De Renault Clio IV die tussen 2012 en 2019 geproduceerd is, is een van de meest verkochte en geleasde auto’s in Nederland. Je zult deze compacte, maar voor passagiers toch ruime b-segmenter, dan ook steeds vaker te koop zien staan. In dit artikel geven we je in samenwerking met auto-specialist Vaartland unieke info over de auto en tips waar je op moet letten bij de aanschaf van een gebruikte Renault Clio.
Allereerst een paar leuke weetjes over de Clio IV die gemiddeld 1.208 dagen in iemands bezit is, waarvan de helft (49%) vrouw. De auto is trouwens zo populair in Nederland, dat er maar liefst 126.225 rondrijden. Als laatste kunnen we je nog vertellen dat de gemiddelde eigenaar in 1969 is geboren. Serieuze mensen dus die de auto niet voor trackdays of rally’s gebruikt hebben.
Overigens hebben wij van Driving-Dutchman de Clio toen hij in 2013 net uit was, getest. De belangrijkste eerste waarnemingen waren dat de auto een stuk ruimer was dan zijn voorganger en dat het een auto is waar je de eerste keer dat je instapt direct kunt wegrijden, zonder ook maar een moment te hoeven wennen.
De voor- en nadelen van een Renault Clio occasion
Nu de auto ruim acht jaar op de markt is, heeft Vaartland veel informatie kunnen verzamelen. Zo vinden veel mensen de uitvoering met de 900 cc driecilinder fijn. Maar het model met de 1.2-liter viercilinder turbo voelt vanwege zijn soepele karakter moderner aan. Een nadeel van de 1.2- ten opzichte van de 0.9-liter is wel dat de eerste aanzienlijk meer brandstof verbruikt.
Gevraagd naar de voordelen van de Clio IV zijn er een flink aantal te noemen. Zo markeren de bezitters het uit Frankrijk afkomstige model betrouwbaar, comfortabel en veilig. Het uiterlijk van de auto wordt strak en modern bestempeld. Over de rijeigenschappen zijn velen unaniem positief vanwege onder andere het goed en sportieve stuurgedrag in combinatie met de vlotte TCe 120 viercilinder motor.
Zoals een bekend voetballer ooit heeft gezegd : ‘elk voordeel heb ook zijn nadeel’, en dit is ook van toepassing op de auto in dit artikel. Zo blijkt bijvoorbeeld het brandstofverbruik hoger te zijn dan Renault destijds heeft aangegeven. Dit is echter niet uniek en bij vrijwel iedere auto het geval. Ook blijkt de achterbank wat aan de krappe kant, maar voor een compact model als de Clio nog behoorlijk te zijn. En als we dan toch bezig zijn met de nadelen moeten we ook meegeven dat de USB-aansluiting telefoons niet oplaadt en dat het standaard BOSE audiosysteem matig klinkt.
Technische aandachtspunten van een tweedehands Clio
Na al die jaren kilometers maken kunnen we ook de technische balans van de Clio opmaken en die is best positief te noemen. In sommige gevallen kan er een sensor op de accu stuk gaan waardoor de motor niet meer wil starten. Door deze van de accu los te koppelen kun je weer verder rijden. Het vervangen ervan is overigens niet duur.
Voordelen
- Betrouwbaar
- Strak en modern ontwerp
- Stuurt sportief
- Vlotte, zuinige motor
- Prima weggedrag
- Comfortabel en veilig
Nadelen
- Brandstofverbruik is hoger dan aangegeven door Renault
- Achterbank is wat aan de krappe kant maar behoorlijk voor zo’n compacte auto
- USB-aansluiting laadt telefoon niet op
- Matig geluid (standaard) Bose-audiosysteem
- Ruitenwissers doen het soms niet (terugroepactie)
Ook hebben we signalen gekregen dat van auto’s die tussen 1 november 2012 en 31 juli 2015 geproduceerd zijn de ruitenwissers het soms niet goed doen. Hiervoor is echter een terugroepactie geweest en in principe zouden de betrokken auto’s allemaal goed moeten functioneren.
Mocht je na het lezen van dit artikel interesse hebben in een occasion Renault Clio IV die tussen 2012 en 2019 geproduceerd is, neem dan een kijkje op website van Vaartland.