De eigenaar van een Audi A4 Avant uit 2012 brengt zijn auto naar de garage omdat het waarschuwingslampje van het koelsysteem brandt. De man heeft echter verder geen klachten en de auto functioneert naar behoren.

Gegevens Audi A4 in dit artikel:

Merk: Audi
Model: A4 Avant
Motorcode: CJEB
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2012
Kilometerstand: 117.000

Uit de werkplaats-historie van de auto blijkt dat in het verleden al eens het koelvloeistofreservoir en de koelvloeistof-sensor vervangen zijn. Omdat het Malfunction Indicator Light (MIL) brandt, wordt in de garage allereerst het geheugen van het motormanagementsysteem uitgelezen. In het geheugen zijn de onderstaande foutcodes opgeslagen:

P255600 – Koelmiddel pijl sensor, elektrische fout (kan gewist worden)
P268100 – Aansturing koelmiddel bypass onderbreking (kan niet gewist worden)
P00B700 – Koelmiddel temperatuur regeling onvoldoende werking (kan niet gewist worden)

Audi A4 Driving-Dutchman

P255600 kan worden gewist, maar het waarschuwingslampje brandt nog steeds. Het autobedrijf neemt Automotive Techline in de arm voor verdere technische ondersteuning. Op de vraag of de kachel goed functioneert, antwoord de monteur dat hij de klant er -ondanks het koude weer- niet over gehoord heeft. De monteur wordt vervolgens gevraagd hoeveel draadjes er op de sensor aangesloten zijn. Dit zijn er twee; een massadraad en een signaaldraad voor de comfortmodule.

Bypass waterpomp defect

Zodra de stekker van de sensor losgemaakt wordt, geeft het instrumentenpaneel een waarschuwing, welke weer verdwijnt als de stekker aangesloten wordt. De sensor lijkt dus gewoon te werken. Hierdoor ontstaat twijfel of de diagnoseapparatuur de fouten wel goed wist. Voor de zekerheid maakt de monteur een proefrit om te controleren of de motor warm loopt (P00B700). Tijdens de proefrit wordt de motor boven 120 kilometer per uur te heet.

Tijdens de proefrit ging het motormanagement-lampje weer branden. Opnieuw uitlezen met diagnoseapparatuur brengt weer de foutcode P2556 aan het licht. Volgens Automotive Techline kan het warmlopen van de motor veroorzaakt door de een probleem met de waterpomp. Geadviseerd wordt dit eerst de motorkoeling op orde te brengen en daarna te controleren welke elektrische fouten nog overblijven.

Controle van de waterpomp leert dat de bypass klep van de pomp defect is. Nadat de pomp vernieuwd is, loopt de motor niet meer warm en branden er ook geen lampjes meer op het dashboard. Blijkbaar werden de foutcodes veroorzaakt door de te hoog oplopende motortemperatuur, een elektrische storing met een mechanische oorzaak.

Deel.

Over de schrijver

Rob Blom

Rob Blom is gek op alles wat wielen heeft. Hij is zijn carrière begonnen als automonteur en via automotive en automotive aftermarket bedrijven in de mediawereld terechtgekomen. Nu is hij Driving-Dutchman en helpt hij automotive bedrijven bij de promotie van hun producten en diensten. Rob heeft een passie voor autoracen, klassieke auto's en (V-Twin) motoren, snelle sportwagens en vierwielaandrijving. Privé heeft Rob op dit moment een KTM 990 Adventure en een Hyundai H200 om hem van A naar B te vervoeren.

Laat een reactie na: