Nissan verwacht in Nederland jaarlijks gemiddeld 500 exemplaren van de tweede generatie Qashqai’s per maand te kunnen verkopen, 6.000 per jaar dus! Wij reden tijdens de introductie in Spanje met deze ‘NextGen’ (nieuwe generatie) Nissan Qashqai en denken dat deze aantallen best wel eens reëel kunnen zijn.
De Qashqai is een zogenoemde crossover en begint bij een prijs vanaf iets meer dan 23 duizend euro en krijgt in eerste instantie drie verschillende motoren: 1 benzine en 2 diesels. De benzinemotor is een 1.2 DIG-T met 115 pk, 190 Nm, B-label en een CO2-uitstoot van 129 gram. De viercilinder heeft genoeg vermogen om lekker in het verkeer mee te komen, maar in heuvelachtig landschap komt de motor een klein beetje kracht tekort. Heuvelop mis je net even de power om snel in te kunnen halen.
Hetzelfde geldt eigenlijk ook voor de 1.5 dCi viercilinder dieselmotor met 110 pk en 260 Nm. Deze is wel iets sterker, maar heeft slechts in een klein toerengebied een voelbaar nuttig vermogen. Deze diesel stoot 99 gram CO2 per kilometer uit en valt daardoor in de 20 procent bijtellingscategorie. Hierdoor zal hij vooral voor de zakelijke rijders interessant zijn. Wil je echter een sterkere en soepelere auto, dan kun je beter kiezen voor de 1.6 dCi met 130 pk en 320 Nm trekkracht.
We reden de 1.6 dCi met de nieuwe Xtronic-CVT versnellingsbak. Wat meteen opvalt, is dat deze transmissie de motor niet zo laat gieren als vele andere Continue Variabele Transmissies. Tijdens het optrekken wordt je geluidloos vooruit geduwd. Alleen als je vol gas accelereert, kun je de Xtronic betrappen op slip, maar zonder dat dit storend wordt. Dat is bij andere CVT’s waarmee ik gereden heb meestal wel anders. De benzine en de 1.5 dieselversie reden we met de handgeschakelde zes-versnellingsbak. Deze werkt prima en schakelt soepel, naadloos en ferm.
Stug maar comfortabel
Het eerste dat opvalt als je met de nieuwe Nissan Qashqai wegrijdt, is het stugge onderstel. Dit zorgt voor een zeer goede wegligging. In bochten voel je dat de carrosserie wil gaan kantelen, maar de auto blijft mooi rechtop. Dit schept meteen veel vertrouwen en geeft het gevoel dat dit onderstel nog veel meer aankan. Ondanks de stugheid levert de Qashqai echter niet in op comfort, slecht wegdek wordt wel voelbaar doorgegeven aan de inzittenden. Nissan heeft hierin een goed compromis gevonden.
Behalve het prettige onderstel dragen ook de veiligheidssystemen bij aan de veilig aanvoelende wegligging. De Qashqai zorgt nooit voor onaangename verrassingen. En mocht je in een bocht een keer te laat remmen, dan helpen de elektronische rem-assistent (Nissan Brake Assist) en het elektronische stabiliteitssysteem (ESP) je om de auto weer in het juiste spoor te krijgen. De Qashqai stuurt direct en geeft een goede terugkoppeling over wat er tussen de banden en het wegdek gebeurt. Het is misschien niet de meest precieze besturing, maar voor de gemiddelde bestuurder meer dan voldoende.
Premium van binnen en buiten
Nissan heeft veel aandacht besteed aan het interieur van de Qashqai. Het dashboard ziet er strak, duidelijk en overzichtelijk uit. Alle bedieningsknoppen zijn goed zichtbaar en bereikbaar. De gebruikte materialen zijn van goede kwaliteit en geven de binnenkant een premium uitstraling. In de auto is veel praktische opbergruimte en zowel het dashboardkastje als de ruimte in het middenconsole onder de brede armsteun zijn lekker ruim.
De zittingen van de voorstoelen zijn vrij hard zonder oncomfortabel te worden, en bieden samen met de leuningen goede steun. Doordat de nieuwe Qashqai iets langer en breder is dan zijn voorganger, hebben berijder en passagiers voor- en achterin meer ruimte gekregen. Zelfs als er mensen voorin zitten met een lengte tot 1,90 meter, zit je achterin ruim. Naast de zitruimte is ook de kofferruimte met 30 liter toegenomen. Om deze reden komt er niet, zoals bij de eerste generatie Qashqai, een 2+2-versie. Deze werd volgens Nissan alleen besteld om de grotere bagageruimte en dat is nu dus niet meer nodig.
Conclusie
De nieuwe generatie Nissan Qashqai zou zeker mijn auto kunnen worden. Ik zou dan wel kiezen voor de 1.6 diesel of wachten op de 1.6 benzine die later dit jaar komt. De Qashqai is door zijn ruimte een prima auto voor gezinnen met (jonge) kinderen. Desondanks voelt hij lekker compact aan, waardoor je er overal goed mee uit de voeten kunt.
Zijn SUV-achtige en premium uitstraling zal een hoop mensen aanspreken. Naast de standaarduitrustingen is er een gigantisch pakket aan opties verkrijgbaar waarmee je de Nissan Qashqai volledig kunt personaliseren. Nissan maakt wat mij betreft een goede kans om het verkoopsucces van de eerste generatie Qashqai te evenaren of zelfs te overtreffen. En daar zijn er in acht jaar tijd wereldwijd twee miljoen van verkocht.
Bekijk meer foto’s van de Nissan Qashqai op onze Facebook pagina.
Plus
+ Binnenruimte
+ Uitstraling
+ Wegligging
+ Robuust
Min
– Kracht 1.2 en 1.5 motor