De Citroën C3 Aircross, geïntroduceerd in 2017, was volgens de Fransen toe aan een facelift, waarbij ze meteen een aantal andere zaken hebben verbeterd. Wij mochten als een van de eersten met deze nieuwe compacte SUV rijden op Nederlandse bodem.
Een nieuw ontwerp
Begin 2018 reden wij met de eerste Citroën C3 Aircross en waren toen onder de indruk van zijn Franse karakter en comfortabele rijervaring. Inmiddels zijn er zo’n 340.000 exemplaren van verkocht, waarvan 5.500 in ons land. Waar de eerste voornamelijk een wat ouder publiek aantrok, zet Citroën de nieuwe versie ook vooral in voor het wat jongere publiek.
De grootste verandering om dat te bereiken is de aanpassing van het ontwerp, waarbij de voorkant volkomen nieuw ontworpen is. De zwarte opening is een stuk lager geplaatst met daarboven een nieuwe grille met een stuk meer dynamiek. De skidplate onderaan is minder hoog en de enorme koplampunits van de vorige versie, zijn vervangen door strakke nieuwe full LED-koplampen.
Keuze, keuze en nog eens
Dit alles zorgt ervoor dat de voorkant er niet alleen strakker en eleganter uit ziet, maar tevens groter en breder aanvoelt. Wat gelukkig gebleven is, zijn de charmante verhoudingen van deze kleine SUV/Crossover. De auto is nog altijd een vriendelijke verschijning met dat typische Franse gevoel voor flair.
Om het jongere publiek te bedienen, hebben de Fransen sterk ingezet op personalisatiemogelijkheden. Je kunt kiezen uit 7 carrosseriekleuren, 2 dakkleuren, 3 designs voor de zijruiten achter en 4 colorpacks, die bepaalde details een kleurtje geven. Bij elkaar heb je hiermee keuze uit niet minder dan 70 kleurencombinaties. En dan is er ook nog een hele zwik aan verschillende soorten velgen, waarbij de Xcross en Origami compleet nieuw zijn.
Interieur
In het interieur is de grootste verandering het nieuwe, veel grotere 9 inch scherm voor de infotainment. Om dit grotere touchscreen te kunnen herbergen, zijn de touchknoppen aan de zijkant van het scherm verdwenen en vervangen door een fysieke Home-knop eronder. Door deze in te drukken, verschijnen de verschillende submenu’s – voorheen bediend met de touchknoppen – op het grote scherm. In de praktijk werkt dit vele malen beter en daarnaast reageert het systeem nu ook sneller dan voorheen. Uiteraard is het voorzien van alle moderne gemakken, inclusief Apple Carplay en Android Auto. De laatste moet nog wel met een kabel aangesloten worden.
De auto biedt behoorlijk wat kofferbakruimte. Met de achterstoelen in de achterste stand heb je 410 liter, wat oploopt tot 520 liter als je de stoelen vooruit schuift. Écht leuk wordt het als je stoelen naar voren klapt, want dan heb je ineens 1.289 liter. Daarnaast zitten er een aantal slimme zaken op. Zo kun je de rechtervoorstoel helemaal naar beneden klappen, waardoor er zelfs een surfplank in de auto past. En als je iets hoogs vervoert in de achterbak, is er een speciale plek waar je de hoedenplank in kan schuiven.
Comfort
De vorige C3 Aircross was al typisch zo’n auto die je kocht voor het comfort en om dat te verhogen heeft Citroën de nieuwe versie voorzien van, naar eigen zeggen, ‘hoogwaardig zitmeubilair’. En we moeten zeggen, daar hebben ze niet over gelogen. De Advanced Comfort-stoelen zitten vanaf het eerste moment buitengewoon comfortabel, zonder té zacht te zijn.
Daarbij zien ze er ook nog eens fraai uit. Naast de standaardstoelen heb je keuze uit drie verschillende extra keuzes: de stoffen Urban Blue, de half-stof/half-leren Metropolitan Graphite en de vol-lederen Hype Grey. En als je heel goed kijkt, zie je dat de stiksels de vorm van de beroemde Chevron volgen.
Techniek
De nieuwe Citroën C3 Aircross is leverbaar met twee benzine- en twee dieseluitvoeringen. De PureTech benzines zijn er in 110 pk gekoppeld aan een handbak, en een 130 pk gekoppeld aan een automaat. De BlueHDi diesels zijn er in 110 pk met handbak of 130 pk met automaat.
Wij gingen op pad met de minst krachtige benzine-uitvoering, die met zijn 110 pk en 205 Nm geen moeite heeft met de 1.154 kg (leeg) van de Aircross. De 1,2-liter driecilinder turbo is altijd thuis en weet zelfs een topsnelheid van 190 km/h te behalen. De keuze voor de sterkere uitvoering is dan vooral of je wel of niet automaat wilt.
Wegligging
Het onderstel is technisch hetzelfde gebleven, maar is ‘getweaked’ om nog iets meer comfort te leveren. Heel eerlijk gezegd hebben wij dat verschil niet kunnen ervaren, maar de auto is nog altijd bijzonder comfortabel.
Hij stuurt tevens prettig in en zo lang je niet al te hard gaat, weet de auto prima met bochten om te gaan. Maak het niet té bont, want echt sportief zal hij nooit worden. Bijkomend voordeel is wel (nog steeds) dat de C3 Aircross erg stil van binnen is, wat bijdraagt aan het gevoel van rust en comfort.
Met een bodemvrijheid van 17 cm, een Grip Control systeem en zelfs Hill Descent Control zou de C3 Aircross in staat moeten zijn zich enigszins staande te houden in het terrein. Wij hebben dit niet kunnen testen, maar duidelijk mag zijn dat met de aandrijving op alleen de voorwielen en het ontbreken van serieuze offroad hardware, dit toch meer show dan écht kunnen is.
Conclusie