Met de nieuwe Speed Triple 94 leveren de Engelsen naar eigen zeggen een waardig eerbetoon aan een legendarische motor. Want deze nieuwe uitvoering verwijst qua naam en styling naar de allereerste Speed Triple die in 1994 op de markt kwam.
Met een stoere en gewaagde vormgeving, gecombineerd met een krachtig driecilinder motorblok, creëerde Triumph een bijzondere kruising tussen een streetfighter en een caféracer, die sindsdien razend populair is gebleken.
Gebaseerd op de huidige Speed
Na 21 jaar is de Speed Triple een moderne motor geworden, maar met dezelfde waarden en dezelfde naam. Om dit te vieren en als eerbetoon aan de legendarische eerste versies, komt Triumph met de Speed 94 en de Speed 94 R. De basis voor deze motoren is de huidige Speed, die voorzien is van een modern en krachtige driecilinder, net als zijn voorvader. Dit blok, dat 1050 cc groot is, levert 135 pk en 111 Nm aan koppel met een volgens de Engelsen “brede vermogensafgifte die specifiek is ontwikkeld om in elke versnelling explosieve acceleratie door de hele toerenrange te genereren”.
Dit blok, voorzien van elektronische brandstofinjectie, hangt in een aluminium buizenframe, dat voorzien is van een volledig instelbare 43 mm upside-down Showa voorvork en monoshock achter. De remmen zijn afkomstig van Brembo en voorzien van Triumph’s eigen ABS-systeem. Al met al een mooie en goede moderne interpretatie van de klassieker.
Wat maakt de Speed 94 zo bijzonder?
Maar wat de Speed 94 zo bijzonder maakt, is de speciale styling. De motor is in twee kleurschema’s te krijgen: Racing Yellow en Jet Black, die beiden opnieuw gemixed zijn volgens de specificaties van de allereerste Speeds. Daarnaast is de 94 voorzien van zwarte uitlaatdempers, zwarte tankdop en in kleur meegespoten fly-screen, zadelkap en onderkuip, plus gele pin-striping (alleen bij Racing Yellow kleurstelling), Speed Triple logo’s met het originele lettertype uit 1994 en een unieke Speed Triple 94 tankplaquette. Je moet dus goed kijken om te zien dat je hier met een nieuwe motor te maken hebt 😉
De Speed 94 R heeft ten opzichte van de gewone 94 zwart geanodiseerde, volledig instelbare Öhlins 43mm voorvork, een exclusieve Öhlins achterschokbreker, radiaal gemonteerde Brembo Monobloc remklauwen en Pirelli Supercorsa SP banden. Een aardige upgrade als je het aan mij vraagt.
De Triumph Speed Triple 94 kost in ons land iets meer dan 14.340 euro, voor de R-uitvoering moet je 16.190 euro neerleggen.