Kia heeft de Sportage opgefrist met zowel een nieuw uiterlijk als nieuwe motoren. Wij reden ermee tijdens de internationale persintroductie in Frankfurt, waar Kia’s Europese hoofdkantoor huist. Hoeveel beter is de Sportage geworden?
Wanneer je naar de nieuwe Sportage kijkt zal je niet meteen opvallen dat het model gefacelift is. De auto gaat dan ook nog niet zo heel lang mee, dus Kia heeft zich beperkt tot vernieuwde koplampen en een aantal kleine wijzigingen aan de voor en achterbumper. Zo is de chromen strip tussen de achterlichten naar onder in de bumper verhuisd en zien we ook in de voorbumper zo’n chromen streep over de gehele breedte. Daarnaast zijn er nieuwe designs voor de lichtmetalen wielen en vijf nieuwe kleuren. Ook het interieur is hier en daar bijgewerkt.
Motorisch nieuws
Motorisch nieuws is er volop. Kia gaat de vernieuwde Sportage leveren met twee nieuwe dieselmotoren, namelijk een 1.6 CRDi Diesel met 115 en 136pk, waarvan de eerste niet in Nederland leverbaar gaat worden. Daarnaast is er ook een nieuwe Mild Hybrid gekoppeld aan een nieuwe 8-traps automaat. Grappig detail is dat de dubbele uitlaat bij mild hybrid niet echt is, maar bij de benzineversies wel. Die benzinemotoren blijven overigens ongewijzigd ten opzichte van het huidige model. Een 1.6 DGI met 132 pk en een 1.6 T-GDI met 177pk die desgewenst aan een 7-traps automaat gekoppeld kan worden. Wel krijgen de benzinemodellen nu een benzine partikelfilter om de uitstoot van schadelijke stoffen verder terug te dringen.
Onderstel
Aan het onderstel en de afstelling daarvan hebben de Koreanen niks gewijzigd. De demping van de Sportage GT-line is stevig, maar zeker niet te hard en vibraties zijn er nauwelijks. Het onderstel is zeker goed te noemen, de auto ligt erg stabiel in de bocht en gaat niet snel glijden over de voor- of achterwielen. We hebben ook kort kunnen rijden met de Sportage in normale trim en het onderstel daarvan heeft toch wel onze voorkeur. Het is iets minder stevig geveerd en vooral op korte oneffenheden comfortabeler. Voor ons dus graag een GT-line met standaard vering.
48Volt Mild Hybrid
We reden in Duitsland met de nieuwe 1.6 CRDi diesel, met 136pk, die de 1.7 CRDi vervangt. Een motor die rustig op de achtergrond zijn werk doet en waarmee je goed met het verkeer mee kunt. Verwacht je meer dan laat hij van zich horen en verlang je eigenlijk naar 30-40pk extra. Die extra pk’s kun je krijgen als je kiest voor de Mild Hybrid. Een 2.0 diesel die ondersteund wordt door een 48 Volt starter-generator. Het vermogen komt daarmee uit op 185pk. Op de plek waar je normaal gesproken het reservewiel zou verwachten vind je dan een compacte lithium-ion batterij van 0,44 kWh.
Tijdens het rijden biedt de mild hybrid twee modi, motor en generator, waartussen hij zelf schakelt. De ECU berekent op basis van tal van variabelen welke modus het beste is. In de eerste levert hij vermogen, tot wel 12Kw. In de tweede genereert hij energie door kinetische energie om te zetten. Wanneer de batterij voldoende is opgeladen wordt de motor zelfs geheel uitgeschakeld wanneer de bestuurder geen vermogen van de motor vraagt. Wanneer het gaspedaal weer beroerd wordt schakelt de motor weer bij. Dit alles gebeurt onmerkbaar. Dankzij deze techniek kan de emissie volgens de WLTP met 4% worden teruggedrongen en gemeten volgens de NEDC zelfs tot 7%.