Als er één merk onverdiend onbekend is, is het Infiniti. Toch zie ik heel veel BMW 3- en 4-serie rijders hun hoofd langere tijd omdraaien en de Infiniti Q50 aandachtig bestuderen. Kennelijk heeft deze bijzondere wagen aantrekkingskracht, reden dus om deze auto eens aandachtig te bekijken. Een ding wordt snel duidelijk, je krijgt premium voor peanuts.
Na eerder de diesel geprobeerd te hebben, ging ik op pad met de Infiniti Q50 2.0t benzine. En om te beginnen met de conclusie: de motor, versnellingsbak en het onderstel met zijn elektrische besturing zijn perfect op elkaar afgestemd. Man, wat kan je met deze auto ontiegelijk hard en strak een bocht door. En het is in de Q50 het lekker rustig en ruim en rij je honderden kilometers achter elkaar zonder vermoeid te worden.
Snaar strak de bocht door
De Infiniti Q50 stuurt volledig elektrisch en past zich aan de omstandigheden of aan één van de ingestelde rijmodus aan. Daar zijn er vier van: Sneeuw, Standaard, Sport en Personal. Rijd je rustig, dan is de Standaard stand de beste. Wil je echter sportief rijden, zet ‘m dan gerust op Sport. Man, wat stuurt de Q50 dan snaar strak en wat een grip en vertrouwen geeft mij dat!
De Infiniti Q50 is een hele comfortabele auto, maar het onderstel is duidelijk op sportiviteit afgesteld. Je kunt er bizar hard mee een bocht door, maar kleine hobbeltjes op de weg worden voelbaar doorgegeven. Je hoort er echter niets van, want de geluidsisolatie in de auto is in orde. Behalve boven de 130 kilometer per uur, want dan hoor je wat wind langs de voorste raamstijlen suizen. Dit valt op, maar stoort niet.
Heerlijk motorgeluid
Geluid dat je overigens wel binnenin de auto hoort, is dat van de motor en de uitlaat. Je moet er het gaspedaal wel vol voor intrappen, maar dan word je getrakteerd op een heerlijk en sportief viercilindergeluid. Nog een teken dat de Q50 2.0t op de sportieve rijder is gericht, het is een felle rakker.
De zeventraps automatische versnellingsbak is een pareltje in combinatie met de tweeliter. Hij schakelt rap op en af en reageert snel als je de flippers achter het stuur aantikt. Als je in de Standaard modus uitrolt naar bijvoorbeeld een verkeerslicht, bijna stil staat en dan weer gas geeft, moet de bak wel even nadenken in welke versnelling hij je laat wegrijden.
Ondiep dashboard, zee aan ruimte
Het interieur ziet er mooi en strak uit. Als je voor het eerst instapt, lijkt het echter welwat compact. Dat komt omdat het dashboard ondiep is, waardoor je wat dicht op de voorruit zit. Dit went echter snel én het levert een zee aan ruimte voor de achterpassagiers en de bagageruimte op. Omdat de achterbankzitting laag ligt, hebben ook lange mensen genoeg hoofdruimte.
Het entertainmentsysteem is, net als de rest van de auto, fraai vormgegeven. Er zijn twee schermen, boven voor het navigatiesysteem en onder voor de overige functies waaronder audio, telefoon en klimaatbediening. Het onderste touchscreen is erg gevoelig voor aanraking. Vooral bij de equalizer zorgt dit soms voor een onbedoelde instelling.
Ik heb in de Infiniti Q50 2.0t alleen maar genoten. Genoten van het snelle en soepele motorblok, het motorgeluid, zijn wegligging en de aandacht van mensen die de auto vol bewondering bekijken. Toch gaat Infiniti in Nederland nog steeds gebukt onder onbekendheid. En onbekend maakt nog altijd onbemind. Erg zonde in dit geval want je krijgt premium for peanuts!
Informatie
Merk: Infiniti
Model: Q50
Type: 2.0T Performance+
Gewicht: 1.485 kg
Prijs: vanaf € 38.900,- (2.2d Welcome Edition)
Prijs testauto: € 52.850,-
Motor: 1.991 cc, 4 in lijn, 211 pk
Brandstof: Benzine
Versnellingsbak: 7 v., sequentiële automaat
Topsnelheid: 245 km/h
Opgegeven gemiddeld verbruik: 6,5 l/100km
CO2-uitstoot: 151 g/km
Garantietermijn: 3 jaar, 100.000 km (carrosserie: 12 jaar)
Carrosserie: 4-deurs, sedan
Aantal zitplaatsen: 5
Laadvermogen: 525 kilo