap gemaakt en een de tomtom rider 550 aangeschaft. Eerste indruk was een goede, wat routes geladen en lekker rond gereden. en dan ga je ‘m echt gebruiken en kom je op het punt dat je iedereen die op het punt staat er 1 aan te schaffen dit ten zeerste kan afraden!

    1: De tomtom heeft 2 toevoegingen ten opzichte van een android telefoon met navigatie: het scherm werkt ook met handschoenen, maar aangezien ik dat de afgelopen 3 maanden misschien 1 keer gedaan heb omdat de tomtom bleef hameren op een route die afgesloten was, is de waarde hiervan ook nul. en ten tweede: de optie om naar een ander punt te rijden via leuke b-wegen, tot ik er achter kwam dat dit ook een standaard optie van google-maps is. dus nee, ook geen voordeel meer.
    2: voor een beetje actuele navigatie moet je continu updaten en/of in verbinding staan met een gsm die voor de tomtom de verkeersinformatie kan ophalen. Waar een android navigatie alles in 1 doet is de tomtom of een navigatie zonder verkeersinformatie of een 2e scherm voor de werkelijke kennisbron namelijk je telefoon.
    3: Daar rij ik dan, een bluetooth headset in m’n helm, en via bluetooth een connectie met mn telefoon voor de realtime verkeersinformatie. Nou, dat werkt dus voor geen meter bij tomtom. Heb ik verkeersinformatie en Whatsapp berichten op m’n scherm geeft de headset geen geluid. en is de headset goed aangesloten dan heb ik weer geen live-verkeersinformatie. En dan de volgende dag heb ik beide en ga ik lekker een tourtocht maken heb ik gewoon beide niet, wat ik ook probeer. Bluetooth van de tomtom is dus echt volkomen ruk. en ik heb het hier niet over een van de eerste modellen maart over een maart 2019 model besteld via Tomtom zelf. Dus mocht je een tomtom rider willen aanschaffen, die minimaal 300 euro zou ik investeren in een nog betere (android) telefoon en een goede mount eventueel met case. En ja, die van mij heb ik te koop gezet. in neem m’n verlies.

Laat een reactie na: