Het kopen van een (tweedehands) auto is vaak één van de grootste uitgaves die iemand in zijn leven doet. Het is dan ook zeer belangrijk te weten wat je koopt en te zorgen dat je de auto voor aanschaf goed controleert. Dries van der Heijden, docent motorvoertuigen aan het Koning Willem I College in Den Bosch laat in een serie artikelen zien hoe je op systematische wijze en de juiste manier een auto van boven tot onder checkt. In dit deel besteden we aandacht aan de controle van de carrosserie.
Lees ook de andere delen in deze serie:
Hoe controleer je een tweedehands auto? Deel 1: optische controle van de motor
Hoe controleer je een tweedehands auto? Deel 2: controle aandrijfriemen
Hoe controleer je een tweedehands auto? Deel 4: de remmen
Hoe controleer je een tweedehands auto? Deel 5: grondige controle motor en koelsysteem
Naden gelijk?
De carrosserie, ofwel het plaatwerk van de auto, is wellicht niet één van de meest technisch ingewikkelde delen van een auto, maar nog steeds is het ook hierbij zeer belangrijk goed te kijken en te inspecteren. Kijk eerst eens naar hoe de auto er uitziet, hoe hij op zijn wielen staat. Daarna bekijk je em van dichterbij.
Kijk naar de afstelling van de deuren en de motorkap en achterklep, zijn de naden overal gelijk? Lopen ze toe of juist uit elkaar, dan zou dat kunnen duiden op een scheve carrosserie veroorzaakt door bijvoorbeeld een ongeluk. Ditzelfde geldt voor deuren die niet goed sluiten.
Kijk onder de matten
Doe de motorkap open en bekijk de motorruimte. Heeft de lak overal dezelfde kleur zonder vreemde vervormingen? Dat zou eveneens kunnen duiden op eerdere schade. Kijk vooral goed in de linker- en rechterhoeken.
Doe de achterklep open en haal de matten opzij. Hoe ziet er hier onder uit? Is de lak overal hetzelfde, is er roest te zien? Als het mogelijk is, kijk onder de bekleding/matten in de auto en controleer ook hier op gelijkmatige lak en/of roest. Kijk bij al deze zaken vooral erg nauwkeurig bij de naden in de carrosserie.
Blistering
Controleer de buitenkant van de auto op zogenaamde blistering, kleine blaasjes onder de lak. Dit is roest van binnenuit die nog onder de lak zit. Doe dit vooral bij de naden en aansluitingen van de verschillende delen van de carrosserie. Als je ze ziet, druk er niet te hard op, want je drukt er zo doorheen.
Kijk ook goed rondom de wielen en wielkasten of je roest ziet. Je kunt er ook tegenaan tikken. Hoor je een apart geluid, dan kan ook dat wijzen op roest. Voel ook onder de randen van de wielkasten of je roest voelt. Doe wel voorzichtig, deze randen kunnen scherp zijn.
Ook onder de auto
Kijk als laatste ook goed onder de auto, waarbij je extra aandacht besteed aan de krikpunten. Dit zijn vaak de plekken waar roest zich als eerste laat zien.
Het is een kleine moeite om op deze wijze de carrosserie te controleren, maar kan je op de lange termijn heel veel onnodige reparatiewerk schelen.
2 Comments
Roest hoeft niet altijd te betekenen dat je met een slechte auto van doen heb.
Het kan gebeuren dat je er zelfs een goede occassion mee misloopt.
En als je besluit om de roestschade te repareren is het helemaal goed.
Ik heb eens een prima Volkswagen Bora gekocht met roestschade aan de kofferklep.
Die was hoogswaarschijnlijk daar vanwege het vervoer van een fiets die de kofferklep lak ervanaf heeft gewreven waardoor het metaal op die plek geen bescherming genoeg had tegen regen en vocht.
Goed om te weten waarop ik moet letten bij de aanschaf van een tweedehands auto. Ik heb een mooi model op het oog en ga deze binnenkort bekijken. Na het lezen van deze tips zal ik iemand meenemen die meer verstand heeft van auto’s.