Het kopen van een (tweedehands) auto is vaak één van de grootste uitgaves die iemand in zijn leven doet. Het is dan ook zeer belangrijk te weten wat je koopt en te zorgen dat je de auto voor aanschaf goed controleert. Dries van der Heijden, docent motorvoertuigen aan het Koning Willem I College in Den Bosch laat in een serie artikelen zien hoe je op systematische wijze en de juiste manier een auto van boven tot onder checkt. In dit deel besteden we aandacht aan de optische controle van de motor.
Lees ook de andere delen in deze serie:
Hoe controleer je een tweedehands auto? Deel 2: controle aandrijfriemen
Hoe controleer je een tweedehands auto? Deel 3: de carrosserie
Hoe controleer je een tweedehands auto? Deel 4: de remmen
Hoe controleer je een tweedehands auto? Deel 5: grondige controle motor en koelsysteem
Wees alert bij een brandschone motor
Open de motorkap en controleer of je ‘zweetplekken’ van olie, koelvloeistof of brandstof ziet. De zweetplekken kunnen een begin zijn van aankomende lekkages. Als het motorblok brandschoon is, is hij gereinigd. Meestal wordt dit met hoge waterdruk gedaan. De motor kan schoongemaakt zijn om hem er weer beter uit te laten zien, maar ook om vloeistoflekkages te verbergen.
Maak een flinke proefrit en controleer de motor daarna opnieuw op lekkage. Een motor reinigen met hoge waterdruk is overigens niet aan te bevelen. Het water kan op plaatsen terechtkomen waar je het niet wil hebben zoals stekkeraansluitingen van elektronische componenten.
White sludge
Voordat je de auto start doe je eerst de motorkap open. Draai de olievuldop van het kleppendeksel, deze moet aan de binnenkant schoon zijn. Als de vuldop niet schoon is -er mag wel wat olie op zitten- en er zit een blanke mayonaise-achtige drab (white sludge) op, dan heeft deze auto alleen korte afstanden gereden en is hij te weinig op bedrijfstemperatuur geweest.
De witte drab kan ook duiden op een kapotte thermostaat die de temperatuur van de motor regelt. In dit geval blijft de thermostaat open staan en komt de motor van de auto niet of heel moeilijk op de optimale temperatuur. Een andere oorzaak kan zijn dat de koppakking stuk is en dan is er koelvloeistof in de olie terechtgekomen.
Black sludge
In het beginstadium van black sludge of zwarte drab door inwendige vervuiling van de motor, zit er in de motor op de onderdelen een lichtbruine of roodachtige doorzichtige gloed. De olievuldop is er toch al af, steek je vinger in het gat van de olievuldop en wrijf met je vinger in het kleppendeksel.
Zit er een rode gloed op het kleppendeksel (afbeelding #2), laat de auto dan staan en koop een andere. Zit de rode gloed op je vinger (afbeelding #1) dan bestaat er nog de kans dat je de motor kunt redden met een motorflush. Als de binnenkant er uitziet zoals op (afbeelding #3) dan is er geen redden meer aan. Andere auto kopen is dan het beste devies.
Overmatige slijtage motorblok
In het ergste geval is de afdichting van de natte cilindervoering lek en moet de motorblok uit elkaar voor reparatie. Als er koelvloeistof in de motorolie zit, ontstaat er smeerolieverdunning waardoor de lagers in de motor overmatig slijten en de motor veel geleden heeft.
Trek de peilstok (meestal een rode of gele knop of oog) uit het motorblok om het olieniveau en de kwaliteit te controleren. Hou een aansteker aan het eind van die peilstok. Als de olie op die peilstok gaat knetteren, duidt dit op de aanwezigheid van koelvloeistof in de olie. Voorwaarden om te testen zijn: motor koud (minimaal 12 uur stilstaan) en uit.
2 Comments
Wederom handige aandachtspunten.
Bij de auto van mijn ouders die korte stukken rijden is als je de olievuldop verwijderd een mooi inwendige motor te zien.
Wel gebruikt ze wat olie, maar het blijft binnen de perken.
Mooi hè die Honda blokken.
Maar nu ben ik serieus, want het artikel gaf aan bij een brandschone motor…..
Dit is helemaal waar!
Ik zou mensen daarom adviseren om die auto niet te kopen.
Zelf heb ik een keer de motor afgespoten met een shampo met spuitlans. Er is vocht in de electronica gekomen, en mijn toenmalige auto had in veel dingen geen zin meer. Met de tijd is het geheel droger geworden en verdwenen de storingen.
Beter is een wat stoffige motor met gebruikerssporen die geen zweet en lekkage plekken vertoond. Dat zijn de eerlijkste, gewoon gebruik.
Koop je van een autoliefhebber een speciaal,gekoesterde auto, dan is vaak de motor uiterst mooi gepoetst. Check dan even of de auto goed strart, en er verder geen waarschuwingslampen blijven branden op de dashboard waar ook de snelheidsmeter zit.
Bedankt voor het delen van de tips om een auto te controleren bij aankoop. Ik heb in het verleden weleens de fout gemaakt om een auto te kopen die niet helemaal goed liep. Ik wil mijn volgende auto daarom goed controleren. Ook zal ik iemand meenemen die verstand van motorblokken heeft.