Driving-Dutchman.nl
    Twitter Facebook Instagram Pinterest RSS
    Trending
    • Autotest Mercedes-Benz EQA 250 Business Solution
    • Waar op letten bij private lease van een elektrische auto?
    • Vreemde geluiden onder motorkap Peugeot 508
    • Je leaseauto alleen zakelijk gebruiken? Dat levert je nauwelijks extra werk meer op
    • Autotest Volvo C40 Recharge Twin Pure electric
    • Autotest Land Rover Discovery Sport R-Dynamic PHEV
    • Autotest Peugeot 308 225 e-EAT8 Plug-in Hybrid
    • Welke autoverzekering heb ik nodig?
    Driving-Dutchman.nl Driving-Dutchman.nl
    • Homepage
    • Fun
    • Auto
    • Motor
    • Elektrisch
    • Techniek
    • Adverteren
    Login
    Driving-Dutchman.nl
    By Bert Pennock

    ‘Goedkope’ kleine dieselmotor crasht door korte ritjes

    Techniek 17-11-2013Geen reacties

    Autofabrikanten zijn er in geslaagd om de uitstoot van schadelijke uitlaatgassen tot een minimum te beperken. De mate van reductie wordt deels bepaald door de technische mogelijkheden, maar zeker ook door internationale milieuwetgeving. De ene overheid staart zich blind op CO2-uitstoot, de ander stelt strikte eisen aan fijnstofuitstoot, terwijl weer een ander stikstofoxiden als de grootste vervuiler ziet.

    Roetfilters hebben niet het eeuwige leven, na duizend kilometer moeten ze vervangen worden

    [grwebform url=”http://app.getresponse.com/view_webform_v2.js?u=BJQ3i&webforms_id=395503″ css=”on” center=”off” center_margin=”200″/]

    Technisch gezien kunnen autofabrikanten aan alle eisen een mouw passen, maar die vlieger gaat niet op voor de invloed van belastingwetgeving. Daardoor kunnen curieuze technische problemen ontstaan, waardoor alle nobele milieumaatregelen in het gedrang komen.

    Fijnstof onschadelijk maken

    Door belastingvoordelen zijn kleine auto’s in het A- en B-segment mateloos populair. Daaronder vallen ook de exemplaren met kleine dieselmotoren. Zeer zuinig en efficiënt, maar niet gevrijwaard van roetuitstoot. Vanwege de uitstoot van roet- en fijnstof, zijn ook deze dieseltjes voorzien van een roetfilter. En helaas hebben roetfilters niet het eeuwige leven. Sterker nog, na duizend kilometer rijden zitten ze vol en zouden ze vervangen moeten worden. Omdat dit een dure aangelegenheid is, is een techniek ontwikkeld waardoor vervangen niet nodig is.

    De extra kosten voor regenereren wegen niet op tegen het voordeel van de schonere uitlaatgassen

    Roetfilters kunnen geregenereerd worden, dit houdt in dat het opgeslagen roet verbrand wordt tot onschadelijk CO2 en waterdamp. Om dit te kunnen doen, moeten de uitlaatgassen een temperatuur van 600 graden Celsius hebben. Tijdens normaal rijden zal dit niet gehaald worden, en daarom wordt wat extra diesel ingespoten om de temperatuur van de uitlaatgassen flink op te stoken. Het kost wat extra brandstof, maar dat weegt niet op tegen het voordeel van veel schonere uitlaatgassen. Tot zover de theorie.

    Verstopte-dpfFiscale voordelen

    Kleine dieselauto’s combineren technische en fiscale voordelen, ze zijn erg zuinig en goedkoop in de wegenbelasting. Maar het is juist het fiscale voordeel dat tot problemen leidt. Normaalgesproken zouden autofabrikanten geen dieselmotor(tje) in deze categorie auto’s monteren omdat ze niet over lange afstanden bereden worden, maar hoofdzakelijk als stadsauto dienst doen. De dieselmotor rendeert dan niet omdat een dieselmotor amper warm wordt op korte afstand.

    Technisch gezien is een dieselmotor een slecht idee, verkooptechnisch is het een slimme zet

    Bovendien is een dieselmotor duurder om te bouwen waardoor de keuze voor een kleine benzinemotor in een dergelijke auto de meest logische is. Echter, door de CO2 gerelateerde belastingwetgeving, is het wel interessant om een dieselmotor in te bouwen omdat ze minder koolstofdioxide uitstoten. Met een dieselmotortje is een groot belasting- en bijtellingsvoordeel te halen, en is een hogere verkoop gegarandeerd. Resumerend: technisch gezien is een dieselmotor een slecht idee, verkooptechnisch is het een slimme zet. Dan nu de praktijk.

    Technische beperkingen versus financiële voordelen

    Doordat dergelijke kleine diesels vaak korte afstanden rijden, bereikt de motor amper zijn bedrijfstemperatuur. Als het moment van regeneratie is aangebroken, is dat veelal ook het einde van de autorit. Het motormanagement heeft het signaal gekregen dat het roetfilter vol zit en staat klaar om de regeneratie te starten. De motor bereikt zijn bedrijfstemperatuur, het motormanagement dient extra diesel toe, en…. de berijder zet de motor af. De regeneratie zal moeten wachten tot de volgende gelegenheid, en die eindigt hoogstwaarschijnlijk op dezelfde manier.

    Bent_connecting_rod_2Het belangrijkste probleem is echter niet dat het roetfilter vol blijft zitten (en dat het roet zich blijft opstapelen), maar dat de extra ingespoten diesel in de cilinders achterblijft. Bij een stilstaande motor loopt de dieselolie langs de zuigerveren het carter in en mengt zich met de motorolie. Gevolg is een dalende oliekwaliteit en een stijgend oliepeil. In het ergste geval loopt het peil zo hoog op dat de olie zich een weg baant naar het inlaatkanaal en in de cilinders terechtkomt. En aangezien dieselmotoren prima op dit spul lopen, bestaat de kans dat de motor op hol slaat. Het resultaat laat zich raden: de motor loopt volledig in de soep.

    Iedere bezitter van een (kleine) dieselauto doet er goed aan om af en toe een flink stuk snelweg te pakken

    Goede raad is niet duur

    Zodoende kan goedkoop rijden in een kostbare revisie eindigen. Elke autofabrikant heeft in de handleiding een instructie voor de regeneratie opgenomen, maar zoals met alle handleidingen wordt ook die van een auto amper gelezen. Het gevolg is dan ook dat het ‘worst case scenario’ dat ik schets, in de praktijk veel voorkomt.

    We hebben het gehad over kleine diesels, maar iedere bezitter van een dieselauto doet er goed aan om af en toe een flink stuk snelweg te pakken en op de maximumsnelheid te rijden. Over het algemeen wordt met ‘grote’ diesels wel regelmatige flink gereden. Het is goed voor de motor en het milieu. De meerprijs van de extra brandstofkosten vallen in het niet bij de kosten van een motorrevisie.

    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Email WhatsApp
    Previous ArticleDure motorreparatie door te zuinig rijden
    Next Article Autotest Volvo V70 D2 Summum

    Related Posts

    By Driving-Dutchman

    Vreemde geluiden onder motorkap Peugeot 508

    By Rob Blom

    Mercedes-Benz S 450: technologisch huzarenstuk

    By Rob Blom

    Dynamo of laadsensor oorzaak lage accuspanning Volkswagen Amarok?

    Reageer

    Laat een reactie achter Cancel Reply

    Aanmelden nieuwsbrief


    Video: Wij zijn Driving-Dutchman

    advertorial
    Meest gelezen

    Voorkom schade en dure reparatie aan dieselmotor, reinig roetfilter preventief

    Opgerekte distributiekettingen door Het Nieuwe Rijden

    Dure motorreparatie door te zuinig rijden

    Alfa Romeo presenteert de Giulia Quadrifoglio

    Colofon / Contact

    Dutch on Wheelz

    Nieuws, tips en persberichten kun je sturen naar
    press@driving-dutchman.nl
    Twitter @drivingdutch

    Vragen en opmerkingen aan de redactie van Driving-Dutchman redactie@driving-dutchman.nl
    Adverteren? Klik hier voor de mogelijkheden

    Automotormedia
    Hoofddorp
    Driving-Dutchman is een website van Automotormedia.

    Privacyverklaring
    Hier vindt u onze Privacyverklaring

    Reacties
    • FAGOT EDDY op Zo voorkom je dat jouw EcoBoost benzinemotor in de soep loopt
    • Michael op Autotest: Tesla Model Y Long Range AWD
    • J.W.Mulder op Ook jij krijgt er mee te maken als je een auto hebt; TPMS bandendruk-bewaking systemen
    • Rudi op AdBlue verwarmingselement Ford Ranger geeft de geest
    • Kees Roeleveld op Doorn in het oog; een glimmend lederen stuurwiel. Zo kom je er vanaf!
    • Ron op Doorn in het oog; een glimmend lederen stuurwiel. Zo kom je er vanaf!
    Auteurs

    Rob Blom
    Meer van deze auteur en zijn artikelen.

    Yuri Van Koeveringe
    Meer van deze auteur en zijn artikelen.

     

    Deel ons op
    • Facebook
    • Twitter
    • Pinterest
    • Instagram

    © 2022 driving-dutchman.nl - Dutch on Wheelz.

    • Homepage
    • Fun
    • Auto
    • Motor
    • Elektrisch
    • Techniek
    • Adverteren

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Deze website maakt gebruik van cookies. Door op akkoord te klikken of door gebruik te blijven maken van deze website geef je toestemming voor het plaatsen van cookies
    Akkoord Lees meer
    Privacy & Cookies Policy

    Privacy Overview

    This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
    Necessary
    Altijd ingeschakeld
    Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
    Functional
    Functional cookies help to perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collect feedbacks, and other third-party features.
    Performance
    Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.
    Analytics
    Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
    Advertisement
    Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.
    Others
    Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
    OPSLAAN & ACCEPTEREN

    Sign In or Register

    Welcome Back!

    Login to your account below.

    Lost password?