Infiniti heeft de letter S toegevoegd aan de Q50 reeks. De letter S kan verschillende kleuren hebben en staat voor Sport. De ‘rode’ S is het meest sportieve model. Het model met de beste prestaties en de ‘dikste’ motor, namelijk een nieuwe 3.0 liter V6 benzine motor met dubbele turbo en 405 pk. Genoeg reden voor mij om hem voor Driving-Dutchman te gaan testen.
Bouwkwaliteit, check. Onderscheidend, check. Imposante grille, check. Value for money, check. Premium, check. Waarom zie je dan toch zo weinig Infiniti’s in het Nederlandse straat beeld? Aan bovenstaande zaken kan het niet liggen. Het zijn ook nog eens allemaal eigenschappen waar kopers voor gaan, die shoppen in het premium segment. Is het merk dan het probleem? Het merk Infiniti is het luxe merk van Nissan. Infiniti is al sinds 2008 in Europa te vinden en is als technologie partner verbonden aan het Formule 1 team van Renault. Genoeg redenen om even bij de Infiniti dealer te gaan kijken als je in bent voor een premium voiture.
Opvallend
Eenmaal achter het stuur plaatsgenomen vallen een aantal zaken op. Ten eerste zijn er wat meer glanzende materialen gebruikt dan bij de premium Duitse concurrenten, waar Infiniti zich op richt. Waar de Duitsers het over het algemeen strak en zakelijk houden, heeft het dashboard van de Q50 een ook aantal bogen en ronde vormen. Hierdoor oogt het wat onrustig, maar het is wel weer in lijn met de vormen van de carrosserie.
Ook opvallend zijn de twee grote display’s in het midden van de console. Het bovenste scherm is voor de navigatie en wordt bediend door aanraking met de vingers, maar het reageert ook op bediening op het stuur of de ronde draaiknop tussen de stoelen. Het onderste scherm gebruik je onder andere voor de klimaatcontrole, bediening van de radio, telefoon en de Infiniti Drive Mode Selector. Met de Drive Mode Selector kan je naar wens de besturing, motor en ophanging aanpassen. Er zijn zes instellingen mogelijk, van Snow tot Personal.
Steer by Wire
Wat de Q50 uniek maakt is DAS, wat staat voor Direct Adaptive Steering, ook wel Steer by Wire genoemd. Drie electromotoren en drie computers rekenen uit wat de wielen moeten doen zodra je aan het stuur draait. Uiteraard is er wel een stuurstang ‘just in case’ waar je op kan terug vallen.
Het DAS systeem is wel even wennen, op een of ander manier voelt het wat kunstmatig aan, maar na verloop van tijd wen je er aan en merk je dat de wielen doen wat je doorgeeft via het stuur. In Sport+ mode luistert het allemaal wel heel erg nauw en voel je direct dat de neus van de auto beweegt zodra je ook maar een fractie instuurt. Ook allerlei zaken die je normaal onder je wielen ‘voelt’ worden door het DAS systeem weggenomen, waardoor je de volle aandacht aan het sturen kan geven.
Acceleration Swell
Motorisch is het een en al feest. 405 pk in een ruime middenklasse sedan is geen sinecure. Volgens opgave sprint de Q50S in 5,1 seconde naar de 100 kilometer per uur. En zonder dat ik dat met een stopwatch heb getest, geloof ik dat ook wel. De manier waarop de Q50S vooruitsnelt is indrukwekkend. Infiniti noemt dit gevoel Acceleration Swell.
De V6 blijft maar doortrekken, er lijkt geen einde te komen aan de trekkracht van de motor. Hoewel een Sport+ modus aanwezig is, vond in de auto het meest prettig rijden in de Comfort of Sport stand. Afstanden zijn dan ineens geen bewaar en voelt het alsof je in een ‘Gran Tourer’ op pad bent.
Veiligheid
De Infiniti Q50S zit natuurlijk ook boordevol veiligheidssnufjes, zoals het Lane Departure Warning Prevention systeem, die zorgt dat je binnen de lijnen blijft en daar waar nodig je even corrigeert. Distance Control Assist zorgt voor een veilige afstand tot het voertuig voor je en zal automatisch gaan remmen als de afstand te klein wordt of het gaspedaal langzaam terugduwen zodat er weer een veilige afstand is naar de voorganger.
Verder natuurlijk ‘dode hoek’ waarschuwingen en actieve veiligheidsgordels, die automatisch strak worden getrokken bij een eventueel ongeluk. Bij een aanrijding met een fietser zal de motorkap omhoog schieten om zodoende extra ruimte boven de motor te creëren om de impact van de botsing met de fietser zo klein mogelijk te houden.
Conclusie:
Wat Infiniti ten opzichte van de concurrenten zo bijzonder maakt is de dunne prijslijst, slechts twee A4’tjes. Maar weinig extra zaken hoeven aangekruist te worden, het meeste zit al standaard op een Infiniti. Deze Q50S waar ik in reed heeft de heerlijke V6 met 405 pk, heel fijn, ook de andere Q50 modellen zijn echter niet te versmaden. De vraag waarom Infiniti dan toch nog zo onbekend is en weinig in het Nederlandse straatbeeld rond rijdt, kan ik niet goed beantwoorden.
Informatie:
Merk: Infiniti
Model: Q50S
Type: 3.0 liter (2.997 cc)
Brandstof: Benzine
Motor: V6 Benzinemotor
Vermogen: 405 pk
Koppel: 475 Nm
Topsnelheid: 250 km/h
Versnellingsbak: Automatische zeventrapstransmissie
Gewicht: 1.810 kg
Prijs vanaf: € 40.700,-