De nieuwe Audi A3 Sportback is (weer) groter en lichter en, volgens de Duitse fabrikant zelf, zuiniger dan zijn voorganger. Als voorproefje op wat we vanaf februari 2013 in Nederland op de weg zullen zien, reden we in Zuid Frankrijk al even met de auto.
Eigenlijk is de tweede generatie A3 Sportback tot achter het passagiersportier een ingekorte A4 Avant. Het Avant-uiterlijk wordt versterkt door de lange en recht doorlopende daklijn, dakdragers, geïntegreerde achterspoiler en de scherp gelijnde en sterk schuin aflopende achterkant. Dat de Sportback een auto is waar je moeilijk omheen kan, blijkt wel uit de blikken van passanten. De nieuwe Sportback is, zeker in het signaalrood, moeilijk te negeren en een ware nekkendraaier. Een zwarte diffuser in de achterbumper zorgt dat de A3 er ook aan de achterkant sportief agressief uitziet.
Eigenlijk is de tweede generatie A3 Sportback tot achter het passagiersportier een ingekorte A4 Avant
Binnenin de Sportback hebben vooral de achterpassagiers meer ruimte gekregen. Audi heeft hiervoor de wielbasis van de vijfdeurs Sportback drie-en-een-halve centimeter langer gemaakt dan bij de vorige generatie. De Sportback is in zijn totaliteit bijna zes centimeter langer dan de normale A3. Door de verstelbare vlakke laadvloer is ook de kofferruimte praktischer dan bij de vorige generatie. De laadruimte bedraagt 380 liter. Als je de achterbankleuning neerklapt, kun je 1.220 liter bagage kwijt. 120 liter meer dan in de driedeurs uitvoering. De Sportback krijgt verder hetzelfde rustige, kwalitatieve en overzichtelijke interieur als de reguliere A3.
Motoren
De Sportback krijgt nieuwe motoren waaronder een 1.4 TFSI (110 g/km)met uitschakelbare cilinders en een 1.6 TDI (99 g/km). Het 1.4 motorblok is radicaal lichter geworden en weegt nu nog maar 107 kilogram in plaats van 128. We reden ook even in de handgeschakelde 1.2 TFSI. Deze motor doet het prima in de Sportback. Om, zeker in de bergen, continue over maximaal vermogen te beschikken is een automatische versnellingsbak een aanrader. Met de handbak moet je, vooral in korte, scherpe haarspeldbochten flink werken om in het juiste toerengebied te blijven. Het is meer regel dan uitzondering dat je bij een rustig tempo terug naar de eerste versnelling moet. Neem je zo’n haarspeldbocht in de tweede versnelling te langzaam, dan trekt de 1.2 het niet meer en val je stil.
Een automatische versnellingsbak in de 1.2 TFSI en 1.6 TDI zou een prettige optie zijn
1.6 TDI 1:23
Audi claimt voor de 1.6 TDI een brandstofverbruik van 1 op 26,3 onder andere door het minimaliseren van de interne wrijving in het motorblok en toepassing van piëzo-injectoren. Tijdens onze testrit haalden we het opgegeven verbruik niet. Dat komt door de bergachtige omgeving waarin we reden en de relatief korte testperiode. Ondanks de relatief lage CO2-uitstoot is de 1.6 TDI met 105 pk lekker sterk en soepel. Ook voor dit blok geldt dat een DSG een prettige optie zou zijn. Al heeft de diesel minder moeite met korte scherpe bochten dan de 1.2. De 2 liter TDI met 184 pk is een uitzondering. Deze motor is soepel en sterk genoeg om met (veel) minder schakelen zeer goed te presteren. Ook in die korte, scherpe en langzame haarspeldbochten.
90 kilo lichter
Een belangrijke factor voor een lager brandstofverbruik, is volgens Audi het gewicht van de auto. Ondanks een iets langere carrosserie en grotere wielbasis, is de A3 Sportback gemiddeld 90 kilo lichter dan zijn voorganger. Audi bespaarde onder andere 37 kilo door toepassing van aluminium en hoogwaardige staalsoorten. Belangrijke winst werd ook behaald uit het interieur en de motoren. De Audi A3 Sportback wordt gebouwd op het multifunctionele MQB platform van de Volkswagen groep.
De 1.2 TFSI heeft in bochten de neiging om iets over de achterwielen weg te rollen
Rijden
Het stuurgedrag van de 1.2 TFSI wijkt iets af van de overige modellen. Mede door de torsie-(achter)as en hogere banden heeft de 1.2 in bochten de neiging om iets over de achterwielen weg te rollen. De modellen met zwaardere motoren en multilink ophanging hebben een neutraler stuurgedrag en voelen daardoor sportiever aan. De wegligging is bij alle gereden motoren (1.2 benzine, 1.6 diesel en 2 liter diesel goed. De A3 Sportback laat zich niet snel van de wijs brengen en is zeer voorspelbaar.
Conclusie
De tweede generatie Audi A3 Sportback krijgt van ons een dikke acht. De auto oogt sportief en rijdt ook zo. In de sportback zitten nu ook de achterpassagiers riant. De prestaties zijn, ook met de 1.2 TFSI benzinemotor tiptop in orde. Als je het geld ervoor hebt, is de A3 Sportback minimaal de overweging waard.
Plus
+ Uitstraling
+ Wegligging
+ Premium gevoel
Min
– 1.2 TFSI en 1.6 TDI met handbak in korte haarspeldbochten