Wij waren aanwezig bij de Nederlandse introductie van de nieuwe Ford Edge. Welke Ford, horen we je vragen, de Edge? Toegegeven, het is een model dat je niet vaak tegenkomt op onze wegen, maar dat is niet omdat het geen fijne auto is. En daar is nu dus een nieuwe van. Benieuwd?
Foto’s: Louis Blom
Nieuwe looks
Het uiterlijk van de nieuwe Edge is op een aantal vlakken flink aangepast en ziet er frisser en sportiever uit. Dat laatste komt ook omdat de auto in ons land alleen als ST-line wordt geleverd. De neus heeft een hele andere, maar vooral veel modernere en strakkere look. Als je goed kijkt, zie je dat de koplampen qua lijnenspel doorlopen in de mislichten, erg fraai!
Aan de achterzijde is een snufje dynamiek toegevoegd. De bumper is wat sportiever met andere uitlaten en de achterlichten zijn nu niet meer verbonden met elkaar, maar echte losse units. Ook hier wat ons betreft geslaagde aanpassingen.
Interieur
De grootste verandering in het interieur is het verdwijnen van de traditionele schakelpook van de automaat. In plaats daarvoor heeft de Edge nu de E-shifter, een mooi vormgegeven draaiknop waarmee je de bak elektronisch bedient.
Hierdoor is er meer ruimte gekomen, die Ford slim heeft opgevuld met een draadloze lader voor je telefoon. Verder zien we een nieuw stiksel op het stuur, maar daar houden de visuele aanpassingen wel op.
Sterkere motor
Net als de vorige Edge is deze nieuwe alleen leverbaar als Bi-Turbo diesel. Deze 2.0-liter EcoBlue motor levert 238 pk (de vorige had 210 pk) en 450 Nm en is gekoppeld aan een achttraps automaat, die ook te bedienen is met flippers achter het stuur.
Na een korte testrit kunnen we eigenlijk alleen maar positieve dingen over deze aandrijflijn zeggen. De motor reageert goed, heeft meer dan voldoende kracht en de automaat schakelt soepel. Of de Edge de opgegeven 1 op 14,7 qua verbruik haalt, was tijdens deze korte rit lastig vast te stellen.
Comfort
De Ford Edge was en is nog steeds een typisch Amerikaanse auto met bijhorend comfort. Je zoeft hoog gezeten op brede comfortabele verwarmde of gekoelde leren stoelen over de weg. Kuilen en hobbels worden goed gladgestreken.
Een echte sportauto is het niet, maar de wegligging is zeker goed te noemen. De Intelligent All-Wheel Drive zorgt voor een grote mate van grip, maar bij hogere snelheden begint de koets wel iets over te hellen. Daarbij merk je dat de stoelen vooral gericht zijn op comfort en minder op het sportieve werk.
Modern snufjes
Ford heeft de nieuwe Edge compleet volgepropt met alle moderne elektronische snufjes. Zo heeft hij Adaptive Cruise Control met Stop & Go functie, houdt de Lane Centring technologie je exact midden op de baan, kan de auto zelf om dingen heen sturen als er een ongeluk dreigt of in hetzelfde geval een noodstop uitvoeren.
Cross Traffic Alert waarschuwt voor kruisend verkeer bij het uitparkeren en achteruit rijden, en de auto kan zelf in- maar ook uitparkeren. Deze systemen worden aangestuurd door een leger aan camera’s en radars.
Sync 3
Tevens is de Edge nu voorzien van de laatste versie van het Ford Sync 3 systeem waarmee je een volledig Infotainmentsysteem aan boord hebt, waarin de smartphone volledig geïntegreerd kan worden door midden van Apple Carplay of Android Auto.
Tevens kun je de Edge door middel van een app koppelen aan je telefoon, waarmee je enkele functies kunt bedienen op afstand en je auto kunt vinden, in het geval je niet meer weet waar hij staat.
Conclusie
De nieuwe Ford Edge is op veel vlakken aangepast en dat heeft hem goed gedaan. Hij ziet er weer helemaal fris uit, heeft een nog krachtigere motor en alle moderne snufjes die je tegenwoordig op een auto uit deze klasse verwacht. De gebruikte materialen zijn goed, de afwerking prima en de auto biedt nog altijd het heerlijke comfort van een grote Amerikaan. Mocht je moeite hebben met kiezen, dan is dit helemaal de auto voor jou: de Edge is slecht in 1 variant leverbaar: de ST-line 2.0-liter EcoBlue diesel. Het enige wat je kan kiezen zijn een aantal optie pakketten. De Edge is op korte termijn leverbaar en kost je vanaf 76.145,- euro. Een hoop geld, maar je krijgt dan ook veel luxe, comfort en voorlopig nog exclusiviteit.
2019 Ford Edge 2.0 EcoBlue ST-line
Motor: 1.997 cc Bi-Turbo viercilinder diesel
Vermogen: 238 pk bij 3.750 tpm
Koppel: 450 Nm bij 2.000 tpm
Transmissie: 8 v., automaat
Aandrijving: vierwiel
Topsnelheid: 216 km/u
Acceleratie 0-100 km/u: 9 seconden
Gewicht voor wegenbelasting: 2.016 kilogram
Gemiddeld opgegeven verbruik: 1 op 14,7
CO2-uitstoot: 176 g/km
Energielabel: G
Prijs vanaf: 76.145,- euro