De kritische constructie van VAG 1.4-, 1.6-, 1.9- en 2.0-liter TDI dieselmotoren is de belangrijkste oorzaak van storingen in EGR systeem. Er is nog geen oplossing voor het probleem, maar het is wel volledig duidelijk waardoor de problemen veroorzaakt worden.
De problemen met de EGR-klep worden veroorzaakt door de manier waarop het klepmechanisme en de onderdelen die de klep bedienen, ontworpen zijn. Door het ontwerp komen vuile uitlaatgassen in de mechanische en elektronische onderdelen van het EGR systeem terecht.
Zie afbeelding A. Als de EGR-klep gesloten is en er geen uitlaatgassen naar het inlaatspruitstuk stromen, wordt in ruimte (1) achter de klep druk opgebouwd. Omdat de tolerantie tussen de klepsteel en de afdichting te groot is, stroomt uitlaatgas met roet van ruimte (1) naar de aangrenzende ruimte (2).
VAG onderdelen bestel je via Mijngrossier.nl.
De positie van de EGR-klep wordt geregeld door elektromotor (3) die gaffel (1) in ruimte (2) beweegt. Het roet in de uitlaatgassen hecht zich aan het klepmechanisme en dringt via de as, de askeerring (Afbeelding C) en het lager door tot de elektrische componenten in de elektromotor.
Afbeelding C laat duidelijk zien dat de uitlaatgassen met roet in de ruimte met het klepbedieningsmechanisme terechtgekomen zijn.
De uitlaatgassen hebben een aantal negatieve gevolgen en zorgen er op den duur voor dat de EGR-klep niet goed of helemaal niet meer functioneert.
VAG onderdelen bestel je via Mijngrossier.nl.
- Het naaldlager wordt vuil waardoor hij steeds slechter gaat functioneren.
- Door condens in de uitlaatgassen corrodeert het lager. Het lager functioneert steeds slechter en gaat op den duur kapot.
- Als er teveel weerstand in het lager zit, kan de elektromotor de EGR-klep niet meer bedienen.
- Door ophoping van roet op de printplaat kan op den duur het elektronische circuit uitvallen.
Op bovenstaande afbeelding is zichtbaar dat uitlaatgas de ruimte waar de printplaat zit binnengedrongen is
VAG dieselgate software update slecht voor EGR-klep
Veel van de auto’s met dit type EGR-klep zijn betrokken bij het dieselgate schandaal. VAG biedt de eigenaren van deze auto’s een software-update voor het motormanagement. De update moet de emissie-problemen oplossen en -vooral- de hoeveelheid NOx stikstofoxiden reduceren. De software update heeft aanzienlijke gevolgen voor de EGR-klep. Na de door de fabrikant voorgeschreven update wordt de klep namelijk veel vaker en in een hogere frequentie geactiveerd waardoor de onderdelen sneller slijten en kapot gaan.
VAG onderdelen bestel je via Mijngrossier.nl.
3 Comments
Na vernieuwing van de klep hoelang duury het dan voordat het weer problemen gaat geven ?
Beste Peter, die informatie is er niet omdat de oorzaak van veel verschillende factoren zoals rijgedrag, brandstofkwaliteit en algehele staat van de motor afhankelijk is.
Mvg,
Rob Blom
Mijn Golf 5 heeft na 2 jaar een nieuwe EGR klep nodig.