Op onze site komen de nieuwste auto’s en motorfietsen langs, maar dat betekent niet dat wij bij Driving-Dutchman geen voorliefde voor klassiekers hebben, verre van. Zo vertrokken wij laatst met onze eigen ‘Waggy’ naar de grootste Jeep Wagoneer meeting ooit gehouden in ons land. Er gaan zelfs geruchten dat het de grootste meeting in heel Europa was.

Cult auto

De Jeep Wagoneer heeft inmiddels een echte cult-status bereikt en wordt door velen gezien als de eerste SUV. Deze bijzonder charmante auto, geliefd onder alle bevolkingsgroepen, kent een lange geschiedenis. Het eerste exemplaar zag in 1962 het licht (8 jaar voor de eerste Range Rover) en de laatste rolde pas in 1991 van de lopende band.

Deze GVA’s (Grote Vriendelijke Auto’s), meestal voorzien van houten zijkanten, en nee, niet echt hout maar gewoon stickers, vormen het toonbeeld van luxueus ontspannen Amerikaans cruisen. Met elektrische stoelen, elektrische ramen, elektrische spiegels, airconditioning (soms werkend) was hij qua luxe zijn tijdgenoten ver vooruit.

Jeep Wagoneer meetingWat een gezicht!

In ons land is de Wagoneer de laatste jaren enorm in populariteit gestegen. Van surfauto, bedrijfswagen, familieauto tot hobbyproject, het gebruik van een Waggy is net zo divers als de mensen die er in rijden. En op zondag 30 juni kwam een groot deel van de Nederlandse eigenaars bij elkaar.

Meer dan 40 Wagoneers uit alle decennia stonden gebroederlijk naast elkaar op het terrein van B&S Autoparts in Tiel. Nog nooit zijn er in ons land, waarschijnlijk zelfs in Europa, zoveel van deze auto’s bij elkaar geweest. Wat een prachtig gezicht! (Ja, we weten dat wij hierin volkomen subjectief zijn, maar zeg nou zelf.)
Jeep Wagoneer meetingGeen 2 dezelfde

Wat vooral bijzonder was dat er geen twee Wagoneers dezelfde waren. Natuurlijk zijn er door de jaren heen verschillende versies en uitvoeringen gemaakt, maar zelfs binnen dezelfde types waren flinke verschillen te zien. Sommige staken hoog boven de rest uit, met offroad vering en banden, anderen waren extra luxe met een dubbele achterbank en er waren zelfs een aantal pickup versies.

Zoals bij elke echte automeeting werd er volop bij elkaar onder de motorkap gegluurd en werden praktische oplossingen met elkaar vergeleken. Adressen, nummers en handige contacten werden uitgewisseld en auto’s met elkaar vergeleken.
Jeep Wagoneer meetingRelaxed

Het is lastig de Wagoneer rijder te typeren, maar na een aantal uur op de meeting werden 2 gemeenschappelijke zaken duidelijk. Ten eerste een grote voorliefde voor de Wagoneer, in welke vorm dan ook. En ten tweede de relaxte houding.

Een Wagoneer bezitter maakt zich niet zo druk over een wijzertje dat het even niet doet, een vreemd geluidje onder de motorkap of een raam dat even weigert. Niet omdat ze er niet om geven, de liefde voor hun auto is soms onbegrensd net als de tijd die in hun auto gestoken wordt, maar omdat rijden in een Wagoneer mensen nu eenmaal heel ontspannen maakt.
Jeep Wagoneer meetingStel je voor

En voor hen die dit nooit hebben meegemaakt, stel je dit voor: je zit op een brede, zeer comfortabele stoel en je kijkt uit over een enorme motorkap. Hieronder hoor je het rustgevend gebrom van een enorme Amerikaanse V8 die de auto lichtjes doet vibreren. Met een druk op de knop laat je niet alleen je zijraam, maar ook het achterraam zakken en je geeft rustig gas. De soepele automaat doet zijn werk terwijl een licht briesje door de auto waait.

Een ongelooflijk gevoel van rust vult je lichaam. Terwijl aan alle kanten de moderne lease bakken hun gejaagde dromen najagen, cruise jij rustig door het land, genietend van iedere gemaakte kilometer. Dit is autorijden in optima forma.

Wij hebben erg genoten van de relaxte sfeer en van de mooie gesprekken met mede-liefhebbers, maar natuurlijk vooral van al die gave Jeep Wagoneers naast elkaar.

 

 

Deel.

Over de schrijver

Yuri Van Koeveringe

Als enthousiaste liefhebber van alles met twee en vier wielen volgt Yuri van Koeveringe (1978) al sinds lange tijd actief al het auto- en motornieuws. Met een stiekeme voorkeur voor al het moois dat uit Italië komt, schrijft hij artikelen over allerlei aspecten van het auto- en motornieuws en test hij zowel auto's als motoren. In het dagelijks leven rijdt hij in een Fiat 500, een 40-jaar oude Jeep Wagoneer en op een Ducati Multistrada.

Laat een reactie na: