In 2026 introduceert Mercedes-Benz Vans VAN.EA, een nieuw middenklasse segment modulaire en schaalbare bestelwagens voor zakelijk en privégebruik. De elektrische EQV en conventioneel aangedreven V-Klasse zijn hiervoor belangrijke modellen. Wij reden aan de Côte d’ Azur met de vernieuwde versies en kregen een kijkje in de (elektrische) toekomststrategie van Mercedes-Benz Vans.
Met VAN.EA wil Mercedes-Benz Vans de meest aantrekkelijke bedrijfswagens en diensten aanbieden en met luxueuze MPV’s en premium bedrijfswagens een voortrekkersrol in elektrische mobiliteit en digitale ervaringen verwerven. Speerpunten: veiligheid, comfort en praktisch gebruiksgemak. De vernieuwde elektrische EQV en V-Klasse met benzine- of dieselmotor zijn een belangrijke stap in deze recent gepresenteerde bedrijfsstrategie.
In 2019 maakten we al kennis met de uitgefaseerde modellijn van de V-Klasse. Een prachtig ogende MPV met dito prestaties. Mercedes-Benz vond het echter tijd voor een opmaat naar nóg meer comfort, een nóg luxere uitstraling en nóg betere prestaties.
Vernieuwd front design
Kernwoorden als design, premium en luxe resoneren sterk met zowel de EQV als de V-Klasse. De Franse en Monegaskische Middellandse Zeekust vormen dan ook het perfecte podium voor de introductie van deze voertuigen. Mercedes-Benz heeft zich volledig toegelegd op het transformeren van het traditionele ‘busje’ naar een indrukwekkende MPV, waarbij elk aspect van het ontwerp zorgvuldig is overwogen.
Het nieuwe frontontwerp van beide modellen straalt kracht uit, met een opvallende grille die direct in het oog springt, vergezeld door een dynamische voorbumper. De EQV vertoont een gesloten grille, terwijl de V-Klasse met verbrandingsmotor lamellen heeft voor motorkoeling. Een oogstrelende led-lichtstrip, afhankelijk van de gekozen uitrusting, omlijst de grille, terwijl de optionele adaptieve Multibeam led-koplampen een extra vleugje elegantie toevoegen.
De exclusieve V-Klasse, in zijn topuitvoering, draagt de iconische Mercedes-ster die voor het eerst op deze auto rechtop op de motorkap prijkt. Aan de achterzijde pronken nieuw ontworpen LED-achterlichten met gedurfde contouren, die een nauwkeurige lichtsignatuur creëren. Een chromen sierstrip met verfijnde Mercedes-Benz belettering siert eveneens de achterkant van zowel de EQV als de V-Klasse.
De transformatie wordt compleet gemaakt door nieuwe aerodynamisch geoptimaliseerde lichtmetalen wielen, variërend van 17 tot 19 inch, en een palet van vijf nieuwe lakkleuren. Deze toevoegingen vervolledigen het verbluffende nieuwe uiterlijk van deze prestigieuze voertuigen.
Interieur
De V-Klasse en EQV zijn nu uitgerust met standaard schuifdeuren aan beide zijden, waardoor de toegang tot het achtercompartiment verbeterd is. Bij het instappen valt meteen de breedbeeldcockpit op, voorzien van twee 31,24 centimeter (12,3 inch) grote displays en het nieuwe MBUX-multimediasysteem. Het kost even wat tijd om de optimale zitpositie te vinden voor het overzichtelijk bekijken van belangrijke informatie en het bedienen van functies, maar eenmaal ingesteld, is het instrumentarium goed zichtbaar en bereikbaar.
Beide modellen hebben eigentijdse luchtroosters, een nieuw stuurwiel met capacitieve hands-off detectie, en een vernieuwde middenconsole die optioneel kan worden uitgerust met een draadloze smartphone-oplader. Met 64 kleuren sfeerverlichting en dimbare verlichting in het achtercompartiment voor nachtelijke ritten, wordt een persoonlijke en warme sfeer in de auto gecreëerd.
Dankzij het nieuwe Mercedes-Benz User Experience systeem (MBUX) kunnen bestuurders van de EQV en V-Klasse profiteren van Energizing Comfort Control. Dit systeem omvat diverse functies zoals sfeerverlichting, klimaatregeling, stoelmassage en audioselectie.
Rijden
De diversiteit van de Côte d’Azur, met zijn gladde boulevards, smalle straten, krappe bergwegen en hobbelige snelwegen, vormt een ideale arena om de luxueuze Mercedes MPV’s te testen. De verbeterde modellen, voorzien van een uitgebreid pakket aan rijhulpsystemen, bouwen voort op de indrukwekkende prestaties van hun voorgangers.
Het transport van het vliegveld naar de testlocatie werd natuurlijk verzorgd door de luxe Mercedes MPV’s, waarbij we als passagiers in het achterste compartiment het ware VIP-gevoel mochten ervaren. Met een glas champagne, veilig vastgezet met een magneetvoet op de middenconsole, toonde Mercedes met de V-Klasse diesel de ongeëvenaarde kwaliteit van het onderstel, zelfs op de meest uitdagende wegen.
De ruimte binnenin de auto is overweldigend, en dankzij de stilte en rust in de cabine realiseerden we ons nauwelijks dat we in een dieselversie reden.
EV, diesel of benzine?
Hoewel meerijden in de V-Klasse en EQV een genot is, verkiezen velen toch zelf achter het stuur te zitten. De elektrische EQV bereikt een ongekende souplesse dankzij zijn elektrische aandrijving, die het rijden in deze MPV nog stiller en vloeiender maakt. Momenteel is deze versie echter alleen geschikt voor relatief korte afstanden, met een bruikbare accucapaciteit van 90 kWh en een actieradius tussen de 325 en 365 kilometer onder optimale omstandigheden. Wie echter voor een schonere optie kiest, moet bereid zijn zich daarvoor in te spannen.
Voor wie lange afstanden wil afleggen, zijn er de diesel- of vanaf medio 2024 beschikbare benzinevarianten. De EQV biedt alleen voorwielaandrijving, terwijl de benzineversie exclusief achterwielaandrijving heeft. De dieselvariant wordt standaard geleverd met achterwielaandrijving en kan optioneel worden uitgerust met vierwielaandrijving. Met vermogens van 163 pk en 380 Nm, 190 pk en 440 Nm, of 237 pk en 500 Nm zijn er diverse opties beschikbaar.
Ongeacht de gekozen variant zijn de onderstellen van alle versies geperfectioneerd, zelfs zonder de optionele luchtvering. Hoewel je in een hoog voertuig rijdt, merk je hier tijdens het rijden niets van. De MPV’s bieden strakke besturing en sublieme wegligging, zodanig dat het rijden voelt alsof je in een personenauto zit. Mercedes-Benz Vans had al goede prestaties geleverd, maar heeft deze verder verfijnd.
Conclusie Mercedes-Benz EQV en V-Klasse
Een gestroomlijnd design, verhoogd comfort, geavanceerde rijhulpsystemen en ultiem gebruiksgemak maken de Mercedes-Benz EQV en V-Klasse de ideale keuze voor SUV-rijders die ruimte en comfort hoog in het vaandel hebben. Het vermijden van het ‘busje-imago’ is een cruciale uitdaging voor fabrikanten, en Mercedes-Benz Vans heeft deze uitdaging met succes aangepakt.
De EQV en V-Klasse leveren de soepele rijervaring van een personenwagen, terwijl ze aanzienlijk meer ruimte bieden dan een traditionele SUV. Voor langdurige reizen zijn de diesel- of benzineversies de perfecte keuze, terwijl de EQV een ideale metgezel is voor zij die een ontspannen rit van 300 kilometer tussen stops prefereren.
Technische gegevens Mercedes-Benz EQV300 (L2)
Aandrijving Elektromotor, 204 pk en 365 Nm, voorwielaandrijving
Bereik Gecombineerd (km) • Stad (km): 326 (WLTP) • 363 (WLTP)
Batterij Li-Ion 90 kWh
Gewicht in kg (rijklaar) 2.635
0-100 in sec 7,3
Top in km/h 140 (optioneel 160)
Vanafprijs in euro (EQV300) 88.626,00
Technische gegevens Mercedes-Benz V-Klasse V300d (L2)
2.0 liter Turbo dieselmotor 237 pk en 500 Nm
Gewicht in kg (rijklaar) 2.483
Energielabel D (Euro 6)
0-100 in sec 7,8
Top in km/h 220
Vanafprijs in euro (V300d) 115.913