Het B-segment wordt overspoeld met crossovers. Hyundai draagt daar vanaf nu zijn steentje aan bij en noemt de nieuwe Kona een SUV. We waren aanwezig bij de Nederlandse persintroductie en reden met de 177 pk 1.6-liter viercilinder uitvoering die alleen in combinatie met een automatische versnellingsbak en vierwielaandrijving beschikbaar is.
Met de Kona slaat Hyundai naar eigen zeggen een compleet nieuwe weg in onder de noemer ‘Het nieuwe Hyundai’. Het Zuid-Koreaanse merk mist imago en wil onderscheidend en begeerlijker worden. Daar zijn ze al mee begonnen door deel te nemen aan het World Rally Championship Group R5 met de i20 en het TCR toerwagen kampioenschap met de i30. Nu is het de tijd aan hun productgamma.
Onderscheidend
De carrosserie van de Kona wordt bij de wielen omgeven door kunststof randen op de spatborden die voor doorlopen tot om de mistlampen en zich achter rondom de knipperlichten, achteruitrijlichten en mistlampen vouwen. Samen met de forse grille, excentrieke lijnen van voor naar achter en de platte koplampen, mag de Kona zich daadwerkelijk onderscheidend noemen. Al lijkt de Kona in de verte wat mij betreft toch een beetje op de Mazda CX-3. Wellicht richt Hyundai zich gezien de vanafprijs van 22 duizend euro daar ook een beetje op.
Hyundai noemt het een auto voor mensen die een kleine auto willen met toch de ruimte en luxe van een hoger segment. Hoewel het een B-segmenter is, oogt de auto als een stap groter. Ook binnenin is de SUV -zoals Hyundai hem noemt- ruim. Om dat te bereiken is de kofferruimte enigszins beperkt, al kun je toch nog 361 liter bagage meenemen.
Het interieur van de Kona ziet er goed uit. Er is veel aandacht besteedt aan ergonomie, materialen en kleurstellingen. Net als zijn rechtstreekse concurrenten zoals onder andere de Kia Stonic en Renault Captur, kun je ook de Kona naar hartelust personaliseren in allerlei interieur en exterieur variaties. De stoelen zitten goed en achterin de auto is flink wat ruimte.
Premium
Dat ik de Kona met de Mazda CX-3 vergelijk, komt niet alleen door z’n prijs en uiterlijk. Zodra je in de Hyundai stapt en wegrijdt, voelt hij aan als deze degelijke Japanner. Het onderstel is stevig, maar een goed compromis tussen comfortabel en sportief. Deze prestaties worden mede veroorzaakt door de vierwielaandrijving. Aan de 1.6-liter, die dus louter met automaat en 4WD verkrijgbaar is, hangt echter wel een prijskaartje vanaf 34.995 euro.
Hyundai positioneert zich met de Kona zichtbaar in het premium segment. Dat verklaart ook zijn vanaf prijs. “We zetten de Hyundai Kona 1.0 T-GDI met een prijs vanaf 21.995 neer in het hart van het segment. Wat ons betreft een aantrekkelijke auto met een concurrerende prijs,” aldus Mike Belinfante van Hyundai.
Of de Kona dat geld waard is, moet je zelf bepalen. In ieder geval klopt de Hyundai kwalitatief en rijtechnisch wel. Hij stuurt strak, ligt als een blok op de weg en schakelt naadloos. Hij geeft je direct het gevoel in een goede en degelijke auto te rijden.
Naast de 1.6-liter, is er dus ook nog een 1.0-liter driecilinder met 120 pk. Volgens Hyundai volgen er nog een diesel, een elektrische en misschien ook nog een voorwielaangedreven 1.4-liter waar ook een automatische versnellingsbak aan gekoppeld kan worden.
Conclusie
Hyundai zegt het niet expliciet, maar kruipt met de Kona richting het premium segment. Dit betekent dat je portemonnee iets verder open zal moeten. Hiervoor krijg je echter wel kwaliteit en een goed presterende auto. Daarnaast levert Hyundai standaard vijf jaar garantie. Of dit alles echter genoeg zal zijn voor veel automobilisten om in een Hyundai te stappen, zal de tijd het leren.
Informatie
Merk: Hyundai
Model: Kona
Type: 1.6 T-GDi Premium 7DCT AWD
Brandstof: Benzine
Cilinderinhoud: 1.591 cc viercilinder
Vermogen: 177 pk
Koppel: 265 Nm
Topsnelheid: 205 km/h
0-100: 7,9 seconden
Versnellingsbak: 7 v., automaat met dubbele koppeling
Gewicht: 1.401 kg
Prijs vanaf: 21.995,- euro (1.0 T-GDI i-Drive 6MT)
Prijs gereden model: 38.495,- euro (1.6 T-GDi Premium 7DCT AWD vanaf 34.995)