Het is altijd tricky een auto ideaal te noemen, maar wij durven toch de stap te maken en benoemen de nieuwe Fiat Panda City Cross tot dé ideale stadsauto. Waarom, vraag je je af? Lees deze test maar!
Test Fiat Panda City CrossAlleen maar show?

De nieuwe Fiat Panda City Cross is het stadse broertje van de Panda Cross, waar wij al jaren groot fan van zijn. Maar waar de Cross voorzien is van vierwielaandrijving en daardoor een kei offroad is, is het bij de City Cross vooral show.

Want zonder echte terreinmogelijkheden lijkt de City Cross met zijn skidplates, rode sleepogen, beschermranden en veel hogere vering (8 cm hoger dan de gewone Panda) een beetje als een stadswandelaar in volledige survivaloutfit.
Test Fiat Panda City CrossToch wel heel fijn

En voor een deel is dit natuurlijk ook waar én een trend die we veel tegenkomen. Ieder merk heeft tegenwoordig wel één of meerdere crossover modellen die de suggestie wekken van all terrain voertuigen, maar in de realiteit toch vooral gemaakt zijn voor de weg. En daar is in principe niets mis mee, het leven kan soms best een beetje show gebruiken.

Maar voor de Panda City Cross ligt dat toch anders. Want die veel hogere ophanging is niet alleen show in de stad, het is ook verdomde handig. Is de reguliere Panda soms wat stijfjes op slechte wegdekken, de City Cross deint daar heerlijk comfortabel overheen.
Test Fiat Panda City CrossKnallen met dat ding!

En wat nou afremmen voor verkeersdrempels en kuilen, vol gas eroverheen! De Panda doet het zonder blikken of blozen terwijl je binnenin hoog en droog zit. En wat met al die bescherming, is dat niet een beetje te veel van het goede?

Ben je wel eens met je auto in het centrum van Amsterdam geweest? Je kent het wel, die immens chaotische stadsjungle waar het schier onmogelijk is onbeschadigd uit te komen. Voor de City Cross geen enkel probleem. Met zoveel beschermranden en skidplates hoef jij je geen zorgen te maken.

Ideaal formaat

Hoewel de City Cross 5 cm langer en 2 cm breder is dan een gewone Panda, blijft hij met een lengte van 3705 mm en een breedte van 1662 mm, een ideaal formaat stadsauto.

Wat daarbij ook fijn is, is de vierkante vorm van de Panda. Hoewel vierkant, als je goed kijkt zie je dat de auto bestaat uit squircles, oftewel vierkanten met afgeronde hoeken. Hoe dan ook, deze vorm zorgt ervoor dat je bijzonder veel binnenruimte hebt. Niet alleen voor passagiers en bestuurders, maar ook voor lading. Gooi de banken plat en het verbaast je wat je allemaal in dit autootje kunt proppen.
Test Fiat Panda City CrossMotor

De Panda City Cross is voorzien van een speciaal voor dit model aangepaste 1.2-liter viercilinder benzine met 69 pk en 102 Nm zonder turbo. En dat is niet echt een hele sportieve fel reagerende motor. Het kost je dan ook 14,5 seconden op de 100 km/u te halen en veel harder dan 155 km/u gaat ie niet.

Niet verbazingwekkend is de snelweg dan ook niet de plek waar de Panda zich thuis voelt, maar in de stad functioneert het blok(je) prima; snel rijden in ’s Neerlands steden is toch iets uit lang vervlogen tijden. En dan is het ook niet moeilijk om op een gemiddeld verbruik van 1 op 15 te komen.
Test Fiat Panda City CrossConclusie

Hoewel de Fiat Panda City Cross in eerste instantie vooral een showauto lijkt, laat de praktijk zien dat hij wel degelijk bestaansrecht heeft. De hogere vering zorgt voor meer comfort en alle bescherming ontzorgt je in de chaotische binnensteden van Nederland en Europa. De vorm zorgt voor volop ruimte, voor mensen of de tassen van de serieuze shopper, en hij ziet er ook nog eens veel leuker en stoerder uit dan de gewone Panda. En met een motortje gemaakt voor de stad, is de Fiat Panda City Cross wat ons betreft bij deze dé ideale stadsauto. En als klap op de vuurpijl: vanaf dit jaar geeft Fiat op al haar modellen standaard 5 jaar garantie!

Fiat Panda City Cross

Motor: 1.242 cc viercilinder benzine
Vermogen: 69 pk bij 5.500 tpm
Koppel: 102 Nm bij 3.000 tpm
Transmissie:5 v., handgeschakeld
Aandrijving: voorwiel
Topsnelheid: 155 km/u
Acceleratie 0-100 km/u: 14,5 seconden
Gewicht voor wegenbelasting: 1.445 kilogram
Gemiddeld gemeten verbruik: 1 op 15
CO2-uitstoot: 129 g/km
Energielabel: F
Prijs vanaf (reguliere Panda):   13.795- euro
Prijs testauto: 19.289,01  euro

Deel.

Over de schrijver

Yuri Van Koeveringe

Als enthousiaste liefhebber van alles met twee en vier wielen volgt Yuri van Koeveringe (1978) al sinds lange tijd actief al het auto- en motornieuws. Met een stiekeme voorkeur voor al het moois dat uit Italië komt, schrijft hij artikelen over allerlei aspecten van het auto- en motornieuws en test hij zowel auto's als motoren. In het dagelijks leven rijdt hij in een Fiat 500, een 40-jaar oude Jeep Wagoneer en op een Ducati Multistrada.

Laat een reactie na: