Er zijn al vele tests op het internet te lezen over de nieuwe TomTom Rider 550, dus wij zullen in ons verhaal niet heel diep op alle functies in gaan. Nee, wat wij jullie bieden is een uitgebreide gebruikstest, met andere woorden: hoe werkt dit speciaal voor motorrijders ontwikkelde navigatiesysteem in het dagelijkse leven.

Vastmaken

Aan de buitenkant ziet de TomTom Rider 550 er niet heel anders uit dan zijn voorganger de 400. Tsja, wat moet je ook veranderen aan het uiterlijk van een navigatiesysteem? Hij klikt ook op dezelfde houder als de 400, dus mocht je die al hebben: je hoeft weinig aan te passen.

Is dit je eerste systeem, dan zit in de doos alles om de TomTom aan je stuur vast te maken. Heb je clip-ons dan zul je wat creatiever aan de slag moeten gaan. En, zo kwamen wij tijdens de test van een Indian achter, heb je een dik stuur, dan zul je andere bevestigingsmaterialen moeten zoeken.
test tomtom rider 550

Quad-core en smartphone

De grootste verandering ten opzichte van het oude systeem is de nieuwe Quad-core processor. En als dit soort termen je weinig zeggen -wij motorrijders weten vaak meer van cc’s en pk’s dan processors af- het betekent dat de Rider 550 merkbaar sneller is dan de oudere modellen. Menu’s starten sneller op en de TomTom reageert een stuk sneller op input.

Daarnaast kun je nu kaarten via het nieuwe directe WI-FI netwerk van de TomTom zelf updaten, waarbij je weer merkt hoe snel ie is. Om volop gebruik te maken van het systeem koppel je je smartphone en een Bluetooth headset aan de TomTom. Je kunt dan niet alleen de navigatie maar ook de telefoon met je stem bedienen en muziek aanzetten. Dit werkt via Siri of Google Now.

Hij kan zelfs berichtjes en appjes voorlezen. Toch raden wij aan voor dit soort zaken gewoon te stoppen. Motorrijden is al uitdagend genoeg zonder al dit soort afleidingen.

Navigatie

Tot zover de theoretische informatie, maar hoe werkt de 550 in het dagelijks leven. Nog altijd kun je met een handschoen het scherm goed bedienen en de menu’s zijn logisch. Routes zijn makkelijk in te voeren en de aanwijzingen zijn zoals we van TomTom gewend zijn zeer duidelijk.

Een leuke functie is dat de houder zich tevens in een verticale positie laat draaien, wat wij persoonlijk prettiger vinden rijden. Het beeld op het scherm draait dan automatisch mee. Top, althans meestal. Want dit automatische systeem reageert nogal scherp, waardoor hij ook wel eens draait bij bochten, hard optrekken of afremmen. Dan staat ineens je beeld anders dan je zou willen. Gelukkig kun je em in het menu ‘vastzetten’.

De accu van de Rider 550 duurt even voordat hij aan een stopcontact is volgeladen, maar daarna kun je er makkelijk honderden kilometers mee rijden. Het beste is natuurlijk de houder aan te sluiten op de stroomvoorziening van je motorfiets.
test tomtom rider 550

Spannende routes

Leuk op oudere modellen waren de bochtige routes, die tegenwoordig ‘spannende routes’ heten. Hiermee kun je ervoor kiezen om via een voor motorrijders aantrekkelijke route op je bestemming te komen. Erg leuk en werkt meestal prima, hoewel je heel soms wel rare rondjes op een industrieterrein maakt.

Via Mydrive kun je zelf op de computer routes maken en invoeren op de Rider 550, wat ook goed werkt. Tevens kun je, en dit vonden wij erg leuk, je eigen route bijhouden en opslaan voor later of delen met vrienden.
test tomtom rider 550Conclusie

Met de Rider 550 heeft TomTom zijn navigatie voor motorrijders weer net iets beter gemaakt. Vooral de hogere snelheid is een groot voordeel. Het bedienen van je telefoon past in deze tijd van alle multimediale middelen altijd bij de hand hebben, maar had van ons niet gehoeven. Motorrijden is vaak juist ontvluchten van de dagelijks hectiek, maar goed, dit is persoonlijk. De TomTom Rider 550 kost 399,- euro wat best veel geld is, maar wel past bij een dergelijk gebruiksvriendelijk goed systeem

Deel.

Over de schrijver

Yuri Van Koeveringe

Als enthousiaste liefhebber van alles met twee en vier wielen volgt Yuri van Koeveringe (1978) al sinds lange tijd actief al het auto- en motornieuws. Met een stiekeme voorkeur voor al het moois dat uit Italië komt, schrijft hij artikelen over allerlei aspecten van het auto- en motornieuws en test hij zowel auto's als motoren. In het dagelijks leven rijdt hij in een Alfa Romeo Mito en op een Ducati Multistrada.

Laat een reactie na: