Het kopen van een (tweedehands) auto is vaak één van de grootste uitgaves die iemand in zijn leven doet. Het is dan ook zeer belangrijk te weten wat je koopt en te zorgen dat je de auto voor aanschaf goed controleert. Dries van der Heijden, docent motorvoertuigen aan het Koning Willem I College in Den Bosch laat in een serie artikelen zien hoe je op systematische wijze en de juiste manier een auto van boven tot onder checkt. In dit deel besteden we aandacht aan de controle van de remmen.
Lees ook de andere delen in deze serie:
Hoe controleer je een tweedehands auto? Deel 1: optische controle van de motor
Hoe controleer je een tweedehands auto? Deel 2: controle aandrijfriemen
Hoe controleer je een tweedehands auto? Deel 3: de carrosserie
Hoe controleer je een tweedehands auto? Deel 5: grondige controle motor en koelsysteem
Draai de dop van het remvloeistofreservoir af en controleer de kleur van de remvloeistof. Deze moet helder, vaak lichtblauw, groen of geel zijn. Als de vloeistof heel donker tot zwart is, zit deze er al lang in en is oud. Verouderde remvloeistof is levensgevaarlijk. Lees hierover het artikel ‘Remvloeistof: het verschil tussen leven en dood’.
Hoofdremcilinder en rembekrachtiger controleren
Het remvloeistofreservoir is doorzichtig en heeft een niveaumarkering. Het vloeistofniveau moet tussen min(imaal). en max(imaal). staan. Let op: als het niveau op minimaal staat, moet de auto naar de garage om het remsysteem na te laten kijken.
Stap nu in de auto en trap meerdere keren op het rempedaal totdat deze ‘hard’ aanvoelt en hoog komt te zitten. Druk nu heel langzaam het pedaal naar beneden. Het drukgevoel moet naar gelang het pedaal ingetrapt wordt, steeds harder aanvoelen. Als dit niet het geval is en je kunt het pedaal bijna tot de bodem indrukken, dan is naar alle waarschijnlijkheid de hoofdremcilinder inwendig lek.
Om de rembekrachtiger te controleren, hou je het pedaal ingedrukt, zet de auto in zijn vrij en start de motor. Het pedaal zou nu verder weg moeten zakken en op een gegeven moment niet meer verder in te drukken zijn. Laat het rempedaal los, trap het pedaal direct hierna opnieuw en zeer krachtig in en hou het 20 seconden ingedrukt. Het drukgevoel van de voet op het pedaal moet gelijk blijven. Als het pedaal tijdens de 20 seconden wegzakt, is er naar alle waarschijnlijkheid ergens in het remsysteem een uitwendige lekkage.
Ontluchting controleren
Controleren of de remmen goed ontlucht zijn, controleer je op de volgende manier. Start de motor en trap het rempedaal helemaal in. Laat het pedaal los en trap het meteen weer in. De tweede keer moet het pedaal even ver ingedrukt kunnen worden als de eerste keer. Als het rempedaal na de tweede keer indrukken hoger staat dan bij de eerste keer en het voelt sponsig (zacht) aan, zit er lucht in het hydraulische remsysteem en dat mag niet.
Als laatste controle trap je met stationair draaiende motor het rempedaal krachtig in en zet daarna de motor uit. Het rempedaal moet blijven staan en mag je voet niet naar boven drukken. Als dit wel gebeurt is of de rembekrachtiger, of de vacuümslang tussen het inlaatspruitstuk en de rembekrachtiger of terugslagklep in deze slang lek.
Dit artikel ‘Hoe controleer je een tweedehands auto? Deel 3: de remmen’ is tot stand gekomen in samenwerking met Dries van der Heijden, docent motorvoertuigen aan het Koning Willem II College in Den Bosch. Voor de controles is enige technische kennis nodig. De auteur noch het Koning Willem I College kunnen aansprakelijk gesteld worden voor enige vorm van schade.
1 Comment
Ik heb dit nu getest.
Conclussie: De remsysteem is in orde.
Wel 1 aantekening: De remvloeistof is niet donker, maar ook niet echt helder meer.
De volgende beurt over 2150 km moet de remvloeistof vervangen worden.
De remmen staan al in de planning bij mijn garage. KM stand 92000 komt deze beurt.