De nieuwe Mercedes-Benz A-klasse is een directe concurrent van de BMW 1 Serie en Audi A3. Mercedes speelt met de nieuwe A in op, naar eigen zeggen, de behoefte van de consument: “de stijgende vraag naar compacte premium auto’s.”
De gemiddelde leeftijd van Mercedes-rijders ligt rond de zestig jaar. Mercedes wil dit gemiddelde flink omlaag halen. De A-Klasse is specifiek ontwikkeld voor automobilisten tussen de 30 en 45 jaar.
Prijs
De prijs van de A180 BlueEfficiency begint 28.995 euro, 3.005 euro meer dan de BMW 114i en 3.335 euro meer dan de Audi A3 TFSI Attraction. Volgens Mercedes is dit prijsverschil relatief. “De basisprijs ligt iets hoger dan bij BMW en Audi, maar daar krijg je bij ons wel meer voor,” aldus A-Klasse projectmanager Johan Buss van Mercedes-Benz.
Eyecatcher
Een ding staat vast, de nieuwe A-Klasse is wat ons betreft een regelrechte eyecatcher. Dat bleek ook tijdens de testritten. Waar je ook bent, iedereen werpt wel een blik op de opvallende verschijning. Subtiele sportieve maar toch ook klassieke en duidelijk herkenbare Mercedes-lijnen. Een zeer geslaagde combinatie tussen het herkenbare design en aerodynamica.
Natuurlijk moet ook Mercedes met de tijd mee en een auto kunnen bieden met een lage CO2-uitstoot en een laag brandstofverbruik. De nieuwe A-Klasse heeft 1.000 uur in de windtunnel gestaan. Het resultaat: een CW-waarde van 0,27. De laagste in zijn klasse en maar 0,2 meer dan de Toyota Prius. De missie voor Mercedes om een auto met een zo laag mogelijke CW-waarde te maken zonder dat deze op een Prius zou gaan lijken, is wat ons betreft geslaagd.
Motor
De A180 instapper heeft een 1.6 liter turbobenzinemotor met 122 pk bij 4.000 toeren en 200 Nm koppel bij 1.250 toeren. De Mercedes en Audi hebben dus hetzelfde vermogen. Het maximale koppel wordt bij de A-Klasse 150 toeren later dan bij de BMW en 250 toeren eerder dan bij de Audi bereikt. De Mercedes en Audi hebben beide 200 Nm koppel, de BMW moet het met 180 Nm doen. Onze twee testauto’s zijn de A250 met 2.0 turbobenzinemotor en A200 CDI 1.8 liter turbodieselmotor. Allereerst rijden we met de tweeliter benzineversie met 7-traps DCT automaat, 211 pk bij 5.000 toeren en 350 Nm bij 1.200 toeren. Beide motoren presteren prima in de benzine (1.345 kg) en diesel (1.375 kg). De diesel hoor je daarbij tijdens het wegrijden wat beter dan de benzinemotor echter zonder dat dit storend is.
Versnellingsbak
De DCT automatische zevenversnellingsbak schakelt opvallend snel. Bij het normale stads- en snelwegwerk wat ons betreft sneller dan de DSG-bak van de VAG-groep. Ook tijdens vol accelereren heb je niet het idee dat je op de bak moet wachten. Als je het gaspedaal loslaat krijg je bij de tweeliter benzine het heerlijke geluid van tussengas tijdens terugschakelen mee.
Er kan gekozen worden uit drie rijstanden: economisch, Sport en Manual. In de stand E zal de transmissie altijd op zoek gaan naar een zo economisch mogelijk verzet. In de sportstand wordt er wat later op- en eerder teruggeschakeld. In de M-stand verwacht de versnellingsbak dat je zelf schakelt. De flippers achter het stuur kunnen overigens in iedere rijstand gebruikt worden. Duurt het volgens het schakelsysteem te lang voordat je schakelt, dan grijpt het versnellingsbakmanagement in.
Onderstel
De nieuwe A-Klasse is leverbaar met drie verschillende onderstellen: standaard, sportief en voor de A250 AMG Sport extra sportief. Het onderstel van, zowel de A250 en A200 waar wij mee reden is aan de harde kant. Toch wordt de auto er niet oncomfortabel door. Mercedes heeft bewust voor deze setting gekozen om een jonger publiek aan te spreken.
De A rijdt zoals hij eruit ziet: sportief. De A250 Sport AMG heeft een iets ander onderstel. Aan de voor- en achterwielophanging zijn wat aanpassingen gedaan om de auto sneller een bocht door te kunnen laten gaan. Daarnaast heeft de onderstelengineer de achterwielophanging zo gemaakt dat de achterkant van de auto de neiging heeft om over de achterwielen te gaan rollen. “Dit hebben we gedaan om de klant een voorwiel aangedreven auto het sportievere gevoel van een achterwielaangedreven auto te geven,” zegt Mercedes’ driving dynamics safety verantwoordelijke Heiko Wawra.
Interieur
Behalve het uiterlijk is ook het interieur van de Mercedes-Benz A-Klasse prima in orde. Er wordt veel met in het oog springende details gewerkt zoals, in de uitvoering waar wij mee reden, carbon-look dashboard panelen, rode stiknaden in de lederen bekleding en deurpanelen en chrome-look luchtroosters. Je voelt je een met de auto en hebt het gevoel dat je in een premium model rijdt. Passagiers achterin zitten goed. Behalve als je 1 meter 97 bent. Dan moet de voorstoel een flink eind naar voren.
Conclusie
De nieuwe Mercedes-Benz A-Klasse ziet er wat ons betreft goed uit en heeft zeker potentie om populair te worden bij een jong koperspubliek. Maar ook de oudere sportievere automobilist zal zich in de A niet schamen. Het is een fijne, comfortabele maar ook sportieve reis-auto waar je zonder problemen lange afstanden mee aflegt. Als koper moet je toch even de tijd nemen om de basisuitvoeringen van concurrenten BMW en Audi goed te vergelijken. Wie weet kom je erachter dat je voor hetzelfde geld een Mercedes op je oprit hebt staan.
Bekijk meer foto’s op onze Facebook pagina.
Plus
+ Uiterlijk / uitstraling
+ Automatische versnellingsbak
+ Details interieur
+ Wegligging
Min
– Basisprijs
– Stug onderstel