We hebben lang moeten wachten op een opvolger van de Alfa Romeo 159, maar eindelijk is die er dan in de vorm van de Giulia. Wij reden kort met de beestachtige Quadrifoglio én iets langer met de 2.2-liter diesel.
Een Alfa Romeo koop je omdat je van auto’s, autorijden en autosport houdt, gepassioneerd bent en dwars tegen de gevestigde -vooral Duitse- orde in wil gaan. En met de nieuwe Giulia krijg je precies wat je wenst, een fraaie en eigenzinnige Italiaanse sportieve wagen die niet alleen betaalbaar is voor de elite. De Giulia is er vanaf 39.450 euro.
Quadrifoglio: de Alfa die je móet hebben
Als je een ton voor een auto neer kunt leggen, is de Quadrifoglio dé Alfa die je moet hebben. Je krijgt voor je geld een bom van een wagen waarmee je ook op het circuit geen gek figuur zult slaan. De geweldige 2.9-liter V6 benzine met dubbele turbo zorgt in de R-modus al vanaf een laag toerental voor een enorm pak trekkracht.
De Quadrifoglio geeft direct een sportief gevoel zonder -zelfs in de elektrisch verstelbare Sparco kuipstoelen- te stug en oncomfortabel te worden. En het geluid in deze snelste en sportiefste modus is zonder overdrijven waanzinnig. De Quadrifoglio is er met een handgeschakelde zes- en automatische achttraps versnellingsbak.
Maar nu terug naar de realiteit, de meesten mensen kunnen of willen geen 100 duizend euro aan een auto uitgeven. En daar heeft Alfa Romeo een antwoord op; namelijk in de vorm van een tweeliter met 200 of 280 pk of 2.2-liter diesel met 136 (alleen handbak), 150, 180 (handbak en automaat) of 210 (alleen automaat) pk.
Wij reden met de handgeschakelde 180 pk en die blinkt niet uit in performance. Hij voelt niet snel aan en onder de motorkap komt een bescheiden brom vandaan. Maar wellicht kwam dat omdat we net daarvoor uit de 510 pk sterke Quadrifoglio stapten.
Snaar-strak en scherp
Wat de diesel wel doet -en de verwachting dat de benzineversie dit ook doet, maar daar hebben we niet mee gereden- is rijden zoals een Alfa Romeo met achterwielaandrijving moet doen: snaar-strak sturen en een wegligging waar je u tegen zegt. Zodra je het stuur beweegt, volgt de carrosserie zonder aarzelen. De demping van het onderstel is verfijnt en geeft een vertrouwd en veilig gevoel. De stuur- en onderstel combinatie maakt van de Giulia een wagen waarmee je met plezier de langste en sportiefste routes neemt en wat later thuiskomt dan de bedoeling is.
Het enige dat alle Giulia’s delen, is hun interieur. Het dashboard is in positieve zin ‘minimalistisch’ en strak, maar had er wel iets minder zakelijk en sportiever uit mogen zien. Maar door het minimalistische design ervan, word je niet afgeleid door een oerwoud van knoppen, handels en informatie. De Giulia laat je volledig focussen op rijplezier. Fraai is het in het dashboard geïntegreerde entertainmentdisplay. Als het contact uit staat, zie je niet dat het er in zit. Het interieur is verder zowel voor- als achterin lekker ruim en je kunt ook een aardige berg bagage meenemen.
Droom die uitkomt
Alfa Romeo heeft met de Giulia een tot de verbeelding van velen sprekende middenklasser neergezet die de verkoopcijfers van de gevestigde orde negatief zal beïnvloeden. De Giulia straalt en ademt sportiviteit, emotie en passie. Op deze auto hebben miljoenen autoliefhebbers zitten wachten en zal binnen enkele jaren tot de best verkochte sedans in het populaire D-segment horen. Dit is geen voorspelling, maar een zekerheid.
De Alfa Romeo Giulia is een droom die uitkomt voor vele autorijders. Ben je door de afwezigheid van de Italianen in een Duitse, Franse of Aziatische auto terechtgekomen? Ga dan toch eens naar de Alfa Romeo dealer en trakteer jezelf op een proefrit. We zijn benieuwd naar jouw reactie!
Bekijk de video die we van de Quadrifoglio maakten