Er zitten levensgevaarlijke en onderbelichte aspecten en gevolgen aan de maatregelen die moeten zorgen voor een beter milieu, zoals het beperken van de uitstoot van auto’s. Vraag dat maar aan de eigenaar van de BMW X3 uit 2012 met slechts 120.000 kilometer op de teller. Deze werd, tot op het moment van stranding, aangedreven door een 3.0-liter zescilinder common rail motor met code: N57D30B.

Het in dit artikel beschreven probleem is niet inherent aan het merk BMW of model X3. Het milieufenomeen treft meer automerken en soorten met zowel benzinemotoren als dieselmotoren. Zoek in deze website naar meer artikelen over auto’s en het milieu of klik hier om alle technische artikelen te bekijken.  

Op enig moment werden zowel de auto als de berijder en diens vrouw wel zeer overtuigend geconfronteerd met de dadendrang van de milieu lobby. Rijdend in de X3 met een gangetje van 130 kilometer per uur op de snelweg, werden zij geconfronteerd met een onwillige motor, die ernstig begon in te houden om enkele meters verder af te slaan. Het enige teken van leven waren de rookwolken welke onder de motorkap vandaan kwamen.

Een gesmolten inlaatspruitstuk?

Gelukkig bevond de BMW zich op dat moment reeds op de vluchtstrook, want ná het afslaan van de motor bleek de auto op geen enkele wijze door de berijder verplaatst te kunnen worden. De selectie handel van de automatische versnellingsbak had zich in de stand “P “ begeven en liet zich daar niet meer uithalen. Deze veiligheidsconstructie is wellicht handig op de vluchtstrook, maar indien toegepast op een rijbaan, zie ik nogal wat voetangels en klemmen.

Lees ook: ‘Goedkope’ kleine dieselmotor crasht door korte ritjes’

Inlaatspruitstuk BMW X3 milieu Driving-Dutchman autotechniek dieselNadat de inzittenden de auto hadden verlaten en de meeste rook verdwenen was, kon de ingeschakelde ANWB zonder problemen de motorkap openen. Nadat de laatste rookresten werden heengezonden, werd zichtbaar dat het inlaatspruitstuk plaatselijk extreem hoge temperaturen te verwerken had gehad en deels was weggesmolten.

Gloeiend kool, een groot probleem, niet alleen bij BMW

Diagnose en reparatie ter plekke waren niet mogelijk, dus werd de auto overgebracht naar een reparateur die het spruitstuk daarop heeft uitgebouwd. Deze bleek inwendig helemaal te zijn dicht gekoekt met een dikke laag kool, een actueel en bekend fenomeen, niet alleen bij BMW. De koollaag ontstaat door de werking van de EGR-klep, het rijden van korte afstanden en een … uhh … bezadigde rijstijl, hetgeen inmiddels wel bekend is. Minder bekend is het feit dat het kool rond de kleppen zal kunnen gaan gloeien hetgeen zorg draagt voor zogenaamde misfire’s, wat een ongecontroleerde verbranding betekent.

Het gloeiende kool ontsteekt spontaan het ingespoten mengsel op een ongewenst moment, dus als de inlaatkleppen nog geopend zijn en de uitlaatkleppen nog zijn gesloten. Feitelijk vind de ontbranding plaats in het inlaatspruitstuk maar kan de ontstane overdruk en de daarbij behorende hitte niet voldoende worden afgevoerd en zal het inlaatspruitstuk uiteindelijk gaan smelten. Het kan zelfs in brand geraken, hetgeen de inzittenden van deze X3 hebben bemerkt.

De schade bleek mee te vallen en na het vernieuwen van het inlaatspruitstuk, de bedrading van de gloeibougies en een aantal vacuümleidingen, bleek de auto weer de weg op te kunnen. De overdaad aan milieumaatregelen hebben er voor gezorgd dat alles wat vroeger de uitlaat uitkwam nu bewaard wordt in de motor en dat zullen we weten, vraag maar aan alle getroffen berijders van onder andere BMW, VAG en PSA voertuigen.

Deel.

Over de schrijver

Bert Pennock

Bert Pennock is sinds 1976 werkzaam in de automotive branche en verricht technische expertises aan auto’s met zijn bedrijf Tech|X. In 2012 startte Bert 'Flush Service Europe' op. Flush Service Europe importeert en verkoopt motorflush machines. Op Driving-Dutchman schrijft Bert sinds 2013 artikelen over opvallende technische expertises waar hij mee in aanraking komt.

2 reacties

  1. Dennis Lanphen op

    Ik dacht dat ze de motoren zo aanpaste dat de verbranding anders was enof er veel minder brandstof nodig voor was voor de zelfde prestatie! Dat is dus niet waar en bij deze blijkt dat er voor brandstofmotoren helemaal geen oplossing is !
    Gr Dennis Lanphen

Laat een reactie na: