Volgende week start in Utrecht de motorbeurs, voor velen het moment dat de kriebels beginnen. Die eerste rit van het jaar in de frisse lentezon, heerlijk!
Heb je in de winter niet gereden, dan wil je er uiteraard voor zorgen dat je trouwe tweewieler wel in topstaat verkeert voor je haar weer de sporen geeft tijdens je eerste rit. Zorg dat je alles een paar dagen voor het mooi weer wordt alvast hebt nagekeken. Een mankement vinden op de dag dat je wil gaan rijden is een echte buzz-killer! Wij stelden een lijst samen met de belangrijkste zaken om na te lopen.
Omdat het oog ook wat wil, hebben we wat mooie platen van de nieuwe Ducati Panigale V4 erbij gepakt, sexy! Uiteraard nemen we als basis de voor elke motorrijder bekende BRAVOK. Nog even het geheugen opfrissen:
Banden
Remmen
Accu
Verlichting en vering
Olie
Ketting en Koeling
Banden
Je banden check je uiteraard op slijtage. Het is belangrijk om alleen te gaan rijden met voldoende profiel (minimaal 2 millimeter) en de juiste bandenspanning. Zeker vroeg in het jaar wanneer het rubber door de koudere temperaturen nog wat harder is. Kijk ook of het rubber geen scheurtjes vertoond en of er geen glas of ander materiaal in steekt.
Remmen
Het niveau van de remvloeistof moet uiteraard boven het minimum staan. Loop alle remleidingen even na op scheurtjes of beschadigingen en kijk ook of alle remblokken nog voldoende materiaal hebben. De remschijven moeten gelijkmatige slijtage vertonen en zeker geen scheuren!
Accu
Heb je de accu in de winter aan een druppellader gehad en misschien zelfs wel uit de motor gehaald? Zorg er dan voor dat je de accu weer goed op zijn plek monteert. Heb je de accu de hele winter niet aan een lader gehad en de motor ook niet af en toe even laten lopen? Check dan vooral even of hij nog genoeg spanning heeft om de motor te starten.
Verlichting en vering
De vering mag uiteraard niet lekken, bekijk daarom even of de keringen nog allemaal goed zijn en de vering goed schoon is. Controleer alle verlichting; koplamp en achterlicht, het remlicht bij zowel de voor- als achterrem en beide knippers. Vergeet ook de claxon niet!
Olie
Het oliepeil moet uiteraard juist zijn, de meeste motoren hebben een kijkglaasje in het carter. Hou de motor bij het peilen rechtop en wacht indien je de motor hebt laten lopen vijf minuten tot alles weer naar het carter is gezakt. Zorg er ook voor dat de olie niet te oud is en denk ook even na over hoe lang geleden je filter vervangen is.
Ketting en koeling
Het smeren van je ketting voordat je de eerste keer gaat rijden heeft weinig nut, alles vliegt er meteen weer vanaf. Smeer je ketting na je eerste rit. Bekijk of de speling nog goed is en stel het indien nodig zelf af door het achterwiel naar achteren te verstellen. Ook de tandwielset moet goed zijn, als deze versleten is worden de tanden scherper. Indien je een vloeistof gekoelde motor hebt controleer je het vloeistofniveau in het expansievat, deze hoort boven het minimum te staan.
Naast de technische staat van je motorfiets is uiteraard ook je uitrusting enorm belangrijk. Passen je handschoenen nog goed? Hoe oud is je helm en is de pasvorm nog goed? Een goede helm gaat ongeveer 5 jaar mee, daarna wordt de dempende werking van het binnenwerk minder. Is je vizier nog goed helder? Als er krassen op zitten in je blikveld kun je beter een nieuw vizier monteren. Zitten de inzetstukken in je jas en broek nog allemaal op de juiste plek en sluit het pak nog goed aan? Check het even!