Iedereen heeft wel een ‘guilty pleasure’ en het is gewoon heel erg lastig om daar niet aan toe te geven. Die zak chips die je aankijkt op zaterdagavond als je op de bank zit, of die zak drop in de kast die schreeuwt om opengemaakt te worden. Je weet het, het is niet gezond maar oh zo lekker en je kunt de verleiding meestal niet weerstaan.
Eigenlijk net als met Hyundai. Ik moet eigenlijk de verantwoorde en zuinige modellen testen zoals de i10, i20 en de i30, maar als je de Hyundai Genesis met een 3.8 liter V6-motor voorgeschoteld krijgt, dan is de keuze snel gemaakt. Hyundai heeft een ‘guilty pleasure’ in huis. En wat een lekkere, een premium guilty pleasure!
Niemand zal er een Hyundai in herkennen
Als vierde autofabrikant ter wereld heeft Hyundai alles in huis om te laten zien waartoe ze in staat zijn. En dat doen ze met de Genesis bepaald niet onverdienstelijk. Deze grote wagen is een in het oog springend verschijning, hoewel niemand er een Hyundai in zal herkennen. Dat komt omdat er een apart, op een ander merk, lijkende badge zit boven de imposante grille. Op die badge staat Genesis, geen Hyundai. Alleen achterop de auto staat het Hyundai logo. Met zijn zakelijke lijnen moet de Genesis wel een hoop mensen aanspreken. In ieder geval doet die dat in de Verenigde Staten. Daar gaat deze Genesis in grote aantallen de weg op.
CO2-uitstoot te hoog
Met deze Genesis laat Hyundai zien dat ze in staat zijn een auto te bouwen die meedoet in het hogere segment waar normaal gesproken de drie Duitsers vechten om de gunst van de klant. Gaat de Genesis bij ons ook om de gunst van de klant meevechten? Nee, als er een paar verkocht worden dan is dat voor Hyundai mooi meegenomen. In dit landje waar de emissie heel erg bepalend is, is de CO2-uitstoot te hoog. Maar even los van al het geneuzel over uitstoot, een V6 met 3,8-liter benzinemotor is wel heel erg lekker rijden!
Chauffeur
Neem je plaats achter het stuur, dan stelt de bestuurdersstoel zich in naar de laatste stand, even als het stuur. Niet heel nieuw, andere merken hebben het ook, maar het maakt het leven wel een stuk aangenamer. De portieren kun je hard dichttrekken, maar ook heel zachtjes, vervolgens sluiten de portieren zich zelf met een zachte klik.
De knoppen op het dashboard en de bediening daarvan is heel erg prettig en het head-up display projecteert alle relevante informatie op de voorruit, zodat de bestuurder zijn ogen op de weg kunt houden. Ik zeg bestuurder, eigenlijk is het de chauffeur. Hoe goed de bestuurdersplaats ook is, eigenlijk moet je gewoon achterin zitten. En dan bedoel ik rechts achterin.
Op die plek kun je als CEO gerust plaatsnemen. Met een elektrisch verstelbare achterbank (in 2 delen) is de werkplek goed instelbaar en met de knoppen in de armsteun kun je zowel de radio als de gordijnen bij de achterruit bedienen en zelfs de voorstoel kun je vooruit laten schuiven zodat er een geweldige beenruimte ontstaat. Als CEO wil je natuurlijk wel even de benen strekken.
Comfort zone
Eenmaal de motor gestart valt op hoe goed de geluidsdemping is, de motor is nauwelijks hoorbaar. De achtraps automaat, uiteraard ook van Hyundai, past goed bij de V6. Met een druk op de knop kun je selecteren welke drive-modes je wil. ECO natuurlijk, maar wie doet dat? Normaal en Sport. Eenmaal de sportmodus gekozen merk je wel dat de gasrespons wat vlotter is en dat de auto wat dynamischer aanvoelt, maar ten alle tijden is de Genesis comfortabel.
In de ‘Normaal’ modus begeeft de Genesis zich het meest in zijn comfortzone. De aandrijving gebeurt op alle vier de wielen zodat je altijd grip hebt. Dit Htrac sysyeem is Hyundai’s nieuwe all-wheel drive technologie. Met 315 pk’s heb je voldoende kracht, maar dat is ook wel weer nodig om de ruim 2.000 kilo zware mastodont vooruit te krijgen.
Conclusie
Met de Genesis heeft Hyundai een auto in de vitrine gezet waarmee ze aan de wereld laten zien waartoe ze in staat zijn. Volumemodellen maken kun je met een gerust hart aan Hyundai overlaten en nu dus ook grote premium modellen. Hyundai heeft werkelijk alle snufjes die mogelijk zijn op een auto in deze Genesis gestopt. Van adaptieve cruise control tot stoelen die kunnen verwarmen en verkoelen. Je kunt het zo gek niet bedenken of het is aanwezig. Helaas stoot de V6 motor voor Nederland wat te veel CO2 uit en zou wat zuiniger moeten zijn. Maar guilty pleasure’s zijn nu eenmaal niet maatschappelijk verantwoord, maar wel heel lekker!
Technische gegevens:
Brandstof: Benzine
Cilinderinhoud: 3.778 cc
Vermogen: 315 pk
Koppel: 397 Nm
Acceleratie: 0-100 km/h 6,8 sec.
Topsnelheid: km/h 240 km/h
Versnellingsbak: 8 traps-automaat
Gewicht: 2.520 kg
Prijs testauto € 109.000,-
Plus
+ Strakke zakelijk uitstraling
+ Luxe
+ Ruimte
+ Fijne motor en versnellingsbak
Min
– Brandstofverbruik
– CO2-uitstoot