De Hyundai i30 Wagon staat met een opgefrist ontwerp sinds kort bij de dealer. Het design, dat door Hyundai Fluidic Sculpture wordt genoemd, heeft strakke toelopende lijnen in de carrosserie, die bepaalde beweging moeten oproepen. En met een beetje goede wil is dat ook wel te zien. Dus qua styling is de Hyundai i30 Wagon wat mij betreft zeker geslaagd.
Aan de buitenkant is de opfrissing met name te zien aan de voorzijde die is gerestyled met een ’hexagonale grille’. het nieuwe familiegezicht van Hyundai. De nieuwe grille lijkt wat mij betreft erg op die van Audi, maar dan zonder de vier ringen. Volgens Hyundai hadden zij de ‘hexagonale grille’ eerder dan Audi, maar dat terzijde. Met nog meer vernieuwde modellen heeft de op vier na grootste autofabrikant ter wereld momenteel een erg jong productgamma. Dat is natuurlijk heel mooi, maar de vraag is of het goed zakendoen is met de Hyundai i30 Wagon.
1.6 diesel opvallend soepel
Op pad met de Hyundai i30 Wagon valt op hoe soepel de 1,6 diesel is. Deze nieuwe motor is door de techneuten van Hyundai flink onderhanden genomen. Ze zijn er in geslaagd de CO2-uitstoot terug te brengen van 110 naar 102 gram per kilometer, maar desondanks toch meer vermogen uit het blok te krijgen. Gevolg: 136 pk en een keurige 20 procent bijtelling voor de zakelijke rijder en een motor die al geschikt is voor de Euro-6 emissienorm. Zo zuinig als de fabrieksopgave heb ik natuurlijk niet gereden, maar een verbruik van ongeveer 1 op 20 is toch niet slecht.
De versnellingsbak is soepel en de versnellingen laten zich met een korte slag bedienen. Het energiebesparende stop-start systeem zorgt ervoor dat de motor weer vlot ‘aanspringt’ als je de koppeling intrapt. Het is, samen met de banden met lage rolweerstand, onderdeel van de BlueDrive uitvoering.
BlueDrive is de aanduiding van Hyundai voor de energiebesparende maatregelen. De Hyundai i30 is comfortabel, oneffenheden in de weg worden goed geabsorbeerd en snelwegkilometers zijn, ook bij hogere snelheden, erg geruststellend. Doordat de auto niet uitblinkt in sportiviteit of heel erg comfortabel te zijn, zal de Hyundai i30 een heel breed rijders publiek aanspreken.
Flex Steer niet heel erg merkbaar
In de Hyundai i30 is het met z’n rijke standaarduitrusting prettig vertoeven. Het dashboard oogt prettig en qua materiaalgebruik prima voor elkaar. Opbergruimte genoeg in de portieren en in het gekoelde dashboardkastje. Je moet hier wel even de handleiding van de navigatie uithalen, deze is zo verschrikkelijk dik dat er bijna niks anders meer in het kastje past. Het design van het stuur is wat fantasieloos en met 13 knoppen iets aan de drukke kant. Daarentegen zijn de knoppen goed te bedienen en doen ze hun werk naar behoren.
Op de knop met de Flex Steer na (standaard vanaf de i-Motion uitvoering) na. Het karakter van de auto zou anders moeten worden na het indrukken van deze knop. Dynamiek zou voorop moeten staan en de stuurbekrachtiging zou naar smaak ingesteld kunnen worden in de standen Normaal, Comfort en Sport. Waarbij Normaal handig in de stad zou zijn en Sport de respons van gaspedaal en stuur wat scherper moeten zijn bij hogere snelheden. Ik kon in alle eerlijkheid niet heel veel verschil merken.
De opbergruimte achterin is ruim voldoende, hoofdruimte is prima, je hoofd raakt het dak niet. De beenruimte is voor mijn 1 meter 88 net voldoende, Super handig is de bagageruimte indeling onder de vlakke afdekvloer. Hier zit een handige ruimte met compartimenten waar je verschillende spullen in kan doen. Zo ‘vliegt’ het niet door de auto als je een beetje te enthousiast een bocht neemt en het zit keurig verscholen. Daaronder zit weer het reservewiel. De achterbank is snel, handig en deelbaar op te klappen waardoor een bagageruimte van 528 liter ontstaat.
Conclusie
Voor de particulier of zakelijk rijder is de Hyundai i30 Wagon een zekere keuze. Dankzij zuinige motoren, behoorlijk wat ruimte en een zeer rijke standaarduitrusting heb je als bestuurder niks te klagen. Met het opgefriste design is de Hyundai i30 Wagon ook weer helemaal bij de tijd en kan het de concurrentie aan met onder andere de Renault Megane, Kia Ceed en de Ford Focus.
Technische gegevens:
Brandstof: Diesel
Energielabel: C
Bijtelling: 20%
CO2 uitstoot: 110/115 g/km
Cilinderinhoud: 1.582 cc
Cilinders: 4
Max. vermogen: 94 kW/ 128 pk bij 4.000 t.p.m.
Max. koppel: 260 Nm. Bij 1.900 – 2.750 t.p.m.
Acceleratie: 0-100 km/h: 11,2 sec
Maximumsnelheid: 193 km/h
Transmissie: 6 MT
Gewicht: 1.288 kg
Prijs basisuitvoering € 24.995,-
Prijs gereden uitvoering: € geen idee
Gereden test kilometers: 836
Plus
+ruimte
+comfortabel
+soepele motor
Min
-Niet heel erg opwindend