Het kopen van een (tweedehands) auto is vaak één van de grootste uitgaves die iemand in zijn leven doet. Het is dan ook zeer belangrijk te weten wat je koopt en te zorgen dat je de auto voor aanschaf goed controleert. Dries van der Heijden, docent motorvoertuigen aan het Koning Willem I College in Den Bosch laat in een serie artikelen zien hoe je op systematische wijze en de juiste manier een auto van boven tot onder checkt. In dit deel besteden we aandacht aan de controle van de aandrijfriemen.
Lees ook de andere delen in deze serie:
Hoe controleer je een tweedehands auto? Deel 1: optische controle van de motor
Hoe controleer je een tweedehands auto? Deel 3: de carrosserie
Hoe controleer je een tweedehands auto? Deel 4: de remmen
Hoe controleer je een tweedehands auto? Deel 5: grondige controle motor en koelsysteem
Controle van de v-snaar of multiriem
Controleer de V-snaren en/of multiriemen (niet te verwarren met distributieriem). Als de snaren te slap of versleten zijn, kunnen ze flink herrie maken. Te slappe riemen en snaren kunnen ook de lagers van bijvoorbeeld de dynamo kapotmaken. Door de slippende aandrijving wordt de aandrijfschijf (poelie) erg heet.
De dynamo kan zijn warmte niet kwijt en koelt te weinig. De dynamo-as wordt heet en verhit het vet van het dynamolager. Door de hitte wordt het vet dun, vloeit weg waardoor het dynamolager kapot gaat. Ook de waterpomplagers kunnen om deze reden sneller slijten dan normaal gesproken het geval zou zijn.
Riemspanning controleren
De V-snaar en multiriem zijn slijtagedelen en moeten periodiek of afhankelijk van het aantal gereden kilometers gecontroleerd, gespannen en/of vernieuwd worden. De V-snaar en multiriem moeten goed in en op de aandrijfpoelies liggen (zie afbeelding onder). Als de riemen niet goed gemonteerd zitten, kan dit door slecht onderhoud of een verkeerde reparatie komen of omdat ze te slap staan en/of versleten zijn.
De spanning van een V-snaar kun je controleren door met je vinger op het langste gedeelte van de snaar te drukken. Als de snaar meer dan ongeveer één centimeter ingedrukt kan worden, staat hij te slap en moet gespannen worden. De multiriem controleer je door hem op een lang gedeelte te draaien. De riem mag tot ongeveer een kwartslag gedraaid kunnen worden. Als je de riem verder kunt draaien, moet hij zeker gespannen worden.
Verouderde aandrijfriem
Als de aandrijfriem te lang te strak heeft gestaan, kan dit schade aan de lagers van de aangedreven componenten zoals waterpomp en stuurbekrachtigingspomp veroorzaakt hebben. Versleten riemen zijn herkenbaar aan scheurtjes door uitdroging, een beschadigde rug door beschadigde en versleten spanrollen of een verkeerde spanning of complete ontbrekende stukken als gevolg van ouderdom.
2 Comments
Deze serie autotechniek op driving dutchman is top.
Niet te lang, niet te kort, en met de juiste informatie.
Dankjewel, spread the word! 🙂