Veel aandacht gaat de laatste tijd uit naar de Hyundai Tucson, de opvolger van de ix35. De Tucson is ten opzichte van de ix35 gegroeid en heeft nu veel meer de statuur van een echte SUV. Die groei en de nieuwe hexagonale grille zorgen ervoor dat de Tucson veel meer is gaan lijken op de grote broer binnen de Hyundai familie, namelijk de Santa Fe. Met die grote broer had ik een paar geweldige dagen. Ik reed namelijk in het topmodel de 2.2 CRDI i-Catcher 4WD diesel.
De Santa Fe ziet er, net als de Tucson waar we eerder mee reden, uit als een echte terreinauto, de vraag is alleen of en hoe vaak hoe vaak je er mee het terrein in gaat. Door de hoge bodemspeling heb je wel de indruk dat het kan, maar door het terrein rijden, nee, daar ziet de auto er eigenlijk te goed voor uit vind ik. En met mij vast de meeste kopers, want ik heb nog nooit een Santa Fe in het terrein zien rijden. En gelet op de afstemming van het onderstel is de Sante Fe echt gemaakt om snelweg-kilometers te maken.
4WD meer voor veiligheid dan terrein
De Santa Fe is leverbaar met elektronisch geregelde vierwielaandrijving (4WD) en voorwielaandrijving (2WD). Het 4WD-systeem stuurt meer vermogen naar de achterwielen als de snelheid in een bocht wat te hoog is. Hierdoor is er minder risico om van de weg te raken en is de vierwielaandrijving meer voor de veiligheid dan om er mee door het terrein te crossen.
In- en uitstappen in de Santa Fe is een fluitje van een cent. De stoel schuift automatisch bij het uitstappen naar de achterste stand, waardoor er een zee van ruimte ontstaat voor de bestuurder. Zodra je bent ingestapt en je de motor start, schuift de bestuurdersstoel naar de vooraf ingestelde positie. Stoelen die erg fijn zitten en voorzien waren van stoelverwarming en verkoeling, wat tijdens de hete septemberdagen wel heel erg prettig was. Beenruimte is er ook voldoende op de achterbank.
Zeven personen
De achterbank is 40:20:40 deelbaar en kan heel gemakkelijk naar voren worden geschoven door aan een handel te trekken die onder de zitting is verborgen. Hierdoor ontstaat er een enorme bagageruimte en kan er zelfs nog plaats worden geboden aan twee extra stoelen die een derde zitrij opleveren, waardoor er zeven personen vervoerd kunnen worden.
De Santa Fe is leverbaar met één 2.2 CRDi liter motor voorzien van 197 pk en een 6-traps automatische transmissie. Bij een koude start is het typische dieselgeluid aanwezig, maar naarmate de motor warmer wordt zakt het geluid geleidelijk naar de achtergrond tot je ‘m bijna niet meer hoort. Het vermogen is voldoende en er is altijd trekkracht aanwezig. Dit maakt de Santa Fe een ideale reisauto.
Kilometervreter
Afstanden leg je met gemak af en de 6-traps automaat zorgt voor vloeiende overbrengingen. In alles is te merken dat de Santa Fe bedoelt is om comfortabel te reizen. Het ontbreekt de 2.2 CRDI i-catcher 4WD diesel aan geen enkele luxe. Het interieur is van alle gemakken voorzien en de gebruikte materialen zijn zeer hoogwaardig. Verder zitten alle knoppen op de juiste plek en is de afleesbaarheid van de instrumenten en het 4,2 inch TFT kleurenscherm erg duidelijk.
Met een knop op het stuur (Flex Steer) kan je uit drie stuur- bekrachtigingsstanden kiezen; Sport, Comfort en Normaal. De Santa Fe is een echte SUV, dus behalve groot en hoog ook wat zwaar, namelijk 1.782 kilogram en dat merk je zodra je een bocht instuurt. Het gewicht wil rechtdoor waardoor de Santa Fe zich even ‘zet’ maar vervolgens keurig de stuurbewegingen volgt.
Conclusie:
De Hyundai Santa Fe is een echte SUV in de beste zin van het woord. De auto heeft een hele fijne dieselmotor in combinatie met de 6-traps automaat. De Santa Fe is een auto met een groot laadvermogen, hele goede rijeigenschappen en offroad looks. Dit gecombineerd met alle denkbare luxe en hogere zit maken de Santa Fe een ideale reiswagen.
Informatie:
Merk: Hyundai
Model: Santa Fe
Type: 2.2 liter 2.199 (cc)
Prijs vanaf: € 63.495,-
Prijs testauto: € 66,495,-
Motor: 4 cilinder, 197 pk
Versnellingsbak: 6-traps automaat (sequentieel)
Brandstof: Diesel
Opgegeven verbruik: 6,8 L /100km
CO2-uitstoot: 178 g/km
Energielabel: G
Euro NCAP sterren: niet bekend
Topsnelheid: 190 km/h
Carrosserie: SUV
Aantal zitplaatsen: 4
Laadvolume: 1.680 liter met achterbank neergeklapt