De nieuwe Honda CR-V is een hele ruime auto die met een 1.6 dieselmotor heel lekker rijdt. Op de lange afstanden geeft de CR-V heel veel rust en kom je ontspannen op je eindbestemming aan.
Tot zover de dingen die mij het meest opvielen tijdens het weekje sturen met uiteraard een van de meest luxe modellen van de suv cq. crossover. Want qua vorm, maar vooral binnenruimte spreek je bij de Honda CR-V meer over een sports utility vehicle dan over een crossover.
Zee aan ruimte
Als je voorin op de goed zittende stoelen zit, kijk je tegen een fraai en modern vormgegeven, duidelijk en overzichtelijk instrumentenpaneel aan. En een huge dashboard met bovenin het midden een schermpje met informatie over de auto en het rijden en onderin het entertainmentscherm.
Als je van voorin naar achteren kijkt zie je een zee van beenruimte waar sommige dikke suv’s nog een puntje aan kunnen zuigen. Je (en je kleine kinderen) zitten achterin wel vrij laag achter de hoge portieren. Daardoor is er voor hele (hele) lange mensen wel weer voldoende hoofdruimte. En de kofferruimte? Echooooooooooooooooo…
Entertainment: -1
Achter het stuur van de CR-V zit ik met mijn 1 meter 76 prima. En ook langere personen kunnen hun gewenste zitpositie makkelijk en snel vinden. Waar ik wel continue tegenaan liep was de ‘grote’ afstand tussen mij en de bediening van het entertainmentsysteem dat relatief ver en schuin naar achteren ligt.
Op zich moet dat geen probleem zijn omdat je veel functies vanaf het stuur kunt bedienen. Maar ik ben toch nog vaak geneigd om de functies via het scherm te bedienen. En waarom Honda wacht met een centrale knop om alles aan te sturen is mij ook een raadsel. Ze lopen daarin een beetje achter op veel van hun soortgenoten.
De geluidskwaliteit valt me een beetje tegen en klinkt alsof je in een kelder zit. Het geluid kan zuiverder. Net als de bediening, die is wat alternatief en niet erg intuïtief. Er is geen ‘terug-naar-de-vorige-functie-knop’ in de menubediening, het kan allemaal wat efficiënter en effectiever. En Honda… als ik de themakleur van het entertainmentsysteem wil veranderen, waarom duurt het dan anderhalve minuut om het systeem te resetten?
Kleine diesel, grootse prestaties
1.600 cc is de grootste diesel voor de flink zware en 1.650 kilo wegende CR-V. Tijdens de introductie overtuigde dit 1.6 i-DTEC blok al in de Honda Civic. En ook in combinatie met de handgeschakelde zesbak in de vorige CR-V -die overigens rond 1.500 kilo weegt- was ik al onder indruk van de ‘kleine’ diesel.
Om alles wat soepeler, sterker, efficiënter en zuiniger te maken heeft Honda nu een automatische versnellingsbak met negen versnellingen in de CR-V gestopt.
Om alles wat soepeler, sterker, efficiënter en zuiniger te maken heeft Honda nu een automatische versnellingsbak met negen versnellingen in de CR-V gestopt. Je zou denken dat alles dan perfect moet zijn, en dat is het ook bijna. Bijna, want tijdens het wegrijden en stapvoets rijden en gas-geven zit er een klein hikje, een hele korte hapering. Als je eenmaal rijdt, is de CR-V een heerlijke reiswagen waarmee je moeiteloos honderden kilometers achter elkaar kunt rijden.
Onderstel comfortabel en degelijk
Het onderstel heeft een heel goede balans tussen zeer comfortabel en degelijk. Alle hobbels worden zonder probleem genomen. De auto deint niet na en blijft strak op de weg. Dat geldt ook voor de bochten. Ondanks de ‘hoogte’ van de auto helt ie niet over. De demping en vering is dus stevig, maar binnenin de auto voelt het vederzacht, zonder te schommelen dus. Samen met de goede rijwind-isolatie zorgt dit dat de Honda CR-V een uiterst aangename wagen is om grote afstanden mee te overbruggen.
Honda is in Nederland vrij onzichtbaar. Dat komt doordat Honda’s zakelijk fiscaal niet aantrekkelijk zijn in ons land. En vaak zijn ze ook wat duurder dan andere auto’s in hun zelfde segment. Voor die hogere prijs krijg je volgens Honda ook meer kwaliteit en exclusiviteit. De CR-V voelt kwalitatief hoogwaardig aan en ziet er ook zo uit.
Honda is iets aan het veranderen
Maar toch lijkt het alsof er iets aan het veranderen is bij de Japanners. Er worden steeds meer harde gevoelige plastics in het interieur gebruikt. Zoals bij de portieren en voor de bekerhouders. Vooral op deze laatste plek zie je lichte krasjes verschijnen. En toen ik tijdens stationair draaien rond de auto liep, kwam er een rammeltje onder de motorkap vandaan.
Het lijkt alsof er iets aan het veranderen is bij de Japanners. Er worden steeds meer harde gevoelige plastics in het interieur gebruikt.
Het stuur is aan de dunne kant en geeft mij niet het gevoel dat ik in een grote auto zit. Nee, er is iets aan het veranderen bij Honda. Het duidt er wat mij betreft op dat ze op zoek zijn naar meer verkoop. Daarvoor moet de prijs omlaag en dat kun je doen door auto’s goedkoper te maken. Ik denk dat we binnen nu en drie jaar steeds meer Honda’s op de weg zullen gaan zien.
Conclusie
De nieuwe Honda CR-V is nog niet de meest competitief geprijsde auto in zijn klasse. Maar rijden doet ie heel, heel erg goed. Als je wat minder belang hecht aan je entertainmentsysteem en veel aan ruimte, kun je de proefrit best overwegen. Wat mij betreft is de CR-V een prima auto, maar ik kijk nog even verder naar iets stoerders.
Technische gegevens gereden uitvoering
Brandstof: diesel
Cilinderinhoud: 1.597cc
Cilinders/kleppen: 4/16
Vermogen: 160 pk
Koppel: 350 Nm
Acceleratie 0-100 km/h: 10,4 sec.
Topsnelheid: 197 km/h
Versnellingsbak: 9 v., automatisch
Gem. opgegeven verbruik: 5,3 l/100 km
Gewicht: 1.658 kg
Prijs: vanaf: 29.990
Plus
+ Motor
+ Wegligging
+ Ruimte
Min
– Entertainmentsysteem
– Prijs