Rijtest Yamaha R1, of heeft hij mij getest? De nieuwe Yamaha R1 heeft 1 PK per kilo. Heeft hij de traction control, front lift control en slide control dan ook echt nodig?
Ten tijde van het uitkomen van de nieuwe Yamaha R1 schreven we in dit artikel al dat het voor de gewone sterveling nu ook mogelijk is om zich een ‘Rossi’ te voelen. Dat was puur gebaseerd op het persbericht van Yamaha waarin uitgebreid aandacht was voor de technische snufjes waarmee de Yamaha is uitgerust. Het leek erop dat iedereen hard met de Yamaha moet kunnen rijden en snelle rondetijden voor iedereen bereikbaar zijn. Omdat we al eerder hebben geschreven over de technische specificaties, besteden we nu alleen maar aandacht aan het rijden met de R1.
Rossi-gevoel? Het is waar!
Het is echt waar… Je kunt er niet alleen hard mee rijden, je moet er ook gewoon hard mee rijden. De Yamaha vraagt er echt om. Het ontzettende “jippie!!” gevoel komt met elke draai aan de gashendel stiekum even opborrelen. Ik ben tijdens de dagen dat ik de Yamaha mocht testen echt bezig geweest met het in de gaten houden van de “rijbewijsgrens”… Om echt een beetje plezier te hebben onderweg rij je zonder dat je het echt in de gaten hebt constant te hard.
Misschien komt dat constante te hard rijden ook wel door de druk op de polsen die je op zo’n sportieve motor hebt. De rijwind moet echt een beetje tegendruk geven om de polsen iets te ontzien (maar daar heb je op elke supersport wel last van). Door de goede windbescherming van het ruitje is die tegendruk er niet zo snel. Lekker dijkjes rijden is leuk maar vaak is het even lekker ontspannen om even op de snelweg te blazen. Hou dan wel even de flitsinformatie in de gaten!Of heeft de R1 mij getest?
In de titel staat al geschreven: Of heeft hij mij getest? Hoe hard moet je durven rijden om echt assistentie nodig te hebben van de snufjes die de Yamaha R1 aan boord heeft? Ik weet het niet… Niet geslaagd dus denk ik. Na de zesde keer een geweldig mooie afrit op te zijn gevlogen met elke keer een fiks hogere snelheid op de klok, had ik nog steeds niets gemerkt en vroeg ik me af hoeveel harder het nog moest of kon. Tijdens deze probeersels merkte ik wel dat de Yamaha erg veel vertrouwen geeft en je keer op keer denkt: Dat kon echt wel veel harder!
Ik kreeg een handleiding mee bij Yamaha met het ophalen van de motor. Na een uitgebreide uitleg over het instellen van alle opties, was het geen overbodige luxe om de handleiding nog eens door te spitten bij thuiskomst. Hoe was het ook alweer? De mogelijkheden zijn bijna eindeloos. Met 4 basisprogramma’s die je allemaal afzonderlijk op 4 punten in kunt stellen ben je echt wel even zoet met het creëren van je eigen best passende motor.
Gedurfd design
De basisprogramma’s zijn goed voor elkaar al en je merkt echt wel verschil tussen de ‘hooligan-stand’ en de regenstand. In mijn omgeving heb ik genoeg motorliefhebbers die allemaal met oeh en aah mee stonden te kijken als ik liet zien hoe alles ingesteld kon worden. Het display is mooi en overzichtelijk. Het enige probleem dat ik had was de duimbediening van de rechterhand om door het menu te scrollen tijdens het rijden. Instellen van de programma’s mag alleen stilstaand dus dat is geen probleem maar het switchen van afstand naar temperatuur of tijd onder het rijden gaat bijna niet met de duim van je gashand.
Onderweg was er verschillend commentaar over de nieuwe looks van de R1. Sommige vonden er niets aan en anderen vonden hem weer prachtig. Ik vind het uiterlijk van de Yamaha R1 echt mooi. De grote witte plaat op de neus geeft meteen een racy look en in je verbeelding staat daar een startnummer. De koplampen zijn ook mooi en het is te merken dat ze goed opvallen, want bijna iedereen gaat aan de kant voor je als ze in de weg rijden op de linkerbaan. Voor Yamaha vind ik het design van de R1 echt wel gedurfd en krijgen ze van mij een dikke “Like!”.
Conclusie
Mijn conclusie is toch wel dat je de Yamaha R1 koopt als je zo nu en dan of regelmatig het circuit eens op gaat. Daar is hij toch echt voor gemaakt en dat merk je aan alles. Voor dagelijks gebruik of woon/werkverkeer is hij minder geschikt omdat je rijbewijs echt in gevaar is met deze soepele en om gas-vragende scheurneus.
Bekijk de foto’s van de Yamaha R1 ook op onze Facebook pagina.
Technische gegevens
Brandstof: Benzine
Cilinderinhoud: 998 cc
Cilinders: 4
Vermogen: 200 pk
Koppel: 112,4 Nm
Versnellingsbak: 6 versnellingen
Gewicht: 199 kilo
Prijs: vanaf: 20.990 euro
Plus
+ Rossi-gevoel
+ Makkelijk te rijden
+ Rijwindbescherming
+ Instelbare hoeveelheid opties
+ Gasrespons
+ Design
Min
– Bediening menuknop rechter stuurhelft