Honda grijpt terug naar hun oude Africa Twin, heeft de motor compleet opnieuw ontworpen en is overgestapt van 750 naar 1.000 cc.
De CRF1000L Africa Twin, zoals de nieuwe Honda volledig heet, is volgens de Japanners bedoelt voor de weg en offroad en gebaseerd op de oude XRV750 Africa Twin, maar heeft geen enkel onderdeel gemeen met zijn voorvader.
Offroad capaciteiten
Honda benadrukt met de aanduiding CRF voor hun offroad competitie machines de offroad capaciteiten van de CRF1000L. Het blok heeft twee cilinders die parallel naast elkaar staan. De cilinderkoppen hebben hetzelfde compacte Unicam ontwerp met vier kleppen en twee bougies zoals ook in de CBR1000RR Fireblade gebruikt wordt.
Honda heeft het blok en daarmee de motor compact gehouden door onder andere de waterpomp in het koppelingshuis te monteren en een olie opvoerpomp in een compact carter te gebruiken. Beide pompen worden aangedreven door de balansas.
Zes versnellingen of automaat
De nieuwe Africa Twin heeft een zesversnellingsbak en een slipkoppeling die er voor zorgt dat het achterwiel niet blokkeert als je bij een te hoog toerental terugschakelt. Honda’s automatische Dual Clutch Transmission (DTC) met dubbele koppeling is een optie en heeft drie rijmodi met ieder een ander schakelpatroon.
De G-schakelaar gebruik je als je in het terrein zit. Nieuw in DTC is de hellingsfunctie die het schakelpatroon aanpast aan de hoed van de helling. De Africa Twin heeft 95 pk vermogen en 98 Nm koppel, dat is goed