Infiniti staat bekend als fabrikant van premium auto’s voor de rijkere mens voornamelijk in Amerika en Azië. Met de Infiniti Q30 probeert het luxe-merk van Nissan hier in Europa, maar ook daarbuiten verandering in te brengen. Ik reed met de 1.5-liter diesel automaat en denk dat Infiniti ook in Nederland een goede kans maakt in het sportieve premium compact (crossover) segment bij de mens die iets anders wil.
De eerste indruk die je van iets of iemand hebt is belangrijk, ook bij een auto. En daarin is Infiniti met de Q30 geslaagd. De Q30 is excentriek vormgegeven en met opvallende details aangekleed. Bijna iedereen die de auto voor het eerst ziet, geeft er zijn goedkeuring aan.
Oog voor detailkwaliteit en afwerking
Ook het interieur van de Infiniti Q30 ziet er mooi uit. Er is veel aandacht besteedt aan vormgeving en kwaliteit. In dashboard-, portier- en stoelbekleding vinden we premiumlook details zoals stiknaden en opvallende details om mogelijke bestuurders over de streep te trekken deze auto in ieder geval te overwegen. De zitting van de voorstoelen is echter aan de korte kant waardoor ze net iets te weinig steun aan je bovenbenen geven.
Standaard is de Q30 al rijkelijk uitgerust met luxe- en comfort-verhogende accessoires. Rijden met de Q30 geeft de bestuurder en zijn passagiers rust. De auto is goed geïsoleerd en daardoor opvallend stil van binnen hoewel je de dieselmotor wel een klein beetje hoort. Omdat alle bedieningen goed bereikbaar zijn, kun je je volledig focussen op en genieten van het autorijden. Nadeeltje is dat de bediening van cruise-control achter het stuur zit, dat moet toch echt op het stuur te bedienen zijn voor maximaal comfort en controle.
Klein maar fijn, snel en soepel
Hoewel de dieselmotor in mijn Infiniti ‘maar’ 1.500 cc heeft, komt de Q30 toch heel goed van zijn plek en rij je met gemak hogere snelheden. De automatische versnellingsbak schakelt snel, soepel, naadloos en nagenoeg zonder schokken. Aan de ECO-modus heb je al ruim voldoende. Het brandstofverbruik is opvallen laag, op lange afstanden bij constante wettelijke snelheid haalde ik zonder moeite 4,5 liter diesel per 100 kilometer. Met een lagere snelheid moet volgens de New European Driving Cycle (NEDC) zelfs 3,9 liter op dezelfde afstand mogelijk zijn.
Een minpuntje is dat het starten door het stop-start systeem niet zo snel reageert als je zou willen. Gelukkig kun je die uitzetten en de motor als je stilstaat laten draaien. Het onderstel is net zo premium als de rest van de auto. De Q30 voelt robuust aan en de wegligging is goed voor elkaar. De auto stuurt strak en heeft sportieve aspiraties, oneffenheden worden goed gedempt en maken de Infiniti een fijne reisauto voor korte ritjes en lange afstanden.
Conclusie
De Infiniti Q30 is voor nog geen dertig duizend euro voor de mens die iets anders wil en flinke competitie geworden voor andere merken in zijn segment. Voor dit geld heb je een opvallende en rijk uitgeruste auto, waarbij luxe en rijcomfort op een hoog niveau staan. Achterin is de ruimte echter voornamelijk in de hoogte enigszins aan de krappe kant. Desalniettemin is de Infiniti Q30 meer dan de moeite van het proberen waard. Ik weet zeker dat de auto in ieder geval niet teleur zal stellen.
Plus
+ Uniciteit
+ Rijeigenschappen
+ Rijke standaard uitrusting
+ Prijs
Min
– Korte zitting
– (Hoofd)ruimte achterin
– Bediening cruise-control
Informatie
Merk: Infiniti
Model: Q30
Type: 1.5d DCT FWD Business Executive
Gewicht: 1.334 kg
Prijs: vanaf € 29.340,-
Prijs testauto: € 41.278,-
Motor: 1.461 cc viercilinder, 109 pk
Brandstof: Diesel
Versnellingsbak: 7 v., sequentiële automaat
Topsnelheid: 190 km/h
Opgegeven gemiddeld verbruik: 3,9 l/100km
CO2-uitstoot: 102 g/km
Energielabel: D
Garantietermijn: 3 jaar, 100.000 km
Carrosserie: 5-deurs, crossover
Aantal zitplaatsen: 5
Laadvermogen: 626 kilo