De zon begint te schijnen, de temperatuur gaat langzaamaan omhoog, het motorseizoen komt er weer aan. Een mooi moment om te beginnen met motorrijlessen zodat je het pasje nog voor de zomer binnenhaalt. Maar hoe zit het precies met dat motorrijbewijs in Nederland?
A1, A2 en A
In Nederland kennen we drie verschillende motorrijbewijzen: A1, A2 en A. Het verschil tussen deze rijbewijzen zit in het vermogen van de machine die je mag besturen.
A1: Motorfietsen tot 125cc en maximaal vermogen van 11 kW (15 pk). De minimumleeftijd voor dit rijbewijs is 18 jaar.
A2: Motorfietsen met een maximaal vermogen van 35 kW (48 pk). De minimumleeftijd voor dit rijbewijs is 20 jaar, waarbij je minimaal 2 jaar het rijbewijs A1 moet hebben. Het is echter ook mogelijk A2 direct te halen zonder eerst A1 te doen. Hiervoor geldt ook de minimumleeftijd van 20 jaar.
A: Motorfietsen met een onbeperkt vermogen. De minimumleeftijd voor dit rijbewijs is 22 jaar, waarbij je minimaal 2 jaar het rijbewijs A2 moet hebben. Het is echter ook mogelijk A direct te halen zonder eerst A2 te doen. Hiervoor geldt ook de minimumleeftijd van 24 jaar.
Drie examens
Wil je je rijbewijs halen, dan zul je drie examens moeten behalen: één theorie en twee praktijkexamens. Voor het theorie-examen moet je alle verkeersregels en andere feiten kennen die te maken hebben met motorrijden. Deels lijkt het op het theorie van de auto, maar het is wel een motorspecifiek examen.
Het eerste praktijkexamen wordt door het CBR het ‘praktijkexamen voertuigbeheersing’ genoemd. Hierbij moet je een aantal oefeningen op een afgesloten terrein doen, waarbij je laat zien dat je de motor volledig beheerst. Denk hierbij aan een uitwijkproef, een achtje rijden en remproeven.
Pas als je het theorie-examen en het praktijkexamen voertuigbeheersing hebt gehaald, mag je voor het ‘praktijkexamen verkeersdeelneming’ gaan. En als je dit haalt, dan kun je jouw motorrijbewijs aanvragen.