Driving-Dutchman.nl
    Twitter Facebook Instagram Pinterest RSS
    Trending
    • 4 tips bij het kopen van een tweedehands motor of auto
    • Autotest Mercedes-Benz EQA 250 Business Solution
    • Waar op letten bij private lease van een elektrische auto?
    • Vreemde geluiden onder motorkap Peugeot 508
    • Je leaseauto alleen zakelijk gebruiken? Dat levert je nauwelijks extra werk meer op
    • Autotest Volvo C40 Recharge Twin Pure electric
    • Autotest Land Rover Discovery Sport R-Dynamic PHEV
    • Autotest Peugeot 308 225 e-EAT8 Plug-in Hybrid
    Driving-Dutchman.nl Driving-Dutchman.nl
    • Homepage
    • Fun
    • Auto
    • Motor
    • Elektrisch
    • Techniek
    • Adverteren
    Login
    Driving-Dutchman.nl
    By Driving-Dutchman

    Honda HR-V 1.6 i-DTEC Executive gaat hoge ogen gooien

    Auto 16-03-20161 reactie

    De keuze is reuze in het segment van de compacte Sports Utility Vehicles (SUV’s) dus moet je je als autofabrikant onderscheiden. Honda doet dat met de HR-V met slimme keuzes in het interieur, binnenruimte en een zuinige i-DTEC dieselmotor.

    Het design van de auto is zakelijk anoniem, de grijze kleur werkt daar aan mee. De HR-V heeft wel scherpe lijnen, maar heel erg opvallen doet hij verder niet. Helemaal als je hem vergelijkt met de eerste HR-V die in 1999 uitkwam, of een concurrent zoals de Mazda CX-3 die wat opvallender is.

    Honda HR-V 1.6 i-DTEC Executive_5De eerste keer dat ik instap valt meteen op dat ik direct goed zit in de fijne stoelen. Het is wellicht toeval, maar ik hoef de stoel niet in te stellen. Instellen gaat overigens goed, de zitting en rugleuning van de stoelen zijn prima. Het overzicht rondom is, mede dankzij de smalle A-stijl en de wat hogere zitting, goed. Ook valt me op hoe snel ik vertrouwd ben met de auto. De informatie op het dashboard is duidelijk af te lezen van de grote klokken en het 7 inch touchscreen dat naar de bestuurder toegedraaid is. De klimaatregeling laat zich makkelijk bedienen door tiptoetsen. Het is duidelijk dat Honda de bestuurder in de HR-V centraal heeft gesteld.

    Zuiniger rijden met ECON

    Het geluid van de 1.6-liter i-DTEC dieselmotor klinkt duidelijk door in het interieur. Niet storend, maar wel opvallend. De eerste versnelling is wat kort, maar de HR-V gaat lekker vlot van z’n plek. Er is keuze uit twee motoren; een 130 pk i-VTEC en een 120 pk 1.6 i-DTEC, beide met een handgeschakelde zes versnellingsbak. Ook is er een 1.5-liter i-VTEC met een continue variabele transmissie (CVT).

    Honda HR-V 1.6 i-DTEC Executive_3Door de ECON-knop in te drukken kan er zuiniger gereden worden. De motor, transmissie en airconditioning worden dan anders ingesteld om brandstof te besparen. Ik reed veel snelwegkilometers op de cruise control en ECON ingeschakeld en kwam tot een gemiddeld verbruik uit van 4,8 liter per 100 kilometer. Zodra je ECON inschakelt verschijnt er een groene ring rond de kilometerteller. Als je zuinig rijdt is de rand groen zodat je weet dat je goed bezig bent. Als je wat te vlot op het gas bent, verdwijnt de groene ring en komt er een witte voor in de plaats.

    Tussen sportief en comfortabel

    Door de wat hogere bodemvrijheid is instappen erg makkelijk. De HR-V is daarnaast uitermate geschikt voor lange afstanden. De besturing voelt erg vertrouwd aan, de gemiddelde bestuurder zal zich direct in de Honda thuis voelen. Qua rijeigenschappen is het onderstel een goed compromis tussen sportief en comfortabel. Dit vertaalt zich in de fijne manier waarop de auto zich bij hoge snelheden en in bochten gedraagt.

    Honda HR-V 1.6 i-DTEC Executive_2De Honda HR-V blinkt uit in ruimte, er is voldoende opbergruimte in de deuren en het middenconsole. De ‘kofferbak’ is met 448 liter lekker ruim. Heel bijzonder is de manier waarop de 60:40 deelbare achterbank ingedeeld kan worden. Met een simpele beweging kan de zitting van de stoelen opgeklapt worden richting de hoofdsteunen. Hierdoor ontstaat er een grootte ruimte achter de voorstoelen. Ook handig is de bergruimte voor spullen onder de middentunnel waarop de versnellingspook zich bevindt.

    Achenebbisj pookje

    Hieronder vind je een USB en zelfs een HDMI aansluiting. Maar juist door deze plaatsing is er zeer moeilijk bij te komen. Je moet haast een acrobaat zijn om je kabeltje daar in te steken. Ook begrijp ik niet dat Honda niet wat meer werk gestoken heeft in de vormgeving en het materiaalgebruik van de versnellingspook. Ik kan niet anders zeggen dat ik het een achenebbisj pookje vind. Bijzonder opvallend vind ik de hoeveelheid ventilatieroosters aan de bijrijders kant. “Het lijkt op een grote brievenbus”, kreeg ik te horen. En zo ziet het er ook wel een beetje uit.

    Honda HR-V 1.6 i-DTEC Executive_4Conclusie

    Uiteraard ontbreekt het de HR-V niet aan actieve veiligheidssystemen zoals Lane Departure Warning, Traffic Sign Recognition, Forward Collision Warning en ga zo maar door. Vooral de Grootlicht-ondersteuning erg handig. Als de camera geen lichten van een voor of tegenligger detecteert, worden de koplampen overgeschakeld naar grootlicht en weer terug als er iemand aankomt.

    Zelden heb ik een auto gereden die direct zo vertrouwd aanvoelt, en dat is een groot compliment voor Honda. Dit in combinatie met de zeer zuinige 1.6 i-DTEC motor denk ik en verwacht ik dat de HR-V in zijn segment erg hoge ogen gaat gooien! De Honda HR-V heeft alles daarvoor in huis.

    Honda HR-V 1.6 i-DTEC Executive_1

    Plus
    + Zuinig
    + Ruim
    + Goede rijeigenschappen

    Min
    – Materiaal gebruik dashboard
    – Anoniem

    Technische gegevens:
    Merk: Honda
    Model: HR-V
    Type: 1.6 liter (cc )
    Prijs vanaf: €  25.950,-
    Prijs testauto: € 35,310,-
    Motor: viercilinder, 120 pk
    Versnellingsbak: Handgeschakelde 6-bak
    Brandstof: Diesel
    Opgegeven verbruik: 4,1 l/100km
    CO2-uitstoot: 108 g/km
    Energielabel: E
    Garantietermijn: 3 jaar, met een maximum van 100.000 km
    Euro NCAP sterren: 5
    Topsnelheid: 192 km/h
    Carrosserie: Crossover
    Aantal zitplaatsen: 4
    Laadvolume: 393 liter
    Laadvermogen: 546 m2 kilo

    Foto’s: Yuri van Koeveringe

    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Email WhatsApp
    Previous Article’s Werelds eerste 3D-geprinte auto: de Strati
    Next Article De Lamborghini Aventador SV, de ultieme wagen?

    Related Posts

    By GastPublisher

    4 tips bij het kopen van een tweedehands motor of auto

    By Rob Blom

    Autotest Mercedes-Benz EQA 250 Business Solution

    By GastPublisher

    Waar op letten bij private lease van een elektrische auto?

    View 1 Reactie

    1 reactie

    1. Sjeik El i-dtec on 09-04-2016 12:24

      Prachtige auto. In Japan heet de HR-V de Honda Vezel.
      Nu moet Honda nog een HR-V met minimaal 200 pk uitbrengen.

      Reply

    Laat een reactie achter Cancel Reply

    Aanmelden nieuwsbrief


    Video: Wij zijn Driving-Dutchman

    advertorial
    Meest gelezen

    Voorkom schade en dure reparatie aan dieselmotor, reinig roetfilter preventief

    Opgerekte distributiekettingen door Het Nieuwe Rijden

    Dure motorreparatie door te zuinig rijden

    Alfa Romeo presenteert de Giulia Quadrifoglio

    Colofon / Contact

    Dutch on Wheelz

    Nieuws, tips en persberichten kun je sturen naar
    press@driving-dutchman.nl
    Twitter @drivingdutch

    Vragen en opmerkingen aan de redactie van Driving-Dutchman redactie@driving-dutchman.nl
    Adverteren? Klik hier voor de mogelijkheden

    Automotormedia
    Hoofddorp
    Driving-Dutchman is een website van Automotormedia.

    Privacyverklaring
    Hier vindt u onze Privacyverklaring

    Reacties
    • FAGOT EDDY op Zo voorkom je dat jouw EcoBoost benzinemotor in de soep loopt
    • Michael op Autotest: Tesla Model Y Long Range AWD
    • J.W.Mulder op Ook jij krijgt er mee te maken als je een auto hebt; TPMS bandendruk-bewaking systemen
    • Rudi op AdBlue verwarmingselement Ford Ranger geeft de geest
    • Kees Roeleveld op Doorn in het oog; een glimmend lederen stuurwiel. Zo kom je er vanaf!
    • Ron op Doorn in het oog; een glimmend lederen stuurwiel. Zo kom je er vanaf!
    Auteurs

    Rob Blom
    Meer van deze auteur en zijn artikelen.

    Yuri Van Koeveringe
    Meer van deze auteur en zijn artikelen.

     

    Deel ons op
    • Facebook
    • Twitter
    • Pinterest
    • Instagram

    © 2022 driving-dutchman.nl - Dutch on Wheelz.

    • Homepage
    • Fun
    • Auto
    • Motor
    • Elektrisch
    • Techniek
    • Adverteren

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Deze website maakt gebruik van cookies. Door op akkoord te klikken of door gebruik te blijven maken van deze website geef je toestemming voor het plaatsen van cookies
    Akkoord Lees meer
    Privacy & Cookies Policy

    Privacy Overview

    This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
    Necessary
    Altijd ingeschakeld
    Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
    Functional
    Functional cookies help to perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collect feedbacks, and other third-party features.
    Performance
    Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.
    Analytics
    Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
    Advertisement
    Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.
    Others
    Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
    OPSLAAN & ACCEPTEREN

    Sign In or Register

    Welcome Back!

    Login to your account below.

    Lost password?